Hej,

Vad har röret mellan inkommande luft till tanken och tryckströmbrytaren för funktion, se bild?
 
  • Pumpmekanism med fokus på röret kopplat till tryckströmbrytaren markerat med pil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att släppa ut luft / trycket mellan kompressorn och tanken för att kompressorn ska orka starta.
Släpper man inte trycket måste kompressorn både få upp varvtalet och ge luft och det är inte motorn dimensionerad för.

Protte
 
  • Gilla
Fethajja
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
För att släppa ut luft / trycket mellan kompressorn och tanken för att kompressorn ska orka starta.
Släpper man inte trycket måste kompressorn både få upp varvtalet och ge luft och det är inte motorn dimensionerad för.
ok tack, jag behövde byta trycktrömbrytare och den nya
Protte
OK, tack för info. Min tryckströmbrytare hade gått sönder och jag har nu köpt en ny som saknade gängor att fästa röret i. Det sitter en plastpryl i stället för gängor. Jag kan föra upp röret men det går inte att gänga fast som det gjorde innan. Hur viktigt är det att det ansluts ”ordentligt” i tryckströmbrytaren, det verkar som den ”stänger” efter ett tag när trycket kommit upp till en viss nivå?
 
Det är ju typ 6 bars tryck i det röret, så lossnar det så kommer det att blåsa ordentligt och det blir inte så mycket luft i tanken.
Protte
 
Svart och blå slagskarv för 6mm slang med polerad ände använd för tryckbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tog en bit 6mm slang och satte den i tryckbrytaren kapade av röret en bit, polerade änden och skarvade med en skarv som på bilden.
Om det är gummit i den gamla tryckbrytaren som gått sönder, läs gärna här: https://www.byggahus.se/forum/threads/membran-till-kompressor.430864/
 
  • Gilla
Fethajja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.