Hej på er allihopa!

Ursäkta den kryptiska topic-en, men jag kom inte på något bättre...

Har ett litet problem med bilen som jag ska ta tag i inom kort, nämligen att den läcker kylarvätska.. Jag har sett att det "bubblar" (se bilden, där pilen pekar) mellan toppen och plastbiten som tändspolen är monterad på, och frågan är vad för typ av packning det kan sitta däremellan? Är det nån form av formgjuten oring som till termostathuset, eller något annat?

Har kolla på de flesta stora reservdelsförsäljare på nätet, men det är ingen som har den packningen.. Är det så att man ska pallra sig bort till Fård (det är en Fiesta -08 1,25-liters) och fråga, eller ska man köpa silikon på Biltema, kladda på och se glad ut..

Tack på förhand!
 
  • Motordel med röd pil som markerar läckage mellan toppen och plastbit med tändspole.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En slags oring om det är plasthus, ford 1472862. Kan ju räcka att göra rent och mjuka upp den lite också men lagen om alltings jävlighet gör väl att det inte går om man börjar och inte har en ny........
Artikelnumret kan du ju ta med en nypa salt om du ändå åker till Ford. Kollade bara lite snabbt på den motorn. Kan ju skilja på år och chassinummer.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
En slags oring om det är plasthus, ford 1472862. Kan ju räcka att göra rent och mjuka upp den lite också men lagen om alltings jävlighet gör väl att det inte går om man börjar och inte har en ny........
Artikelnumret kan du ju ta med en nypa salt om du ändå åker till Ford. Kollade bara lite snabbt på den motorn. Kan ju skilja på år och chassinummer.
Då kanske det är enklare att köpa en på en gång, de brukar ju vara hyfsat humana på priserna till lite äldre bilar...

Den har läckt lite under rätt lång tid, men nu sist drog den ur hela expansionskärlet på en liter på bara nån mils körning..
 
Om inte plasthuset är sprucket då..........händer ju ibland det också.
 
S Stefan1972 skrev:
Om inte plasthuset är sprucket då..........händer ju ibland det också.
Jag har kört ungefär 12000 mil i bilen, haft den sen den var 3 år gammal, och den har aldrig frusit när jag haft den, däremot tror jag att den har kokat en sommar när det var stekhett och man myste fram i en bilkö med ACn på...

Men är det plast så.. Ja..

Kände på skruvarna och de satt ju bra hårt.. Får nog varmköra innan jag vågar ta i..

Edit: är på Ford nu, det finns tydligen en ny och en gammal packning, beroende på om huset är bytt... Så uppenbarligen är det en detalj med något visst utbytesbehov...
 
Packning kostade 150 spänn, hela huset med temperaturgivare och packning kostade tusenlappen.. Köpte bara packningen så jag slapp jinxa det...
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Jahapp, då fick man en lektion om alltings jävlighet igen....

Jag köpte den gamla packningen, för att jag tänkte att köper jag den nya packningen kommer det ju vara gammalt sprucket hus..

Men tro på fan, det ÄR det nya huset, som också är sprucket.

Närbild på en persons hand som håller i en sprucken motorpackning i ett fordons motorutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Kane
  • Laddar…
Ja du ser, Murphy heter han visst........
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Nytt hus, eller mellanstycke som det heter på Fordiska, 1160 spänn fattigare.. Fick lämna tillbaka den första packningen, så det ska de ha kudos för i alla fall...

Funderar på om man ska passa på att flytta slangvärmaren när man ändå är igång? Den sitter på den andra slangen till kupéelementet, och jag tycker den värmer motorn alldeles för sakta... Frågan är om det funkar bättre när den går direkt till toppen?
 
  • Nytt termostatgehäuse för bil, med en hand som håller den framför en Ford-märkt kartong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt bilhus eller mellanstycke från Ford i originalförpackning på ett bord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.