Hej
Jag har återkommande stopp i avloppet i köket.
Vattenlåset ifrån ikea på bilden. Typ varannan dag.

Locket nere till vänster går att öppna och där inne sitter inget skräp. Allt flödar fram till den kammare som skruvlocket sitter på. Stoppet är senare.
Har slagit i massa propplösare och kört med sugklocka.

Bor i brf i flerfamiljshus.

Vad göra?
 
  • Avlopp med vattenlås under köksvask som uppvisar återkommande stopp, synliga rör och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fyll upp med varmvatten/kokande och kör vidare med sugen. När det släpper så jävlar..
Brukar hålla för lufthålet med en våt trasa
 
  • Gilla
Robban11 och 1 till
  • Laddar…
B
Dags att prata med vaktmästaren i din brf? Stopp utanför lägenheten fick föreningen ta ansvar för hos oss när jag bodde i lgh

I köket är ofta matfett boven. Häll inte ner i avlopp, häll på lite hushållspapper i komposten istället (eller kärl, om du har mycket).

Billiga maskindiskmedel i diskmaskinen orsakade även det stopp hos oss....
 
  • Gilla
Robban11 och 2 till
  • Laddar…
Det vanligaste är att BRF tar över ansvaret för avloppet när det inte bara tjänar en lägenhet, oftast är det när stammen går från liggande till stående..
Hur som helst bör väl det första steget vara att ta reda på exakt var stoppet sitter.
 
  • Gilla
Robban11 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Behövs troligen en delstamspolning med hetvatten. BRFen vet mer om detta, troligen spolar de stammarna regelbundet (eller snarare borde ha gjort det).
 
  • Gilla
Robban11
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Det vanligaste är att BRF tar över ansvaret för avloppet när det inte bara tjänar en lägenhet, oftast är det när stammen går från liggande till stående..
Hur som helst bör väl det första steget vara att ta reda på exakt var stoppet sitter.
Ja och ofta är det där ett avloppsrör i plast (under bänkskåpen) möter den gamla oftast gjutjärnsledning.
Sen bor man i en BRF så kontaktar man sin förening! Hur svårt kan det vara? Föreningen kan ha avtal med en rörfirma.
 
  • Gilla
Robban11
  • Laddar…
Johhhan
Var försiktig med propplösare, och använd i så fall rikligt med vatten för att skölja ur. Propplösare som ligger kvar bildar lätt en cementhård kaka som sedan tar mycket lång tid att lösa upp.
 
  • Gilla
Robban11
  • Laddar…
Tack vänner för alla tips!

Jag har tryckt igenom stora mängder hett vatten idag, men ingen större skillnad. Ibland slupar det till och rinner undan en del. Diskmaskinen kunde inte tömma i natt så den hade massa vatten i sig.

Har felanmält till riksbyggen som är vår tekniska förvaltare så kanske skickar de hit en inspektör inom 14 dagar eller så. :) (haha...)

Jag funderar på en sak: I toppen på vattenlåset finns tre påföringar, varav den högraste med svart gummimuff inte går att fatta vart den leder? Den går bara in i väggen. Kan det vara en avluftning? Har man det i kök?

mvh
 
Claes Sörmland
Robban11 Robban11 skrev:
Jag funderar på en sak: I toppen på vattenlåset finns tre påföringar, varav den högraste med svart gummimuff inte går att fatta vart den leder? Den går bara in i väggen. Kan det vara en avluftning? Har man det i kök?

mvh
Den ser ut som en dräneringsslang för kondensvatten. Du har inte ett fläktaggregat över spisen med en värmeväxlare varifrån den leder kondensvatten? Typ kryddhyllefläkt. Eller någon annan värmeväxlare? Eller dränering från något annat.
 
  • Gilla
Robban11 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den ser ut som en dräneringsslang för kondensvatten. Du har inte ett fläktaggregat över spisen med en värmeväxlare varifrån den leder kondensvatten? Typ kryddhyllefläkt. Eller någon annan värmeväxlare? Eller dränering från något annat.
Ja tack!
Den måste det vara. Det finns ett luft-luft vvx i varje bostad.
Tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.