Hej! Jag tänkte måla om hemma och jag har en gammal ful telejack jag vill bli av med. Vi har nyligen införskaffat fiber i våran förening. Är väldigt säker på att dessa är ur bruk och ej strömförande. Har hittat vissa telejack i min lägenhet där kabeln leder längs väggen till en sedan avknipsad ände. Dessa har varit grönt ljus för mig att ta bort.
Utmaningen med denna jacket är att den har två sladdar som går in/ut, dem andra jag haft i mitt hem har bara haft 1 sladd (se bild på telejack på den gråfärgade väggen bredvid eluttaget)

Det jag undrar är om telejacket med två sladdar är den som är "ingående" /"huvudjacket". Jag kan inte heller följa kabeln då den går in i en kabelkanal. Är det bara för mig att knipsa av tro?

PS. Sladden som leder ned från telejacket utan lock har en ände som är avknipsad redan, det är sladen som går höger och sedan upp jag funderar på.
Tack snälla för alla svar :)
 
  • Öppet telejack utan lock med två synliga kablar mot en gråfärgad vägg bredvid ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt telejack på en texturerad grå vägg bredvid ett vitt eluttag, med en kabel som går neråt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla telejack och eluttag på vägg, en sladd kopplad till jack utan lock, andra avknipsad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara o klippa o isolera ändarna
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Bara o klippa o isolera ändarna
hur isolerar man ändarna, och varför isolera
 
E Emil Wahlin skrev:
hur isolerar man ändarna, och varför isolera
När det ringer (om den är inkopplad) kommer ca 110 volt där, annars är där kanske 30 volt om jag minns rätt. Det kittlar lite om man håller i tåtarna då det ringer. Och skulle teoretiskt vara en brandfara. Om du isolerar, dvs sätter isoleringstejp, över den nakna metallen i kabeln, så kan man inte få strömmen i sig.

Är telefonen helt urkopplad i övrigt? Om du kopplar ur inkommande ledning är du hemma att ta bort allt därefter sen.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Är detta ett hus eller en lägenhet?
 
A Andy78 skrev:
Är detta ett hus eller en lägenhet?
lgh, bostadsrätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.