Det är dags att sätta upp en central panel för hemautomationen, så att kattvakt och andra på ett enkelt sätt kan styra belysningar, termostater mm. Jag hittar ju styrsidan på min telefon och dator, frugan likaså, men för alla andra.

Jag tänkte mig en enkel surfplatta monterad i en hållare på väggen, men det var minsann inte lätt att hitta en vettig hållare till rimligt pris. De verkar i första hand vara gjorda för att förhindra stöld på allmän plats och vi har ju inte det behovet.

Hur har ni gjort?

/Fumble
 
En kabelkanal utan lock, fäst med dubbelhäftande tejp på kylskåpet.
Några magneter på plattan håller den fast mot kylskåpsväggen.
 
F Fumble skrev:
Det är dags att sätta upp en central panel för hemautomationen, så att kattvakt och andra på ett enkelt sätt kan styra belysningar, termostater mm. Jag hittar ju styrsidan på min telefon och dator, frugan likaså, men för alla andra.

Jag tänkte mig en enkel surfplatta monterad i en hållare på väggen, men det var minsann inte lätt att hitta en vettig hållare till rimligt pris. De verkar i första hand vara gjorda för att förhindra stöld på allmän plats och vi har ju inte det behovet.

Hur har ni gjort?

/Fumble
kardborreband på platta och vägg.
 
Min är enkelt fäst med två eklister som är urfrästa för att hålla den på plats. Jag använder den ibland fristående som laptop så jag har prioriterat att enkelkt kunna ta loss den och använda.

d0LMhy2z-UY7WJfWkbdES0-kB93UAcN0XtTIBq8R-CoL_jO46mO98YVxoJAYsX6dgi1Hny99hre1BV6G6uIue6atND3lUjMU5S-KXTp0kBK7cZOK-T87tu3Im9_lfOxZ8UoewuRpEbY1W_IQ57qbSoKwWwo8zTRreWcCxYE7_tDp82_8yUaSLdiONR-p9AKYMDh1mf4jgZKNFGGDNLCcMTirI1lvAnuFMt90B3HZcTWOqH4WDBmBI4HNmChxE_btZ1NjeUoOnrwmUL_zA0w4uWUGW8ILueEwEtr7ZT712BEz7H5fY0jWjcLaVxlRfwVJFiztCWRVXYubQoGLNZS4Fqx9iveUvoQ-g4iUkY9CgZtNRH5QINlm5M4wf3HtOL2OdFItesLqPXSsc_4om-TMOfJRrBHv41n8hSCsmpHJK45LzmBlnWhhkAmtK936yMgs9JLBhFs11G5TN6c3pfS1M3oQRbCnh3zt8p24uDj-06K7Dd0AkUPR4R7N2a0ZhBlkyV1n3ma-rXeGsE2lFX9RyXcTkKDbOvAWFLKMd551KlIM9aRvfzqx5-_s2EtgcbD_VeEzvUjcaAd6ffuB9nLRdBTueqfUTAFHRNYzBi_9-ih8aO_kvwb3i-3VZYL34YcvDONBfTw1QA63DSLClAJgoYEW1a2XsFNHLKU115L8KKbdO4MSQr7ZZEAHwCIfnA1Q9T1fIIKmhC57MPGITbxB4z0=w2614-h1968-no
 
  • Gilla
Kotoma och 3 till
  • Laddar…
M
Du skriver inte vilken platta du har, men så här överarbetat gjorde jag det :D

i efterhand den särklass bästa lösningen jag sett hittills.

det är alltså originalsskalet som följde med, klippte av ”locket” som skyddar skärmen och skruvade fast bakre skalet (som är i hårdplast” med två skruv.
Glöm inte att förborra i skalet.

Lätt att ta bort plattan från väggen blir det också :)
 
  • Svart platta monterad på vägg med avklippt övre del och två synliga skruvar som fäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Surfplatta monterad på vit vägg med hårdplast skydd, visar hemautomationssystem, med vardagsrum i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
webbman och 3 till
  • Laddar…
Jag fattar inte. Ska jag CAD:a upp en egen låda och låta Schaeffer tillverka den i extruderad och vattenskuren aluminium? Låter vääldigt dyrt, eller missar jag något?:surprised:
 
När jag beställde 2018 därifrån så laddade man hem ett program från deras hemsida, ritade upp panelen och fick samtidigt priset för de olika valen, storleken mm direkt i programmet.

Jag beställde en panel för en 10” padda och den gick på 129 Euro.

Sen fällde jag in den i en av kökets täcksidor.
 
Men jag tror kanske två trälister skulle passa dig bättre ;)
 
  • Gilla
Fumble
  • Laddar…
J
Det finns 3d-printade hållare med ram runt som täcker laddkabeln att beställa hem för de flesta modeller. Finns även billigare på Amazon. Jag köpte till en begagnad Fire tablet 7
https://mbmounts.com/collections/tablet-mounts
3D-printad vägghållare för surfplatta med gömd laddningskabel och listad produktinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Begagnad Fire tablet 7 visar väder och termostatdata med en hand som håller den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En väggmonterad Fire tablet i en hållare med en 3d-printad ram som täcker kabeln i en hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fumble och 1 till
  • Laddar…
Vad snyggt ni har gjort!

Tack för alla bra idéer! Jag är särskilt imponerad av tanken att använda medföljande skal. Det är ett bra argument för att hitta en platta som levereras med skal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.