tommib
Hälldelen borde inte heller fungera utan nolla. Samtidigt är det udda om den gamla spisen fungerat utan problem, det talar för att alla faser finns.

Här är det nog svårt att komma vidare utan att mäta. Jag rekommenderar en spänningsprovare i första hand, det är säkrare och bättre i de flesta fall. Biltema har en bra sådan för 350 kr om jag minns rätt.

Det skulle kunna vara fel på nya spisen men den slutsatsen skulle jag inte vilja dra innan uppmätning av uttaget.
 
Nej saknas nollan kan den gamla spisen fungera men inte säkert den nya! Gamla 3-fasspisar saknar ofta noll-anslutning, Alltså behövde man inte dra fram någon nolla. Att det finns en kontakt(stift) är inget säkert tecken.

Edit: Ser att det mesta redan är skrivet i jämförelsen med gamla 3-fasspisar.
Att hällen i den nya spisen fungerar kan ju vara så att den är kopplad till två faser (400V) och inte via nån nolla!
Du kan slå av strömmen och koppla in en sladdlampa till en fas och den förmodade nollan. Lyser sedan lampan när du slår på strömmen har du nolla och får leta fel på annat håll!
Var försiktig!
 
Redigerat:
M Marshall2203head skrev:
Den gamla spisen har inte haft några problem... den ska bytas ut efter lång och trogen tjänst... Men tanken på att nollan ( blå ) i uttaget faktiskt kan var urkopplat ner i centralen kan ju förklara en del, eller? Eftersom den gamla spisen inte behöver nollan... eller tänker jag helt fel?
Du tänker rätt!
 
Tack för all hjälp... nu har jag tagit reda på hur det är kopplat i kontakten; det är 3 fas utan nolla... den blå kabeln som syns på bilden gick inte längre än ett par dcm in i dosan... Den gamla spisen är en 400v. Den nya behöver tydligen nollan, annars får den inte full effekt, eller att t.ex. ugnen inte funkar. Utifall det hjälper, så heter den nya spisen HK9R3A120W/11
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Utan nolla är den vanliga följden att spisen går sönder.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Marshall2203head skrev:
Tack för all hjälp... nu har jag tagit reda på hur det är kopplat i kontakten; det är 3 fas utan nolla... den blå kabeln som syns på bilden gick inte längre än ett par dcm in i dosan... Den gamla spisen är en 400v. Den nya behöver tydligen nollan, annars får den inte full effekt, eller att t.ex. ugnen inte funkar. Utifall det hjälper, så heter den nya spisen HK9R3A120W/11
Se då till att få nollan inkopplad hela vägen annars är risken stor att det går som Daniel skriver om det inte redan hänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.