Hej!

Jag är inte överdrivet händig, men försöker att lära mig så mycket som möjligt och är mån om att göra saker rätt!

Ska platsbygga 2 garderober hemma, och där garderoberna ska byggas har det tidigare varit en vägg. Den väggen är borta, och ska alltså ersättas av 2st 100cm garderober med en öppning mellan. Så småningom ska någon form av skjutdörrsanordning upp för att kunna stänga till lite.

Garderoberna kommer att stå 4,5-5 cm från varsin vägg och tanken är att bygga en ram med hjälp av reglar i trä och därefter sätta upp gips. Jag funderade lite på om man skall placera isolering mellan garderobsstommarna och gipset som kommer att dölja ramen. Främst för att kanske kunna ljudisolera lite grann.

Vilken typ av isolering är lämpligt för detta ändamål? Eller finns det några andra smarta tips? Är det något särskilt att tänka på då ena sidan täcks av gips och andra sidan av baksidan av en garderob? Och, hur gör man lämpligast på ovansidan av garderoben, som då är en vågrät yta med ca BxHxD100x10x70 cm? Fylla på med en tjock bunt isolering?

Tanken är att det rummet ska fungera som ett hemmakontor/gästrum.

Tack på förhand! :)
 
Det skadar ju inte att trycka in lite isolering, och det kostar inte så mycket. Stenullsisolering är marginellt mindre jobbigt att arbeta med än glasull. Finns även träfiberisolering, typ hampa som är enkelt att hantera men svårare att skära till, nästan enklare att klippa med en stor och bra sax. Nu behöver du ju inte så mycket, så det spelar mindre roll egentligen.
Så länge du har en öppning mellan garderoberna så spelar isoleringen inte jättestor roll för ljudets skull, men som sagt, ingen stor investering.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Det skadar ju inte att trycka in lite isolering, och det kostar inte så mycket. Stenullsisolering är marginellt mindre jobbigt att arbeta med än glasull. Finns även träfiberisolering, typ hampa som är enkelt att hantera men svårare att skära till, nästan enklare att klippa med en stor och bra sax. Nu behöver du ju inte så mycket, så det spelar mindre roll egentligen.
Så länge du har en öppning mellan garderoberna så spelar isoleringen inte jättestor roll för ljudets skull, men som sagt, ingen stor investering.
toppen! :) Ska upp en dörr i framtiden, så känns lika bra att trycka i lite isolering när man ändå är i farten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.