H Harald Blåtumme skrev:
Vidare: viktigt att använda relevanta siffror som gäller för kärnenergi som produceras här i Norden, vilket jag antar är vad Vattenfalls site refererar till. Att kalkylen kan se annorlunda ut globalt kan ju kontempleras.
Helt rätt. Vet vi om Vattenfall har tagit med följande bidrag:
* Rivningsprocessen kommer att pågå i decennier och förbrukar enorma mängder Diesel för maskinerna samt sekundära utsläpp för all personal som jobbar med det.
* tillverkning av gruvor till slutförvar. Samma typ av miljöavtryck som föregående.
* tillverkning av alla kopparkapslar från brytning till slutförvar
* miljöavtryck kopplade till övervakning och eventuell korrigering av slutförvar över 100.000 år.

Dessa faktorer bidrar kanske inte så mycket till den total summan men visar att man kan skönmåla vilken LCA som helst.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
En del fel, som vanligt.
T o m nuklear-lobby-organet world-nuclear.www skriver att kärnkraft har ett CO2 ekvivalent, även om dom erkänner bara lite. Carbon Dioxide Emissions From Electricity - World Nuclear Association (world-nuclear.org).
Det var inte "Die Grünen" som stängde kärnkraft i Tyskland. Utan man följde ett beslut som togs i efterdyningarna av Fukushima att stänga alla tyska kärnkraftverek successict. Vid den tidpunkten var "Die Grünen" inte alls del av den tyska regeringen utan satt i oppositionen.
Det är inte tyskarna som arbetar för att klassa naturgas som hållbart utan det är EU-kommissionen. Rätt eller fel. I varje fall har naturgas en betydligt mindre klimatavtryck än kol per kWh. Det är så för att naturgas innehåller en massa kolväten där även väte förbrfänns till klimatneutralt vatten, i motsats till kol.

Det är viktigt att hålla sig till fakta i denna debatt.
Håll reda på fakta själv i stället för att sprida infantil miljöpartipropaganda.
Naturgas är en fossil värmekälla. Det är Die Grynen som driver Tysklands vansinniga energipolitik som också kommer att drabba Sverige genom högre elavgifter.
Du märker väl själv hur idiotiskt miljöpartiet räknar.
1. Vi ska äta mindre kött eftersom korna gasar ur sig en mycket klimatskadlig gas (metan).
2. Vi ska ersätta utsläppsfri kärnkraft med rysk naturgas efterom naturgasen nu helt plötsligt är Hållbar och klimatvänlig.
Då är att märka att naturgasen är en tyngre gasblandning som ger mer koldioidsvtryck än den som kommer ur magen på korna.

Tiden är förbi då det gick att ljuga sig fram i energifrågan. Politisk extremism där allt normalt vett åker ur skallen har alltid varit förkastlig.

Märk väl också att miljöpartitoppen leMoine själv öpper har erkänt att med hjälp av miljöpartistiska aktivister i olika myndigheter så har straffskatt på termisk effekt från kärnkraftsverk införts och kompletterats med ett antal hinder och beslut i syfte att göra kärnkraften i Sverige olönsam.
Någon avgift för den groteska miljöförstöring som vindkraften fört med sig har aldrig diskuterats.
Fritt fram för de utländska operatörer som tillåts bygga vindkraftverk i Sverige att efter 13-15 år gå i konkurs ta hem vinsten och lämna uppröjning av tusentals ton betong och kvittblivning av de giftbemängda rotorbladen till den tokiga kommun som tillåtit byggandet av vindkraftsparken.
 
Redigerat:
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Jag vill inte vara otrevlig men du borde själv hålla dig vid fakte. Det spelar ingen roll vilken uppfattning jag har i frågan men rätt ska vara rätt:
Jag upprepar att kärnkraft inte är utsläppsfri. CO2 ekvivalent är liten men inte noll. Du förnekar det.
Jag upprepar också att det var den CDU-ledda koalitinsregeringen i Tyskland (utan die Grünen) som beslöt om kärnkraftsavveckling.
Du jämför kofisar (metan) med naturgasens koldioxidsavtryck. Faktum är att naturgasens förbränningsprodukter är koldioxid (GWP = 1) och vatten. Kofisen förbränns dock inte till utan släpps ut direkt. Metans 100-års GWP = 298. Så du jämför äpplen och päron. Din slutsats att naturgasen ger mer koldioxidavtryck än metan är helt fel.
Jag förstår att du hatar miljöpartisterna och dete får du göra hela veckan. Men håll dig till fakta.
 
  • Gilla
Redlös och 3 till
  • Laddar…
B Brädor skrev:
vilket är egentligen det allra miljövänligaste sättet att värma upp huset?
Det absolut viktigaste är att se till så att huset kräver så lite energi som möjligt.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.