Hej Jag eldar en Tirolia kökspanna på 28kw samt lagar mycket av maten på den, har bara en 500liters tank med 300liters vv i. Problemet är att skaffa utrummen i vår gamla kåk till fler tankar. Möjligtvis går den bytas mot en 750l tank. Att elda 3-4 ggr per dygn de kallast dagarna är inte ett stort problem för oss, vi passar på att laga mat samtidigt. Går det år mycket mera ved med att elda fler gångar än att elda en rejäl brasa? Går det åt mer ved pga av en så liten acc volym? Har en kökspanna från 80-talet nån gång, är det låg verkningsgrad på en sådan? Kan jag spara ved på att skaffa shuntautomatik? Jag går och rattar på den ganska ofta då jag jobbar hemma. Tips mottages på hur jag borde förbättra min uppvärmning, förutom isoleringsåtgärder då.

Har inget stort problem med att elda ofta men vill gärna inte hugga upp mer ved än nödvändigt :)
 
Shuntautomatik är bekvämt, är man flitig att justera shunten så sparar man inte mycket ved men många steg. Min shuntautomatik kostade 1600 ink moms och det var 2 skruvar och 4 kontakter att sätta i, det bara fungerar.

Om huset förbrukar 14kW så måste det brinna halva dygnet i pannan, förbrukar huset 7kW så måste det brinna 6 timmar, osv.

Är det problem att få upp temperaturen i tanken då är pannan för liten, är det risk att pannan och tanken kokar så är tanken för liten

Prototypen
 
Då du skriver att det inte gör något att elda många brasor så borde ni bara införskaffa en shuntstyrning med innegivare, Då behöver du inte bry dej om att springa o ändra shunten...
Tror det blir svårt att få mycket mer bekvämlighet med en 750 l tank el minskad ved förbrukning..

Rinkabyrör tar ca 2000:- för en termomatic cbj vilken är lätt att installera o sen sköter den sej själv, Möjligen skulle du även haft nån trådlös termometer vid pannan så du kan se vilken temp du har i tanken (gärna i toppen, mitten o botten) då håller du koll på hur mycket du kan elda..
 
OK, det var inte det svar jag väntat mig, trodde jag skulle få tonvis med svar om att jag skulle gräva upp under grunden och sätta in en jättetank till varje pris.

Hur funkar det med innegivare då jag har kökspanna och bara en liten radiator i köket? om jag sätter givarn i något av det andra rummen med två dubbelt så stora radiatorer som i köket? Eller ska man hitta nån plats mitt emellan? Är nattvärme något att tänka på i mitt fall med 500l i tanken?

Kan man mixtra med tex en automix 20 så att den även stänger av cirkulationspumpen ut till radiatorerna när den stänger "ventilen" ? Det vore väl att föredra på sommarn då jag har rören(isolerade) mestadels uppe på en ouppvärmd vind?

Var får man tag på trådlösa termometrar som man kan använda i tanken?
 
Eter skrev:
Hur funkar det med innegivare då jag har kökspanna och bara en liten radiator i köket? om jag sätter givarn i något av det andra rummen med två dubbelt så stora radiatorer som i köket? Eller ska man hitta nån plats mitt emellan? Är nattvärme något att tänka på i mitt fall med 500l i tanken?
Innegivare kan du placera i ett rum med radiatorer där du oftast sitter och vill ha jämn temp där och montera den på en höjd bekväm till att se den och reglera efter behov. Sätt helst inte givaren så den kan tillfälligt värmas av solen genom fönster eller kylas av drag när ytterdörren öppnas. Inte heller på skorstenmuren av samma anledning ;).
Sen när du har önskad temp där innegivaren sitter så kan du ställa rätt temp i dom andra rum med termostater på radiatorer.
Det var ungefärr så vi har gjort. Tror inte jag heller att vi sparar mycket ved på det men det är himla bekvämt att slippa tänka på och vrida på shunten som sitter i källaren ;).

Nattvärme - menar du nattsänkning av temperatur? Oftast är det ingen vinst av detta och bara obehag av kyliga morgontimmar men det kanske har du redan nu dom vinterdagarna då akumulatorn inte räcker till?
Huset kyls och skall värmas upp igen och det du sparat på natten ska du ju värma ikap på morgonen ... ser ingen vedbesparing i det men jag kanske tänker fel? Vill man nattsänka och testa så kan man bara vrida innegivaren neråt innan man lägger dej och se vad händer....

Ja, spara ved kan man göra genom att elda rätt dvs inte fylla eldstaden proppfullt och strypa luften men helre gå oftare förbi spisen och lägga en pinne då och då så att det brinner lugnt och med klar låga och att det finns utrymme övanför brasan ( 1/3 till 1/4 del av eldstadsvolymen) där rökgaser kan blandas med luft och förbrännas fullständigt innan dom försvinner ut genom skorstenen. Inga lågor ska krypa in i skorstenen och ingen svart rök ska synas ovan skorstenen heller .... en balansgång som du säkert redan behärskar. Tror inte att man kan göra mer än det i en panna med överförbränning.
Brinnande ved är svår att reglera - stryper man luften för mycket när spisen är redan varm så avgasas ju veden i alla fall men om luften/ syre saknas så försvinner dom brännbara gaser helt oförbrända rakt genom skorsten utan att man får någon värme av dom. Med tanke på att i ved finns det 70-80% brännbart i gasform ( brinner i lågor) och bara 20-30% i fast form som ligger och glöder i brasan ( träkol) så kan förluster bli mer än 50% vid dålig luft-ved förhållande. Det är faktiskt lättare att elda sparsamt och reglera värmeutvecklingen när man eldar med kol/träkol :).
En lång följetong igen ....
erkänner att jag har aldrig sett en panna som din men känner till problem med vedeldning ;)
gaia
 
Tack för svar!
Jag tror att jag är lite klokare nu. Tänker skaffa mig en automix 20 (med nattsänkning) så jag kan testa om det sparar ett par vedträn. Hoppas på att det går att mixtra med den så att den även stänger av c-pumpen vilket jag tror kan spara lite. Någon gång i framtiden ska jag byta ut 500 liters tanken mot 1000l i mån av plats och isolera vinden.

Tja sen får man väl gilla läget och njuta av strålningsvärmen från kökspannan i vinter :)
 
Eter skrev:
Någon gång i framtiden ska jag byta ut 500 liters tanken mot 1000l i mån av plats och isolera vinden.
jag skulle nog isolera vinden först av allt du planerar. Ja, det är ett otrevlig jobb man vill helst skjutta på framtiden ;) men inget ger dej så markant besparing som några extra decimeter isolering i taket om du har minimalt just nu. Dammig jobb som ger säker återbetalning direkt :)
gaia
 
Jah har oxå bara 500 l tank då jag kör mest pellets men har testat elda ved då det var -20°..

Jag gjorde som gaia skrev, Eldade på morgonen 1-2 pannor o på kvällen ökade jag tempen till 22° inne o eldade tanken full.. Innan jag la mej så sänkte jag tempen till 20° på innegivaren för att jag tänkte att det skulle spara/funka bättre..

Det gjorde ingen skillnad på ved el innetempen om jag hade innegivaren på 22° hela tiden el sänkte över natten, Tanken va ändå tom på morgonen så jag körde konstant 22° sen fick man automatiskt "natt sänkning" då tanken blev tom på morgonsidan..
 
Jag har också kökspanna (24kW) men med 1500 liter ackumulatortankar. Det är svårt att fylla tankarna helt på den tiden man har tillgänglig på kvällen. Jag lutar åt att invetsera i en riktig vedpanna i källaren där jag kan fylla tankarna på ett vedilägg. Jag kommer dessutom att spara en hel del ved eftersom pannan är mycket effektivare. Jag tror inte att det spelar någon större roll om man har en ny eller gammal köksapanna, dom bygger alla på överförbränning där en stor del av värmen går upp i skorstenen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.