Hej. Har en gammal lampa som var ojordad, jag skruvade isär den och vill göra den till jordad. Vad behöver jag? Vad heter den saken som kommer i kontakt med glödlampan, bild 2 (den jag håller i handen). Se bilder på det befintliga. Tack.
 
  • Ojordad taklampa med kedjor hängande från takkoppen, i behov av jordning och reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en lampa sockel med ojordad kabel mot texturerad bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en gammal lampsockel med två avskalade ledningar på ett mönstrat tygunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti en gammal lampa med reflekterande metallskärm och synlig lampsockel i fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en gammal lampas insida med fokus på lamphållaren som behöver jordas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Lamphållare. Finns ex. hos Clas Ohlson, Jula mfl.
 
Vad är det för material i skärmen?
Väl bättre du gör den till dubbelisolerad.

Protte
 
Lamphållare? Men det jag hittar verkar inte passa, den gängade delen går inte få ut, den är fastsvetsad på något sätt, enda som går att få ut är den delen som jag håller i handen på bild nr 2. Tillverkas sådana?

E etompau skrev:
Lamphållare. Finns ex. hos Clas Ohlson, Jula mfl.
 
Skärmen är i glas.

prototypen prototypen skrev:
Vad är det för material i skärmen?
Väl bättre du gör den till dubbelisolerad.

Protte
 
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Lamphållare? Men det jag hittar verkar inte passa, den gängade delen går inte få ut, den är fastsvetsad på något sätt, enda som går att få ut är den delen som jag håller i handen på bild nr 2. Tillverkas sådana?
Själva bottenstycket med kontakter ingår som en del i en lamphållare.
Du får testa med en nyinköpt lamphållare och se om detaljen passar i din armatur.
 
Brukar finnas mutter på ovansidan lampa o där kabel går i i lamphållaren som håller fast den. Men det ärkanske inte så här
 
Det är något sådant som jag behöver, den svarta på bilden. Heter det bottenstycket? Skruvar man i sladden i den? Tack.

E etompau skrev:
Själva bottenstycket med kontakter ingår som en del i en lamphållare.
Du får testa med en nyinköpt lamphållare och se om detaljen passar i din armatur.
 
  • Svart eluttagsbottenstycke med synliga skruvar och kabelanslutning mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är ett "bottenstycke". Där ansluts kablarna och kontaktblecken gör kontakt med ljuskällan.
 
Tack så mycket!!

E etompau skrev:
Ja det är ett "bottenstycke". Där ansluts kablarna och kontaktblecken gör kontakt med ljuskällan.
 
Att byta bottenstycke hjälper dig inte att jorda lampan.

Som jag ser det har du tre val:
1. Byt hela lamphållaren till en dubbelisolerad - din lampa kommer vara ojordad men säker iom dubbelisoleringen.
2. Behåll hela lamphållaren (putsa bort ev. oxidation för att få bra kontakt) men jorda mot metalldelar.
3. Behåll hela lamphållaren, men montera en dubbelisolerad transformator i taket som ger 12 volt, och använd 12-voltslampa istället för 230v-lampa.
 
Bara ett lite hål för sladden på ovansidan.

H håbbe1961 skrev:
Brukar finnas mutter på ovansidan lampa o där kabel går i i lamphållaren som håller fast den. Men det ärkanske inte så här
 
Är det tillåtet att använda ojordade lampor? Om det är det, så är det inte ett ”måste” för mig att jorda den. Anledningen till varför jag började skruva i den är att sladden var för kort till uttaget och uttaget är jordat, så jag hade inte fått in kontakten. Tänkte att jag kunde förlänga sladden med en sladd som jag köpte på jula, men där är det två sladdar inuti, en blå och en brun (tror jag), i lampan är båda sladdar vita så jag vet inte vilken sladd av de vita skall mot vilken av de blåa och bruna.

S Svante Svenson skrev:
Att byta bottenstycke hjälper dig inte att jorda lampan.

Som jag ser det har du tre val:
1. Byt hela lamphållaren till en dubbelisolerad - din lampa kommer vara ojordad men säker iom dubbelisoleringen.
2. Behåll hela lamphållaren (putsa bort ev. oxidation för att få bra kontakt) men jorda mot metalldelar.
3. Behåll hela lamphållaren, men montera en dubbelisolerad transformator i taket som ger 12 volt, och använd 12-voltslampa istället för 230v-lampa.
 
Julia Eriksson Julia Eriksson skrev:
Är det tillåtet att använda ojordade lampor? Om det är det, så är det inte ett ”måste” för mig att jorda den. Anledningen till varför jag började skruva i den är att sladden var för kort till uttaget och uttaget är jordat, så jag hade inte fått in kontakten. Tänkte att jag kunde förlänga sladden med en sladd som jag köpte på jula, men där är det två sladdar inuti, en blå och en brun (tror jag), i lampan är båda sladdar vita så jag vet inte vilken sladd av de vita skall mot vilken av de blåa och bruna.
Spelar ingen roll, hade det varit jordat så är det grön/gul man får ha koll på som jord
 
det spelet alltså ingen roll vilken av de vita som kopplas till vilken av de andra två (blå o brun)?

H håbbe1961 skrev:
Spelar ingen roll, hade det varit jordat så är det grön/gul man får ha koll på som jord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.