Har bestämt mig för stora kakelplattor, 40*40 stora. Nu har jag hört att det är extra svårt att sätta dessa.

har någon kunning lite tips på vanliga misstag när man plattsätter stora kakel? Vad ska jag tänka på?


Tack på förhand!!
/D
 
Jag e inte expert, men det ställer stora krav på att underlaget är helt plant, samt att konstruktionen håller dom tunga plattorna.

/Abbe
 
Snailman
ska du ha dem i dusch eller vid golvbrunn föreställer jag mig att det är ganska svårt att fixa fall, hittils har jag bara sett jättestora plattor i duschhörnor i kakelbrochyrer, antagligen av anledningen att det inte är riktiga badrum man fotat... Skulle vilja sätta blåslampa i baken på dem som sätter ihop sådana broschyrer:D

i duschen är det ju ganska vanligt att gå över till mindre plattor.

De flesta hus på tex husknuten är ju oxå helt felaktiga badrum i, konstigt att firman sätter ut sina namn på små skyltar, jag skulle skämmas om jag var i deras ställe.

(har änsålänge bara torrsimmat i plattvärden)
 
Plattor av den storleken är omöjliga att lägga tillfredsställande i såpass branta fall som krävs vid normala golvbrunnar. Som ovanstående nämnt kan du vid fallen eventuellt lägga samma platta fast då i mindre storlek ( helst inte större än 15 x 15 cm ) eller skära ner samma platta till mindre format med vattensåg.

Är underlaget i övrigt bra är det inte svårare att lägga stora plattor men, är underlaget dåligt är det mycket svårt att få ett snyggt resultat och det ställer höga krav på plattsättaren. Var också noga med mätningen så att du får bra passbitar.

Om konstruktion vad gäller böjstyvhet i underlaget är konstruerad enligt gällande branschreglerna torde det inte vara medföra några som helst problem med plattans storlek.
 
Har bestämt mig för stora kakelplattor
Gissar att vi pratar vägg?
 
Det stora kaklet ska vara i ett rum med badkar. På golv och på väggen vid badkaret har jag kakel, resten är spacklag våtrumsväv.

Golvbrunnen är en Unidrain, 30 cm bred och 5cm djup, som är monterad mot väggen, med ett 50mm hål för badkarsavrinningen.

Jag kör en spacklad vägg med våtrumsväv med vattentätt skickt(våtrumsgrund) på väggarna utanför 1 meter från badkaret för att uppnå branchkraven på vattentättskickt där jag inte har kakel.

Under kaklet kör jag med flytgummi som tätskickt på en 22 mm spånskiva + min 20mm flytspackel och elgolvvärme.
 
Allrighty, förhastade mig nog en smula där.

När det gäller stora kakelplattor till vägg krävs det på samma sätt som till golvet att underlaget är slätt och fint.

Då du tänker använda dig av unidrains brunn kan det eventuellt gå att använda de stora plattorna på golvet även i fallet men då krävs det stor noggranhet när fallet spacklas. Du får således spackla fallet efter plattorna.
 
Strålande, tack för all feedback!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.