Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Vet inte om denna tidigare länkat i tråden mycket tänkvärt för de som följer denna tråden! Tror alla håller med att vi inte vill ha en polarisering i samhället?
 
På tal om lockdowns så verkar Nya Zeeland och Australien vara dom värsta. Vissa städer har haft lockdown i månader. Dom får inte ens prata med grannarna. Och i både Australien och Nya Zeeland har dom karantänläger, dit alla som varit i nära kontakt med en smittad blir förda för två veckors karantän. Jag såg bilder på hur det såg ut, och det var likt ett fängelse, med målade linjer som visade var man fick gå och inte. 5000 dollar i böter om man gick över linjen.. Låter som diktaturfasoner tycker jag.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
S SnickareHobb skrev:
På tal om lockdowns så verkar Nya Zeeland och Australien vara dom värsta. Vissa städer har haft lockdown i månader. Dom får inte ens prata med grannarna. Och i både Australien och Nya Zeeland har dom karantänläger, dit alla som varit i nära kontakt med en smittad blir förda för två veckors karantän. Jag såg bilder på hur det såg ut, och det var likt ett fängelse, med målade linjer som visade var man fick gå och inte. 5000 dollar i böter om man gick över linjen.. Låter som diktaturfasoner tycker jag.
Ett exempel här:
 
  • Gilla
SnickareHobb
  • Laddar…
Hur kommer det sig att det hela tiden ploppar upp användare som inte tror eller tycker att covid är farligt, smittar eller inte är en fara för sina medmänniskor!!!
Att jämföra med förkylning visar på ett stort förakt mot alla familjer som blivit drabbade.
Vissa drabbas så hårt att livet slutar att existera!!!
Ett stort tack till er som pedagogiskt gång på gång förklarar samma sak till dessa användare som bevisligen inte läst hela tråden då svaren på deras påståenden finns besvarade ett antal gånger innan.
Jobbar själv deltid inom räddningstjänsten och har den största respekten för våra kollegor på sjukhusen som sliter ont med detta virus!!!
En önskan från mig på nya året skulle vara att dom fick ett bättre år än dom två sista!!!!!!
 
  • Gilla
kashieda och 15 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Hur kommer det sig att det hela tiden ploppar upp användare som inte tror eller tycker att covid är farligt, smittar eller inte är en fara för sina medmänniskor!!!
Att jämföra med förkylning visar på ett stort förakt mot alla familjer som blivit drabbade.
Vissa drabbas så hårt att livet slutar att existera!!!
Ett stort tack till er som pedagogiskt gång på gång förklarar samma sak till dessa användare som bevisligen inte läst hela tråden då svaren på deras påståenden finns besvarade ett antal gånger innan.
Jobbar själv deltid inom räddningstjänsten och har den största respekten för våra kollegor på sjukhusen som sliter ont med detta virus!!!
En önskan från mig på nya året skulle vara att dom fick ett bättre år än dom två sista!!!!!!
Jag tror en anledning kan vara att fler och fler vill få en mer nyanserad diskussion!
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Aha, det var illa redan illa så man behöver inte försöka göra vad man kan för att det inte ska bli värre.

10 killar ska ut och fiska och båten som de äger tillsammans läcker lite, men inte värre än att båten trots allt fungerar så ingen av grabbarna vill betala mer för att fixa den. Väl ute på sjön kommer plötsligt och oväntat en kraftig våg som gör att båtens skick blir än sämre och båten börjar ta in mer vatten.
Några börjar ösa, några försöker laga skadan, medan en kille sitter och snackar om hur dålig båten var innan så han tänker minsann inte hjälpa till.
Dom flesta gör nog vad dom kan när det gäller covid både Vaccinerade & Ovaccinerade.

Angående liknelsen med båten skulle jag nog ha tackat nej till att åka med den då den är trasig och gjort vad jag kan för att dom andra inte skulle åka ut på sjön med den. Men när det gäller båtar och sjön vet man aldrig det kan blåsa upp till storm och sänka båten även om den är hel otur men möjligt. Man gör vad man kan i varje given situation naturligtvis. Att enbart skylla på ovaccinerade att vården går på knäna är inte rätt anser jag när alla sjuka även vaccinerade som tar sprutor och blir sjuka bidrar och belastar vården lika mycket samt att vården borde sluta upp med nerskärningar så att dom klarar av att sköta arbetet på ett rimligt sätt.
 
  • Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
International Craftsman International Craftsman skrev:
Men vaccinet hindrar ju inte smitta
Inte hundraprocentigt nej, men en vaccinerad som ändå blir smittad, smittar vidare mindre än vad en ovaccinerad smittad gör.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
K
International Craftsman International Craftsman skrev:
Israel är det mest vaccinerade landet i världen, min fru är från israel och jag kan be hon skicka länkar på Hebrew
Din fru har uppenbarligen också nollkoll!
 
J Jonobe skrev:
Hur är det ett argument mot vaccinering att vården redan var belastad innan covid? Det borde ju vara ett argument för vaccinering...

Vad menar du är lösningen i det du säger?
Menar du att vi ska säga upp oss? Eller säga nej genom att vägra vårda ovaccinerade?

Tycker du att det rimligt att sluta använda säkerhetsbälte eller vinterdäck med argumentet att man ändå betalar skatt utifall att en olycka skulle ske?
Alla hela arbetsgruppen som arbetar med detta bör ju tillsammans med sina arbetskamrater kunna framföra till sin arbetsgivare & fackliga organisation att vi behöver mer personal för att klara belastningen på ett säkert och rimligt vis. Anställ mer personal vilket minskar arbetslösheten också ett pluss.
 
B
Såg just på nyheterna att 44 personer skjutits ihjäl i Sverige i år... Det är alltså exakt lika många som antalet manliga som dött av Covid från ålder 0-39år sedan pandemins start (ca 2 år då).

Nu är säkerligen inte alla skjuta bara män och exakt mellan 0-39 år, men om vi ändå leker med tanken så är det alltså ca DUBBELT så hög risk att bli ihjälskjuten i den åldern än att dö i Covid i Sverige!

Så glöm för guds skull inte att hänga på er munskydd, vaccinpasset samt skyddsvästen då ni skall röra sig i offentliga miljöer!
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Hur kommer det sig att det hela tiden ploppar upp användare som inte tror eller tycker att covid är farligt, smittar eller inte är en fara för sina medmänniskor!!!
Att jämföra med förkylning visar på ett stort förakt mot alla familjer som blivit drabbade.
Vissa drabbas så hårt att livet slutar att existera!!!
Ett stort tack till er som pedagogiskt gång på gång förklarar samma sak till dessa användare som bevisligen inte läst hela tråden då svaren på deras påståenden finns besvarade ett antal gånger innan.
Jobbar själv deltid inom räddningstjänsten och har den största respekten för våra kollegor på sjukhusen som sliter ont med detta virus!!!
En önskan från mig på nya året skulle vara att dom fick ett bättre år än dom två sista!!!!!!
Dessutom är många av dessa helt nya användare som aldrig använt ByggaHus-forumet för husbyggarfrågor, utan bara verkar skapa en användare här för att sprida desinformation. Hur har de hittat hit? Blev de utkastade från Flashback?
 
  • Gilla
blackarrow och 7 till
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Dessutom är många av dessa helt nya användare som aldrig använt ByggaHus-forumet för husbyggarfrågor, utan bara verkar skapa en användare här för att sprida desinformation. Hur har de hittat hit? Blev de utkastade från Flashback?
Sök corona eller covid, covid vaccin mm på Google så kommer det upp..
 
BirgitS
L LiteForce skrev:
Dom flesta gör nog vad dom kan när det gäller covid både Vaccinerade & Ovaccinerade.
Är man ovaccinerad har man ju inte gjort allt vad man kan för att hålla nere smittspridningen för att skydda sjukvården för alla.
L LiteForce skrev:
Att enbart skylla på ovaccinerade att vården går på knäna är inte rätt anser jag när alla sjuka även vaccinerade som tar sprutor och blir sjuka bidrar och belastar vården lika mycket samt att vården borde sluta upp med nerskärningar så att dom klarar av att sköta arbetet på ett rimligt sätt.
De flesta covidpatienterna är ju ovaccinerade, fast de är en minoritet, så de tar ju en större del av sjukvårdsresurserna än de vaccinerade. Det är alltså inte fråga om att belasta vården lika mycket.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
L LiteForce skrev:
Alla hela arbetsgruppen som arbetar med detta bör ju tillsammans med sina arbetskamrater kunna framföra till sin arbetsgivare & fackliga organisation att vi behöver mer personal för att klara belastningen på ett säkert och rimligt vis. Anställ mer personal vilket minskar arbetslösheten också ett pluss.
Tror du att det finns en massa arbetslösa sjuksköterskor?
Hur mycket mer i skatt vill du betala för att det ska finnas fler sjuksköterskor att anställa?
 
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bus1t skrev:
Såg just på nyheterna att 44 personer skjutits ihjäl i Sverige i år... Det är alltså exakt lika många som antalet manliga som dött av Covid från ålder 0-39år sedan pandemins start (ca 2 år då).

Nu är säkerligen inte alla skjuta bara män och exakt mellan 0-39 år, men om vi ändå leker med tanken så är det alltså ca DUBBELT så hög risk att bli ihjälskjuten i den åldern än att dö i Covid i Sverige!

Så glöm för guds skull inte att hänga på er munskydd, vaccinpasset samt skyddsvästen då ni skall röra sig i offentliga miljöer!
Det hade väl varit jättebra om det hade funnits ett så enkelt sätt som att vaccinera sig för att minska risken att bli skjuten, eller hur?
Nåja, nu är väl de flesta av de där som har blivit skjutna mycket inblandade i kriminella kretsar så det är ju inte lika slumpmässigt som vilka offer som covid skördar.

Sen ska man ju inte glömma alla de som har blivit allvarligt covidsjuka och därmed inte kunnat leva ett normalt liv under mycket lång tid, för vissa mer än ett år.
 
  • Gilla
vanpire och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.