Jag försöker få tag i en rörmokare som kan hjälpa oss byta ett element men det verkar helt omöjligt, får inte tag på någon. Så jag funderar på att försöka själv. Men jag kan absolut inget om VVS så jag vet inte om jag vågar men det kanske inte är så svårt? Det är ett litet element på övervåningen.

Först måste jag tömma systemet antar jag. Måste det tömmas helt eller räcker det att sänka trycket?

Jag har ett nytt element, det finns anslutningar underifrån, kan jag använda dem? Det skulle vara det bästa.

Spelar det någon roll vilket rör som går in respektive ut?

Kan man använda mjuk slang eller är det en hädelse? Jag kommer att bygga in rören bakom en låda så det kommer inte att synas direkt.

Vad ska man ha för övergångar? Det är gamla rör, tror det står 3/8 på anslutningarna in i de gamla rören.

Verktyg som behövs?
 
  • Litet vitmålat element under ett fönster med synliga röranslutningar och termostatventil på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Är du normalhändig kan du definitivt byta elementet själv. Du kan sätta slangar även om jag tror att rörmokarna på forat tycker att det är något av en hädelse.
 
janwide
Du behöver inte tömma systemet helt, det räcker med att sänka trycket. Eftersom det är övervåningen så slipper du att tömma ut så mycket vatten.
 
Rörtång,Skiftnyckel,Skruvmejsel.
1.Töm systemet.
2.Lossa mutter uppe vid termostaten och böj den åt sidan.
3.Lossa mutter som sitter nere på returen.
4.Lyft av radiatorn från väggen.

PS mät cc måttet på den nya radiatorn och jämför med den gamla innan du börjar lossa på något. Skruvmejsel om du ska ta bort termostaten,Verkar som du inte kan vänta tills det blir varmare ute så behöver du inte tömma hela systemet.
 
Kan vara bra att stänga av cirkulationspump innan man lossar några kopplingar också
 
Tack för alla svar. Hur ska jag tänka kring själva rören som kopplas på de gamla rören och vidare in i radiatorn. Finns ju lite olika.

Ska det vara 12 mm eller räcker 10? Råa kopparrör? Halvhårda? Glödgade? Är det någon fara att sätta dit kopparrör på vad jag antar ett järnrörssystem? Risk för rost?

Ska man täta med lin eller tejp?

Funkar Biltema-grejer ok? Är det här rätt koppling som jag ska använda för att koppla in mig på de gamla rören (se bilder)?
 
  • Guldig metallkoppling tänkt för röranslutning, potentiellt använd i VVS-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mässingskoppling för kopparrör mot vit bakgrund, eventuell radiatoranslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad rörkoppling med två gängade anslutningar och ett hörnled, isolerad mot vit bakgrund.
M maxald skrev:
Tack för alla svar. Hur ska jag tänka kring själva rören som kopplas på de gamla rören och vidare in i radiatorn. Finns ju lite olika.

Ska det vara 12 mm eller räcker 10? Råa kopparrör? Halvhårda? Glödgade? Är det någon fara att sätta dit kopparrör på vad jag antar ett järnrörssystem? Risk för rost?

Ska man täta med lin eller tejp?

Funkar Biltema-grejer ok? Är det här rätt koppling som jag ska använda för att koppla in mig på de gamla rören (se bilder)?



Men ska du inte bara byta radiatorn?Lättast blir det att du lossar dom kopplingar som sitter på den gamla till den nya.Ett tips är att du åker till den lokala vvs firman och ta kort/artikelnummer på den nya radiatorn så hjälper dom dig med vilka saker du behöver och även fast det är svårt att få tag på hantverkare så ofta har den som betjänar i butiken kunskap vad du frågar efter.
 
  • Gilla
janwide
  • Laddar…
janwide
Vi har blandat koppar o järn i vårt system. Inga problem vad jag läst mig till. Gjort av rörmokare.
När det gäller kopplingar finns det olika sorter. Järnrören som du har längs väggen är gängade. I de fallen har jag använt lin o pasta (unipak). Inte svårt att lära sig och blir tätt. Gängtejp gillar jag inte. Du kan köra den typ av kopplingar som du visade bild på. Gänga i ena änden och klämringskoppling i andra. 10 eller 12 mm rör spelar nog ingen roll. Ta det som passar mot anslutningarna på ditt element. Bild på elementet skulle underlätta.
 
B
Stänger man termostaten, plus ventilen vid returen (ser ut så) så blir det bara vattnet i elementet som rinner ut. Ett antal handdukar kan vara bra...

Uppe till vänster är det lekande mutter, vid ventilen nere på returen likaså.

Sänk trycket i systemet under tiden, ifall nån ventil inte är helt tät.

Jag hade tagit 12 eller 15 rör cu, halvhårda eller hårda och bockat till en lämplig anslutning. Slang känns bara ok om det är tillfälligt.

Jag har haft extremt få vvs prylar från biltema, men det känns inte rätt när man använder dem, känns som det är fel legering i det eller något. De känns verkligen inte som vatette när man drar åt kopplingar. Har även haft problem med läckage från biltemadelar.

Bauhaus har haft vettig kvalitet på rördelar tycker jag, även om jag brukar handla mest vvs från nätet.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Planen är alltså att gå in i den nya radiatorn underifrån och sen bygga in rören nedtill som inte ser så roliga ut. Måste alltså byta ut rören hela vägen ned till de horisontella rören som går under elementet. Bild på ett liknande element som jag har köpt.
 
  • Närbild av ett vitt element med synliga anslutningsrör underifrån och ett inbyggt golvfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Johhhan
Angående rör: I värmesystem, där samma vatten cirkulerar lång tid, blir vattnet med tiden mindre syrerikt och snällare mot rören; det brukar då funka bra med olika metaller. Jag tycker 10mm är väl snålt; välj hellre större diameter. Råa kopparrör är bra om de ska målas, som de på bilden, annars funkar förkromade lika bra. Mjukglödgade är lite lättare att bocka och så, men de är också känsligare för slag och stötar och blir snabbt fula.
 
janwide
Varför vill du gå in underifrån med båda rören? Om du ska få det snyggt så lär du ju behöva plugga det befintliga röret som går upp till vänster. Och sedan sätta en ny t-koppling till höger. I annat fall blir det ju ett halvt ormbo med rör för att få det till rätt ställe.
 
janwide
Iden att kolla med någon VVS firma vad du behöver känns vettig. Kanske något liknande denna?
Radiatorkopplingar på en vit elementradiator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
janwide janwide skrev:
Varför vill du gå in underifrån med båda rören? Om du ska få det snyggt så lär du ju behöva plugga det befintliga röret som går upp till vänster. Och sedan sätta en ny t-koppling till höger. I annat fall blir det ju ett halvt ormbo med rör för att få det till rätt ställe.
Jag tänker bygga in rören nedtill i en låda. Rördragningen är sned och vind med knepiga kopplingar samt hål i väggen på båda sidor om rummet där rören går in/ut så jag gör det enkelt för mig och bygger in allt så det inte syns. Så då blir två rör som går in underifrån minst synligt och även enklast tänker jag?

Se bild hur jag tänker mig det hela.
 
  • Vägg med rör och radiator markerad för inbyggnad med förklarande texter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
M maxald skrev:
Jag tänker bygga in rören nedtill i en låda. Rördragningen är sned och vind med knepiga kopplingar samt hål i väggen på båda sidor om rummet där rören går in/ut så jag gör det enkelt för mig och bygger in allt så det inte syns. Så då blir två rör som går in underifrån minst synligt och även enklast tänker jag?

Se bild hur jag tänker mig det hela.
OK. Då förstår jag. Jag antar att du behöver någon form av ventil för att kunna justera värmen. Jag föreslår, som sagt, att du kollar med någon VVS-firma vilka anslutningar du behöver till radiatorn. Till de befintliga rören kan du ansluta med den typ av kopplingar du visat tidigare. Rinkaby rör har en bra guide för att hitta rätt dimensioner/ gängor.
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
 
  • Gilla
maxald
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.