Hej!
Köpte en ny spis för att byta ut den gamla men har svårt att förstå hur den ska kopplas.
Enligt spec så ska spisen ha 230V. Uttaget som vi har i köket är ett Perilex-uttag. Spisen som sitter i idag har en kontakt med endast 3 stift, ingen nolla. I och med att nya spisen saknar sladd så tänkte jag att det blir "säkrast" om jag använder mig av samma, vet ju att den funkar. Så här ser inkopplingen i gamla spisen ut:

Elektrisk anslutning i en spis med brun, blå och gulgrön kabel kopplad till en klemrad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Agerar svart, brun och blå som faser i detta fall och utan nolla? Ska jag alltså koppla in dem i L1, L2 och L3 i nya spisen? Enligt anvisning på baksidan på spisen så ser det ut som att jag kan köra 230V, 400V 2F och 400V 3F.

Om jag kopplar in alla 3 på fas och gulgrön på jord, finns det en risk att spisen går sönder, aka MÅSTE den ha en nolla? I så fall blir det att anlita en elektriker.. :(

Tack på förhand!

EDIT: Sitter bygel på 1-3 och en på 4-5 på nya spisen om det säger er något.
 
T taffyyss skrev:
Enligt anvisning på baksidan på spisen så ser det ut som att jag kan köra 230V, 400V 2F och 400V 3F.
Bild? Har du nolla i uttaget? Vad visar bilden, gamla eller nya spisen?
 
Tack för snabbt svar. Första bilden är på inkopplingen i gamla spisen.
Här kommer nuvarande inkoppling på nya spisen samt schema och uttag.

Elektrisk inkoppling inne i en spis med flera färgade sladdar anslutna till märkta terminaler och en jordanslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eluttagsschema för spis med konfigurationer för 230V, 400V 3N~ och 400V 2N~.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttaget har inkommande sladdar i alla plintar. 3 svarta i faserna, en blå neutral i övre vänstra hörnet och en jord uppifrån.

Inkoppling i ett vägguttag med tre svarta sladdar i fas, en blå neutral och en jordledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K Kane skrev:
Bild? Har du nolla i uttaget? Vad visar bilden, gamla eller nya spisen?
Oops missade att tagga, vv se svar ovan. :)
 
T taffyyss skrev:
Tack för snabbt svar. Första bilden är på inkopplingen i gamla spisen.
Här kommer nuvarande inkoppling på nya spisen samt schema och uttag.

[bild]

[bild]

Uttaget har inkommande sladdar i alla plintar. 3 svarta i faserna, en blå neutral i övre vänstra hörnet och en jord uppifrån.

[bild]
Ser ut som 400V 3N~ är lämpligt men då behövs ny kabel om det inte finns en grå ledare i den. Bygla bara 4-5 då.

Edit: Om du har behov att lastbalansera dina faser kan 400V 2N~ lämpligt. Står det något i spisens instruktion hur avsäkringen skall vara i de 3 inkopplingsfallen?
 
Redigerat:
Hur ser kopplingen ut i perilexkontakten? Är det bara 2 faser som är kopplade där? Om du ska koppla 400V 2N~ får du inte ha kvar byglingen som nu täcker 1-2-3 utan byglingen ska vara 2-3. L1 på plats 1, L2 på plats 2.
 
Tack för alla snabba svar!

Perilexuttaget är fullkopplat (till utseende, om det VERKLIGEN är så vågar jag inte mäta själv).
Proppskåpet har 3 dedikerade säkringar för spis där jag endast kan få in 10A porslinet (det som satt för gamla spisen också).

Låter som att det enklaste är att bara byta sladd till en femledare och koppla 3 fas + N? Skulle jag då koppla faserna i L1 L2 L3 och blåa N i 5?
 
T taffyyss skrev:
Skulle jag då koppla faserna i L1 L2 L3 och blåa N i 5?
N i 4 eller 5 med bygeln inkopplad.
 
tommib
Du kopplar enligt alternativet nere till vänster, dvs 3N~

Du måste ha ett nytt sladdställ, det gamla går inte att använda.
 
Observera byglingsblecken i kopplingsplinten. Det sitter byglar som kopplar ihop plintarna 1,2,3. Dessa byglar måste du ta bort om du skall koppla spisen till tre faser.
 
Okej så om jag förstår er rätt:

1. Köp ny sladdställ med femledare (3 fas, 1N och 1 jord)
2. Ta bort bygel från 1,2,3 och lämna kvar bygel 4-5.
3. Koppla in faserna i 1,2,3. N kan vara i 4 eller 5, spelar ingen roll.
4. Ha 3 x 10A säkringar i skåpet.

Borde detta fungera då?
 
tommib
Ja, förutsatt att du har ett fullkopplat perilexuttag.
 
T taffyyss skrev:
Okej så om jag förstår er rätt:

1. Köp ny sladdställ med femledare (3 fas, 1N och 1 jord)
2. Ta bort bygel från 1,2,3 och lämna kvar bygel 4-5.
3. Koppla in faserna i 1,2,3. N kan vara i 4 eller 5, spelar ingen roll.
4. Ha 3 x 10A säkringar i skåpet.

Borde detta fungera då?
Det blir utmärkt om bara nollan är framdragen. Ännu bättre vore 16A säkringar. Men det räcker långt med 10A.
 
Tack så jättemycket till er alla!

Ska iväg och köpa en ny sladdställ. Sedan får jag hålla tummar och följa tipsen ovan. Uppdaterar med resultat. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.