Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
J
L LiteForce skrev:
Alla hela arbetsgruppen som arbetar med detta bör ju tillsammans med sina arbetskamrater kunna framföra till sin arbetsgivare & fackliga organisation att vi behöver mer personal för att klara belastningen på ett säkert och rimligt vis. Anställ mer personal vilket minskar arbetslösheten också ett pluss.
Det har gjorts i evigheter, relativt frekvent har det ju t.o.m. synts i media.

Sjuksköterskor går till verksamheter med bättre löner, bättre arbetstider och inom sjukhuset till avdelningar med mindre krävande patienter, oftast från avdelningar som bl.a. har covid-patienter som klientel.

Det finns gott om verksamheter som får anställa fler, men som inte kan anställa ändå. Det är en jättestor fråga och den mest direkt lösningen är mer pengar. Det hade nog dock krävts rejält mycket mer för att bryta detta mönster. Alla i denna tråden verkar ju vara för mer resurser till sjukvården, men även om så skulle ske så skulle det ta år innan man kom ikapp och inte ens då skulle ett medelstort sjukhus ha kapacitet för att plötsligt vårda 100 extra patienter. Det är rejält mycket billigare och snabbare att vaccinera även om om det ena såklart inte utesluter det andra.

L LiteForce skrev:
Dom flesta gör nog vad dom kan när det gäller covid både Vaccinerade & Ovaccinerade.

Angående liknelsen med båten skulle jag nog ha tackat nej till att åka med den då den är trasig och gjort vad jag kan för att dom andra inte skulle åka ut på sjön med den. Men när det gäller båtar och sjön vet man aldrig det kan blåsa upp till storm och sänka båten även om den är hel otur men möjligt. Man gör vad man kan i varje given situation naturligtvis. Att enbart skylla på ovaccinerade att vården går på knäna är inte rätt anser jag när alla sjuka även vaccinerade som tar sprutor och blir sjuka bidrar och belastar vården lika mycket samt att vården borde sluta upp med nerskärningar så att dom klarar av att sköta arbetet på ett rimligt sätt.
...ovaccinerade bidrar ju till betydligt fler vårdtillfällen per capita.... och gör definitivt inte vad de kan.
 
  • Gilla
pmd och 7 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Det har gjorts i evigheter, relativt frekvent har det ju t.o.m. synts i media.

Sjuksköterskor går till verksamheter med bättre löner, bättre arbetstider och inom sjukhuset till avdelningar med mindre krävande patienter, oftast från avdelningar som bl.a. har covid-patienter som klientel.

Det finns gott om verksamheter som får anställa fler, men som inte kan anställa ändå. Det är en jättestor fråga och den mest direkt lösningen är mer pengar. Det hade nog dock krävts rejält mycket mer för att bryta detta mönster. Alla i denna tråden verkar ju vara för mer resurser till sjukvården, men även om så skulle ske så skulle det ta år innan man kom ikapp och inte ens då skulle ett medelstort sjukhus ha kapacitet för att plötsligt vårda 100 extra patienter. Det är rejält mycket billigare och snabbare att vaccinera även om om det ena såklart inte utesluter det andra.



...ovaccinerade bidrar ju till betydligt fler vårdtillfällen per capita.... och gör definitivt inte vad de kan.
Det är ingen idé att hålla på med blame game så länge en stor hord får för sig att leva som om allt är tillbaka till det normala bara för att de har vaccinerat sig. När folk fortfarande får för sig att springa runt och förlusta sig oavsett om det är en nöjesresa till fjällen, krogbesök eller ett tätpackad julbord så visar också dom att de inte tar något som helst ansvar för utvecklingen.
 
  • Gilla
BellaF och 3 till
  • Laddar…
harry73
BirgitS BirgitS skrev:
Det hade väl varit jättebra om det hade funnits ett så enkelt sätt som att vaccinera sig för att minska risken att bli skjuten, eller hur?
Man kan gå rund i skottsäkert väst.
Inte något jag skulle göra. Jag bär gör övrigt inte heller cykelhjälm när jag cyklar och har inte heller vaccinerat mig mot covid.
 
RoTe RoTe skrev:
Du vet att Svensk sjukvård var på bristningsgränsen även innan Covid? Det är bara att söka i svensk mainstreammedia flera år tillbaka över alla larm från anställda i vården. Svensk sjukvård är hemskt dålig helt enkelt. Detta har jag inte röstat för, jag har privat sjukvårdsförsäkring trots att jag har en marginalskatt på över 70%. Jag har råd, jag skiter i detta.
Och då har du även koll på att en normal IVA inte har någon särskild gräddfil för människor med privat sjukförsäkring? Så vad är det du skiter i och vad är det du har råd med? Någon härovan skrev att dygnspriset för en IVA plats är 50 kkr. Det är lågt räknat och inbegriper ingen av den specifika vård som IVA ger. Jag skulle säga att en svårt sjuk Covid patient med utvecklad ARDS och multiorgansvikt "kostar" ca 200 000 till 250 000. I ECMO troligen ett par hundra tusen till
 
  • Gilla
vanpire och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Dessutom är många av dessa helt nya användare som aldrig använt ByggaHus-forumet för husbyggarfrågor, utan bara verkar skapa en användare här för att sprida desinformation. Hur har de hittat hit? Blev de utkastade från Flashback?

Absolut. De är stafettkrigare med huvudinriktning på olika diskussionsgrupper/forum.
Direkt eller indirekt rekryterade från källare i St Petersburg. De poppar upp överallt. I husbilsforum, i fackliga forum usw. För att vara 15-20% av populationen tar de imponerande stor plats i sociala forum.
När de har tid över hinner de med en hel del klimatdiskussioner också.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
KristinaRT
harry73 harry73 skrev:
Hela det argumentet att ovaccinerade utsätter vaccinerade för risk att få covid19 är så dum att det inte finns.
Kristina, har du verkligen en läkarutbildning?
Ganska grova och personliga påhopp…. Men jag antar att du kände dig provocerad och riktigt kände för att slå till rejält. Fullkomligt oacceptabelt är det iaf.

Vet du, jag tänker varken visa mina examensbevis eller andra akademiska meriter jag händelsevis kan ha, så du får helt enkelt sväva i ovisshet. Om du nu inte råkar komma in till akuten när jag jobbar, och jag utan att beakta dina otrevliga personliga påhopp kommer ta väl hand om dig och göra det som krävs.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 10 till
  • Laddar…
J
D Dayangel skrev:
Det är ingen idé att hålla på med blame game så länge en stor hord får för sig att leva som om allt är tillbaka till det normala bara för att de har vaccinerat sig. När folk fortfarande får för sig att springa runt och förlusta sig oavsett om det är en nöjesresa till fjällen, krogbesök eller ett tätpackad julbord så visar också dom att de inte tar något som helst ansvar för utvecklingen.
...men nu är vi inne på samma tankegångar som presenterats innan, att vården redan var på bristningsgränsen så det spelar ingen roll om den belastas ytterligare.
Det är ingen mening med att vaccinera sig för att någon annan går på julbord?

Jag tror mer på att få upp vaccinationstäckningen och försöka återgå till ett någorlunda normalt liv - inklusive skidresor och krogbesök - och acceptera att en del hamnar på sjukhus ändå. Och förhoppningsvis skala upp kapaciteten utifrån det (drömma kan man). Ni tycker att det är bättre att fortsätta som vi gör eller vadå? Eller mer restriktioner och skippa vaccination?
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
J
Det är för övrigt brist på en del covid-läkemedel. Så det är inte säkert att det bara handlar om att ha tillräckligt många vårdplatser.
 
  • Gilla
  • Ledsen
pmd och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
...men nu är vi inne på samma tankegångar som presenterats innan, att vården redan var på bristningsgränsen så det spelar ingen roll om den belastas ytterligare.
Det är ingen mening med att vaccinera sig för att någon annan går på julbord?

Jag tror mer på att få upp vaccinationstäckningen och försöka återgå till ett någorlunda normalt liv - inklusive skidresor och krogbesök - och acceptera att en del hamnar på sjukhus ändå. Och förhoppningsvis skala upp kapaciteten utifrån det (drömma kan man). Ni tycker att det är bättre att fortsätta som vi gör eller vadå? Eller mer restriktioner och skippa vaccination?
Jag avsåg inte ha mitt resonemang som ett argument för eller emot vaccineringen här, det var egentligen bara min syn på ansvarsfrågan över utvecklingen där jag anser att det är precis lika mycket idioti över att folk ränner runt som ingenting. Högst troligt att vi blev lovade att allt skulle bli normalt bara vi tog vaccinet.. tji fick vi men det betyder ju inte att man prompt måste ge sig iväg till Sälen och gå på afterski i en vecka.

Jag tycker gott vi kan fortsätta med vissa restriktioner, fokusera vaccindistribution till riskgrupper och andra länder, skit i passen och låt resten ha sin lilla gång.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tror du att det finns en massa arbetslösa sjuksköterskor?
Hur mycket mer i skatt vill du betala för att det ska finnas fler sjuksköterskor att anställa?
Jag vet inte om det fins eller hur många sjuksköterskor som eventuellt är arbetslösa men det fins absolut dom som gärna skulle gå en utbildning till detta om det skulle finnas en framtid i detta yrke och det sökes personal. Och skulle utbildningen även vara subventionerad att de får betalt även under pågående utbildning skulle säkert massor vilja det. Polisen har kört med denna metod när dom behöver personal fort vilket fungerat väl.

Angående att betala mer skatt tror jag inte den behöver påverkas så mycket alls med tanke på att mer folk betyder ju också mindre dyr övertidsersättning för dom som jobbar väldigt mycket och inom vården är det många tror jag som jobbar övertid. Sen all dyr personal som hyrs in från andra ställen för att täcka upp.

Sen undrar man var alla våra skattepengar egentligen går till för det känns som att vi får mindre och mindre för skattepengarna när det gäller vården. Det märks när man får betala mer och mer ur egen ficka för alla möjliga saker mediciner, inläggnings avgifter, hyra för utrustning mm. Vi ska ju så fint ha skattebetald vård i vårt land.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Nissens
S SnickareHobb skrev:
Vaccinet skyddar ju mot sjukdom. Varför rädsla för ovaccinerade?
Kanske för stt man inte vill bidra till belastningen på sjukvården genom att smitta en ovaccinerad?
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dayangel skrev:
Jag avsåg inte ha mitt resonemang som ett argument för eller emot vaccineringen här, det var egentligen bara min syn på ansvarsfrågan över utvecklingen där jag anser att det är precis lika mycket idioti över att folk ränner runt som ingenting. Högst troligt att vi blev lovade att allt skulle bli normalt bara vi tog vaccinet.. tji fick vi men det betyder ju inte att man prompt måste ge sig iväg till Sälen och gå på afterski i en vecka.
Problemet är ju att det är ovaccinerade som blir smittade och alltså har de inte skyddat sig tillräckligt och sen belastar de vården.
D Dayangel skrev:
Högst troligt att vi blev lovade att allt skulle bli normalt bara vi tog vaccinet.. tji fick vi men det betyder ju inte att man prompt måste ge sig iväg till Sälen och gå på afterski i en vecka.
Det finns restriktioner som förbjuder afterski.
D Dayangel skrev:
Jag tycker gott vi kan fortsätta med vissa restriktioner, fokusera vaccindistribution till riskgrupper och andra länder, skit i passen och låt resten ha sin lilla gång.
Så du har inget emot att vården slutar fungera?
Det är helt okej för dig att folk dör i onödan eller får långvariga problem av alla möjliga sjukdomar och olycksfall?
För det är ju det som händer när när man "låt resten ha sin lilla gång".
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L LiteForce skrev:
Jag vet inte om det fins eller hur många sjuksköterskor som eventuellt är arbetslösa men det fins absolut dom som gärna skulle gå en utbildning till detta om det skulle finnas en framtid i detta yrke och det sökes personal. Och
Det är stor efterfrågan på sjuksköterskor så de går inte arbetslösa. Det är många som utbildar sig till sjuksköterskor så det finns inga tomma platser.

L LiteForce skrev:
Angående att betala mer skatt tror jag inte den behöver påverkas så mycket alls med tanke på att mer folk betyder ju också mindre dyr övertidsersättning för dom som jobbar väldigt mycket och inom vården är det många tror jag som jobbar övertid. Sen all dyr personal som hyrs in från andra ställen för att täcka upp.
Där tror jag att du har fel. Om du ska lyckas få sjuksköterskor att jobba permanent i glesbygden (de områden där det är mycket hyrpersonal) lär de kräva löner som är högre än kostnaden för hyrpersonal.

L LiteForce skrev:
Sen undrar man var alla våra skattepengar egentligen går till för det känns som att vi får mindre och mindre för skattepengarna när det gäller vården.
Även där får folk höjda löner. Dessutom kan man rädda fler och fler till livet genom dyra operationer och läkemedel etc. och det är ju fint men priset är högt för att det ska lyckas.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet är ju att det är ovaccinerade som blir smittade och alltså har de inte skyddat sig tillräckligt och sen belastar de vården.
Det är ju även vaccinerade som blir smittade, alltså belastar de också vården med sitt fortsatta lustande i aktiviteter.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns restriktioner som förbjuder afterski.
Bara för att det finns "på papper" så betyder det ju inte att det efterföljs som tänkt. Krogarna och folk här där jag bor är då inga mönsterelever iaf.. konstant sardinpackat med folk som inte följer några som helst rekommendationer.

BirgitS BirgitS skrev:
Så du har inget emot att vården slutar fungera?
Det är helt okej för dig att folk dör i onödan eller får långvariga problem av alla möjliga sjukdomar och olycksfall?
För det är ju det som händer när när man "låt resten ha sin lilla gång".
Vi kan inte hålla på och vaccinera eller vara proaktiva mot varenda sjukdom eller skada som kan tänkas uppstå framöver. Sjukvården (eller då snarare samhället i stort) kan inte försätta med sitt "good enough" eller "just in time"-tänk längre utan behöver växla upp big time. Logistikbranchen som exempel har vaknat och sadlar nu om över hela värden för att deras minsta beläggnings/konstnadstänk inte längre fungerar.
 
J
L LiteForce skrev:
Jag vet inte om det fins eller hur många sjuksköterskor som eventuellt är arbetslösa men det fins absolut dom som gärna skulle gå en utbildning till detta om det skulle finnas en framtid i detta yrke och det sökes personal. Och skulle utbildningen även vara subventionerad att de får betalt även under pågående utbildning skulle säkert massor vilja det. Polisen har kört med denna metod när dom behöver personal fort vilket fungerat väl.

Angående att betala mer skatt tror jag inte den behöver påverkas så mycket alls med tanke på att mer folk betyder ju också mindre dyr övertidsersättning för dom som jobbar väldigt mycket och inom vården är det många tror jag som jobbar övertid. Sen all dyr personal som hyrs in från andra ställen för att täcka upp.

Sen undrar man var alla våra skattepengar egentligen går till för det känns som att vi får mindre och mindre för skattepengarna när det gäller vården. Det märks när man får betala mer och mer ur egen ficka för alla möjliga saker mediciner, inläggnings avgifter, hyra för utrustning mm. Vi ska ju så fint ha skattebetald vård i vårt land.
Det tror jag är otroligt naivt. För att stoppa personalflykten som både handlar om lön och belastning hade det säkert krävts 5k+ (kanske mer) och åtminstone 30% mer bemanning. Och det är då utan några extra vårdplatser. Ni som inte tycker att vaccin behövs brukar ju även säga att antalet vårdplatser ska öka för att täcka det extra inflödet av ovaccinerade. Så lägg till det i beräkningen. Då blir det en del pengar. Ingen aning om vad det skulle omsättas till i skattepengar.

Jag tror inte att vi får mindre och mindre för vården, utan att folk är sjukare, att det ställs högre krav på patientsäkerhet, och behandlingar samt utredningar är dyrare. Förr i tiden t.ex. så lades ju patienter in med hjärtinfarkt och fick strikt ligga i sängläge under en viss tid - så mycket mer gjorde man inte och då kunde man ha fler patienter per sjuksköterska och läkare. Nu ballongsprängs det osv i stället. Multum av människor har utbytta hjärtklaffar, leder, delar av aorta osv.

Kort sagt så har varje enskild patient blivit väldigt mycket mer vård- och resurskrävande vilket gör att det behövs mer pengar och fler personer inom vården.
 
  • Gilla
vanpire och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.