Är uttaget i taket där du har lampan nu jordat? dvs 2 hål och 1 pinne?
 
Ja. Två hål och en pinne.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Är uttaget i taket där du har lampan nu jordat? dvs 2 hål och 1 pinne?
 
OK, så då har nån "fulat" genom att sätta en jordad kontakt på en lampa som ska vara jordad? Och struntat i jorden till lampan?
 
Redigerat:
Nej nej nej. Jag menade den som sitter i taket.
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, så då har nån "fulat" genom att sätta en jordad kontakt på en lampa som ska vara jordad? Och struntat i jorden till lampan?
 
Jag hade den aldrig där. Jag skulle sätta upp den, men det gick inte. I förra lgh var uttaget ojordat.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Men hur kan du då ha "en gammal lampa som var ojordad" i ett jordat takuttag?
 
Ok, då är det nog inte lämpligt att försöka sätta upp lampan utan att bygga om den till jordad. Och det är nog dyrare än det lönar sig...
 
Haha, ja så är det. Det var det jag skulle göra, men sladden från lampan har två VITA sladdar och det nya uttaget har blå och brun. Jag vet inte vilken av dessa två vita skall kopplas ihop med de färgade på uttaget. Så då tänkte jag att jag kanske borde göra om lampan till jordad. Om det inte behövs så vill jag inte göra det. Men om du tittar på bilder som jag har, då ser de, att det är två vita sladdar i lampans sladd

Dan1891 Dan1891 skrev:
Aha! Nu har jag läst lite mer och tror jag förstår.
Du har en lampa som var kopplad till ett ojordat uttag i förra lägenheten.
Det betyder ju om ingen har mixtrat med lampan att den inte behöver vara jordad.
I nya lägenheten har du jordat uttag, då borde du kunna skaffa en ny lampkontakt, som inte är jordad, men har ett uttag som gör att "jordpinnen" inte är i vägen, typ en sån här:

[länk]
 
Men, jag måste bara säga, om du inte är 100% säker på det här, ska du nog inte ge dig på att byta kontakt
på lampan. Det kräver ju lite skavrning av elledningarna med tex. wago klämmor.

Är lampan värdefull för dig, så ta in en elkunnig person som kan fixa detta till dig.
Annars strunta i det helt, och skaffa en ny lampa.
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
Om skärmen är i glas då kan det inte vara mycket som går att jorda.
Lamphållare är nog inte svetsad, det sitter en låsskruv i bottendelen av lamphållaren, jag tycker mig se den på en av bilderna. Skruva ur den några varv så går nog lamphållare att skruva bort.

sedan sitter det en svart plastmojäng på sladden som är skruvad i lambhållarinsatsen, kan det vara det som kallas svamp och gör hela armaturen dubbelisolerat.
Protte
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men, jag måste bara säga, om du inte är 100% säker på det här, ska du nog inte ge dig på att byta kontakt
på lampan. Det kräver ju lite skavrning av elledningarna med tex. wago klämmor.

Är lampan värdefull för dig, så ta in en elkunnig person som kan fixa detta till dig.
Annars strunta i det helt, och skaffa en ny lampa.
Något liknande ? Den känns dyr så räkna med en prislapp betydligt över 5000:- för en motsvarande men nytillverkad.

Det är en ganska så stor glaspjäs i sig.
Det vore bra att få en bild på lampans ovansida och hur fästet ser ut.

Ombyggnad till 24V och klar halogenlampa skulle jag kunna tänka mig blir trevligt.
Finns det plats i takdelen för en 240->24 V transformator och som tål värme ?
 
Redigerat:
Jag hade bytt hela lamphållaren och dragit ny lampkabel (SKX). Fixar du inte detta så bör en lampaffär kunna hjälpa till med det.
Ser ingen anledning till att börja mecka med jordning av armaturen.
 
Ja, det går att skriva ut en cylinder liknande sak, är det det som är lamphållaren? Jag trodde lamphållaren var det som sitter kvar när jag skruvar ut cylindern. Ja, på den ena bilden finns den kvar, på den andra är den utskruvad.

prototypen prototypen skrev:
Om skärmen är i glas då kan det inte vara mycket som går att jorda.
Lamphållare är nog inte svetsad, det sitter en låsskruv i bottendelen av lamphållaren, jag tycker mig se den på en av bilderna. Skruva ur den några varv så går nog lamphållare att skruva bort.

sedan sitter det en svart plastmojäng på sladden som är skruvad i lambhållarinsatsen, kan det vara det som kallas svamp och gör hela armaturen dubbelisolerat.
Protte
 
Ang. frågan högre upp i tråden. Allt behöver inte vara jordat. Det finns i princip 3 typer av apparater/lampor ur säkerhetssynpunkt.

Dels äldre ojordade (får inte tillverkas numera), de får bara kopplas in i ojordade uttag.
Dels jordade apparater. De kan kopplas både till jordade och ojordade uttag. Att bygga om en äldre lampa till jordad kan var besvärligt, om det skall bli rätt. Alla åtkomliga metalldelar måste kopplas till jord, och det är inte säkert att ihopskruvad metalldelar har kontakt med varandra, kan behövas en jordledare till var och en av alla metalldelar.

Dels har vi s.k ”dubbelisolerade” apparater. De har som sagt bättre isolering, och de skall inte jordas. De flesta nya lampor idag är dubbelisolerade, de har då en symbol med två kvadrater på sin typskylt.

I de flesta fall kan man göra en lampa dubbelisolerad genom att byta lamphållaren till en modern. Om sedan lampsladden går obruten från lampkontakten till lamphållaren så ör lampan dubbelisolerad.
 
  • Gilla
Julia Eriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.