Hej Alla Byggahusare

Jag är på g att bygga mig ett Mft bord .
Började söka på nätet efter tillbehör-- det finns ju massor av grejor till Mft bord.
Min tanke med denna tråd är att har man hittat ett användbart tillbehör eller ett smart Mft bord så kunde vi samla detta i en tråd vad tror ni om det ?

Jag har köpt ett höj o sänkbart bord på en auktion som jag har tänkt mig att ha som bas till mitt Mft bord.
Har även en fundering att bygga mitt bord med vertikal del som hänger ner ca 50 cm som har samma hålbild som toppskivan.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
S sweden skrev:
Hej Alla Byggahusare

Jag är på g att bygga mig ett Mft bord .
Började söka på nätet efter tillbehör-- det finns ju massor av grejor till Mft bord.
Min tanke med denna tråd är att har man hittat ett användbart tillbehör eller ett smart Mft bord så kunde vi samla detta i en tråd vad tror ni om det ?

Jag har köpt ett höj o sänkbart bord på en auktion som jag har tänkt mig att ha som bas till mitt Mft bord.
Har även en fundering att bygga mitt bord med vertikal del som hänger ner ca 50 cm som har samma hålbild som toppskivan.
Fundera på om du inte ska bygga skivan som en styv torsonbox snarare än som en enkel skiva. Det ger en helt annan användbarhet, styrka och planhet.

Edit: jag blandade kanske ihop dig med någon annan i den andra tråden som skulle ha en enkel skiva.
 
  • Gilla
sweden
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Fundera på om du inte ska bygga skivan som en styv torsonbox snarare än som en enkel skiva. Det ger en helt annan användbarhet, styrka och planhet.

Edit: jag blandade kanske ihop dig med någon annan i den andra tråden som skulle ha en enkel skiva.
Hej nanowire
Det är precis sådana här svar hur det optimala mft bordet ska konstrueras som jag eftersöker för och nackdelar med olika byggsätt.
Vilka tillbehör som är bra och funkar .
 
  • Gilla
Putte G...
  • Laddar…
S sweden skrev:
Hej nanowire
Det är precis sådana här svar hur det optimala mft bordet ska konstrueras som jag eftersöker för och nackdelar med olika byggsätt.
Vilka tillbehör som är bra och funkar .
Det finns nog inget optimalt bord eller tillbehör, det är väl en avvägning mellan funktion och flexibilitet/mobilitet. Jag använder mitt bord mobilt och har därför gjort det ganska litet och utan ben för att passa ovanpå ett ihopfällbart Keter-arbetsbord. Som förlängning har jag byggt en mindre mft-box som passar, och ger rätt höjd, ovanpå en stapel systainers. Likaså använder jag tillbehör från Benchdogs.co.uk för att att de passar en kompakt, mobil bänk.
Ett mft som ska stå stationärt i en större verkstad kan ju lämpligen se helt annorlunda ut :)
 
  • Gilla
sweden
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Det finns nog inget optimalt bord eller tillbehör, det är väl en avvägning mellan funktion och flexibilitet/mobilitet. Jag använder mitt bord mobilt och har därför gjort det ganska litet och utan ben för att passa ovanpå ett ihopfällbart Keter-arbetsbord. Som förlängning har jag byggt en mindre mft-box som passar, och ger rätt höjd, ovanpå en stapel systainers. Likaså använder jag tillbehör från Benchdogs.co.uk för att att de passar en kompakt, mobil bänk.
Ett mft som ska stå stationärt i en större verkstad kan ju lämpligen se helt annorlunda ut :)
Min tanke med mitt bord är ett stationärt bord byggt på ett lyftbordsstativ.
Mått på skivan 2000*1000 mm med en del som hänger ner i 90 grader så jag även får en yta att fästa vertikalt i med.
Jag ska kika på Benchdogs hemsida vad dom har.
Det finns ett företag i tyskland som heter Ruwi som har en del trevliga spännare till mft bord men även andra tillbehör.
 
S sweden skrev:
Min tanke med mitt bord är ett stationärt bord byggt på ett lyftbordsstativ.
Mått på skivan 2000*1000 mm med en del som hänger ner i 90 grader så jag även får en yta att fästa vertikalt i med.
Jag ska kika på Benchdogs hemsida vad dom har.
Det finns ett företag i tyskland som heter Ruwi som har en del trevliga spännare till mft bord men även andra tillbehör.
Ska du ha bra nytta av hålen behöver skivan komma upp från lyftbordets yta. Föreslår att du bygger en sandwich så blir det plant, starkt och du får ner tvingar och annat genom hålen. Jag har två lyfbord, gillar verkligen att jobba med dessa (y) Kommer nog bygga en till MFT-skiva anpassade för dessa också när jag får tid :sweat::D
Du får posta bilder på ditt projekt!
 
Ursäkta en liten trådkapning.

Vad använder ni för annordning till ett lyftbord? Känns som det kan bli "vingligt" men beror nog på att jag tänker på skrivbordsben.
 
@Nizztos, Vet inte vad du tänker på för lyftbord, pratar vi kontorsbord har du garanterat dåligt stöd för skivan.
Pratar vi däremot lyftbord som används i verkstäder har du en helt annan stabilitet då de ska kunna lyfta vikter på flera hundra kilo.

//Ronnie
 
Turkos justerbar plattformslyftvagn på hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Turkos justerbar plattformslyftvagn på hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ett sådant här lyftbord jag kom över begagnat
Hs 300 large Burbage säljer dom tror att felder säljer fabrikatet under egen flagga med.
Klarar vikter på 300 kg så jag hoppas det funkar som tänkt känns väldigt stadigt.
Såg att jag la in bilden två gånger.
 
S sweden skrev:
Det är ett sådant här lyftbord jag kom över begagnat
Hs 300 large Burbage säljer dom tror att felder säljer fabrikatet under egen flagga med.
Klarar vikter på 300 kg så jag hoppas det funkar som tänkt känns väldigt stadigt.
Såg att jag la in bilden två gånger.
Tack!
Var typ lika dyrt som jag trodde :)
Får bli "en höjd fits all" när jag bygger min bänk.
 
P Pysslarn skrev:
@Nizztos, Vet inte vad du tänker på för lyftbord, pratar vi kontorsbord har du garanterat dåligt stöd för skivan.
Pratar vi däremot lyftbord som används i verkstäder har du en helt annan stabilitet då de ska kunna lyfta vikter på flera hundra kilo.

//Ronnie
Mina lyftbord klarar 1,5 - 2 ton och precis som du säger är de väldigt stabila.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Fick precis reklam för denna:
https://banggood.onelink.me/zMT7/c7d4842f
Således inte testat den själv och har tyvärr inget mft-bord. Ser spontant bra ut och jag har mycket god erfarenhet från de Hongdui-saker jag har.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Fick precis reklam för denna:
[länk]
Således inte testat den själv och har tyvärr inget mft-bord. Ser spontant bra ut och jag har mycket god erfarenhet från de Hongdui-saker jag har.
Jag är skeptisk mot alla spännare som utövar kraft via hävstång på hålens kanter. Det riskerar deformera hålen. Tvingar som spänner direkt genom skivan är bättre på det sättet.
 
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
Jag är skeptisk mot alla spännare som utövar kraft via hävstång på hålens kanter. Det riskerar deformera hålen. Tvingar som spänner direkt genom skivan är bättre på det sättet.
Där har du en bra poäng, så långt tänkte jag inte. Tvingar som spänner genom skivan går ju dessutom även använda till annat...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.