Står inför en möjlighet att köpa en fastighet om ca 1ha utom detaljplan där tankarna går att bygga två hus, ett till min egen familj och ett till min svärmor, men hur ser oddsen ut för att få igenom detta?

Kan man söka bygglov för två bostäder på samma fastighet eller kan man söka det ena som gäststuga och det andra som huvudbyggnad eller dylikt? Någon som gjort något liknande?
 
Kanske är jag okunnig, men jag förstår inte vad som skulle kunna bli problemet med bygglovet?

Varför menar du att de kunde uppstå problem att bygga två hus på en fastighet?

Problem kan det ju bli om man vill ha dubbla abonnemang av t.ex el, men jag gissar att ni tänker dela.
 
Generellt får man inte formellt ha fler än en huvudbyggnad (bostadshus) per tomt/fastighet, men undantag finns. En alternativ approach är att uppföra en huvudbyggnad (bostadshus) och en komplementbyggnad (gästhus). Mitt råd är att söka förhandsbesked och invänta beslut innan ni köper tomten, så vet ni vilka möjligheter som finns.
 
Ja förhandsbesked kommer absolut att sökas, i formuläret för förhandsbesked ska man kryssa i vad man tänkt sig att bygga på fastigheten och där finns då alternativet Enbostadshus, följt av antal... vilket samt att alternativet fritidshus också finns med. Tänkte därför att man kanske kan söka för två st enbostadshus samtidigt.

Om man söker huvudbyggnad och komplementsbyggnad (gästhus) kanske är bättre.


Tanken är att dela på avlopp, vatten och el.
 
swecul swecul skrev:
Ja förhandsbesked kommer absolut att sökas, i formuläret för förhandsbesked ska man kryssa i vad man tänkt sig att bygga på fastigheten och där finns då alternativet Enbostadshus, följt av antal... vilket samt att alternativet fritidshus också finns med. Tänkte därför att man kanske kan söka för två st enbostadshus samtidigt.

Om man söker huvudbyggnad och komplementsbyggnad (gästhus) kanske är bättre.


Tanken är att dela på avlopp, vatten och el.
Sök för det du vill ha.
Tycker kommunen av någon anledning att det är olämpligt får ni ta diskussionen därifrån. Du får inte beslut om avslag utan att kommunen först kommunicerat det med dig. Därefter kan du fundera på om du ska göra några ändringar i ansökan. Alternativt har inte kommunen några invändningar och ni får ett förhandsbesked.

Hur stora byggnader har ni tänkt er? Hur nära varandra kommer de att placeras? Ska det vara åretruntboende?
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Husen kommer väl ligga ca 50-80 meter ifrån varandra och stora huset blir väl kanske 150kvm och svärmors ca 80 kvm är tanken.
 
swecul swecul skrev:
Husen kommer väl ligga ca 50-80 meter ifrån varandra och stora huset blir väl kanske 150kvm och svärmors ca 80 kvm är tanken.
Ok, då skulle jag säga att du förmodligen inte kan kalla svärmors hus för en komplementbyggnad (gäststuga). En komplementbyggnad ska ligga i ”omedelbar närhet” till huvudbyggnaden och vara ett komplement till den, dvs innehålla funktioner som inte huvudbyggnaden har. Det kan vara garage, gäststuga med extra sovplatser, förråd och liknande.

Det du beskriver ser jag som två självständiga enheter utan koppling till varandra. Med andra ord två enbostadshus. Vad säger din kommun?
 
har inte frågat kommunen om saken ännu, lyfte frågan här först.
Det är förhandsbeskedet som ska sökas initialt och där får väl kommunen ge besked i frågan men jag tänkte om det på förhand finns något bättre eller sämre alternativ innan man skickar in ansökan.Har aldrig sökt förhandsbesked förrut så jag är inte hundra på hur processen ser ut.

Tror inte jag heller skulle vilja ha svärmor i omedelbar närhet. :rofl:.. men lite närmare kanske det kan bli, typ 30-40 meter.
 
Det finns inga regler som reglerar antalet bostadshus per fastighet generellt, utan bedömningen för om ett bostadshus kan tillåtas beror på alla relevanta omständigheter i det aktuella fallet. I det sammanhanget har fastighetsindelningen förhållandevis liten betydelse. Det bör alltså inte vara något problem i sig att ha två bostadshus på en fastighet.
 
  • Gilla
swecul
  • Laddar…
Hej
är det någon som vet om det kan bero på tomtens storlek om man får bygga flera hus?
Har själv liknande tankar med "generationsboende" på fritidshuset, dvs separera sonens familj från min egen stuga, genom att bygga ett till hus. (och inte nån liten gäststuga alltså)
 
M MetteKson skrev:
dvs innehålla funktioner som inte huvudbyggnaden har.
Men gäststugan innehåller ju en svärmor som inte huvudbyggnaden har. Funktionen kan exempelvis vara barnvakt... Gills inte det menar du? :p
 
  • Haha
swecul och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.