Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
International Craftsman International Craftsman skrev:
Israel är det mest vaccinerade landet i världen, min fru är från israel och jag kan be hon skicka länkar på Hebrew
Nej, detta visar klart och tydligt att det finns många länder som har en större andel av befolkningen som är vaccinerad med minst två doser.
Graf som visar andelen fullvaccinerade mot COVID-19 i Frankrike, Sverige, Tyskland, Storbritannien och Israel över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://ourworldindata.org/explorer...n+outbreaks=false&country=ISR~SWE~FRA~GBR~DEU
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
International Craftsman International Craftsman skrev:
Detta är endast en teori och inge fakta
Nej, det finns studier som visar att vaccinerade har viruspartiklar i luftvägarna under färre dagar än ovaccinerade och att andra som visar att de viruspartiklar som finns i luftvägarna i stor utsträckning har antikroppar på sig och därför är inaktiverade. Det finns även studier som visar på hur detta leder till att vaccinerade smittar färre.

Det ovan om vaccinerade gäller antagligen även de som tidigare har haft covid.
 
Nissens
tusenett skrev:
Man försökte väl i Österrike med lockdown för ovaccinerade, det verkar inte ha fungerat något vidare bra.
[bild] [bild]
De får väl göra som i Kina. :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Lockdown är det engelska ordet för nedstängning och även Sverige har stängt ner verksamheter mm.

Du verkar inte ha tagit till dig av alla de forskningsrapporter som du har läst i så fall.

Sjukvården har inte alls tidigare varit lika överbelastad som under de tre vågorna med covid och nu ytterligare en våg med covid kombinerad med influensa och alla andra vintersjukdomar.

En majoritet på sjukhusen är inte vaccinerade trots att de är en minoritet av befolkningen.
Lockdown är Engelska och betyder nedstängnig, jag noterar.
Vi har haft lockdown men inte som övriga världen.
Jag är född i indien men jag har bott här i 25år
Jag har läst väldigt mycket olika forskningsrapporter på många olika språk och alla är inte ense, du talar som att du sitter på all sanning och är facit i denna fråga endast tiden är facit i denna fråga, dom som vill vaccinera sig gör det och dom som inte vill det gör det inte.
Corona är en förkylning.
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
J
International Craftsman International Craftsman skrev:
Lockdown är Engelska och betyder nedstängnig, jag noterar.
Vi har haft lockdown men inte som övriga världen.
Jag är född i indien men jag har bott här i 25år
Jag har läst väldigt mycket olika forskningsrapporter på många olika språk och alla är inte ense, du talar som att du sitter på all sanning och är facit i denna fråga endast tiden är facit i denna fråga, dom som vill vaccinera sig gör det och dom som inte vill det gör det inte.
Corona är en förkylning.
Kan du inte ge exempel på välgjorda forskningsrapporter på svenska eller engelska som visar att vaccinering inte har effekt då?

Du kan tycka vad du vill om huruvida det är en förkylning eller inte. Sjukhusen och IVA brukar inte vara fulla av förkylda människor.

Här är data över patienter på IVA i Sverige. Du kan ju kolla hur fördelningen vaccinerade-ovaccinerade ser ut på IVA respektive i samhället i stort. Vad drar du för slutsatser utifrån det?
https://www.icuregswe.org/globalassets/supportfiler/corona/covid-vecko-202112281902.pdf
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
International Craftsman International Craftsman skrev:
Vi har haft lockdown men inte som övriga världen.
Alla länder har ju i stort sett haft sin egen typ av nedstängning.

International Craftsman International Craftsman skrev:
Corona är en förkylning.
Nej, det är ju uppenbart att en mycket större andel av de som insjuknar blir mer allvarligt sjuka, behöver sjukhusvård och avlider än vid en förkylning.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det finns studier som visar att vaccinerade har viruspartiklar i luftvägarna under färre dagar än ovaccinerade och att andra som visar att de viruspartiklar som finns i luftvägarna i stor utsträckning har antikroppar på sig och därför är inaktiverade. Det finns även studier som visar på hur detta leder till att vaccinerade smittar färre.

Det ovan om vaccinerade gäller antagligen även de som tidigare har haft covid.
Den enda studien jag har sett omnämnd i reguljär media som marginellt lutar i favör till den teorin var gjord på typ 174 testpersoner,. det håller inte någonstans för ett empiriskt underlag att styrka något sådant. Jag tar gärna del av andra mer seriösa studier om det finns några.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
BirgitS
D Dayangel skrev:
Den enda studien jag har sett omnämnd i reguljär media som marginellt lutar i favör till den teorin var gjord på typ 174 testpersoner,. det håller inte någonstans för ett empiriskt underlag att styrka något sådant. Jag tar gärna del av andra mer seriösa studier om det finns några.
Studie på vad?
Jag räknade upp flera typer av studier men du har inte skrivit vilken du avser.

Det har länkats till studier tidigare i den här tråden och i nyhetstråden allteftersom de kommer men det är ju jobbigt att leta upp dem igen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Studie på vad?
Jag räknade upp flera typer av studier men du har inte skrivit vilken du avser.

Det har länkats till studier tidigare i den här tråden och i nyhetstråden allteftersom de kommer men det är ju jobbigt att leta upp dem igen.
Jag syftar på studien om att vaccinerade sprider mindre smitta (sprider under kortare tid) som har blivit omnämnd under december månad i SVT, Aftonbladet m.m. Detta var då baserat på 174 (eller om det var 176) personer.. då får man verkligen hoppas att det finns andra studier med lite större testurval just beträffande smittspridningen.
 
Fairlane
International Craftsman International Craftsman skrev:
många som behöver vård är dubbel eller trippel vaccinerade
Det stämmer förvisso, men är rätt värdelös information i sig, det som är intressant är andelen vaccinerade som behöver vård vs andelen ovaccinerade som behöver vård, inte antalet.

Ett enkelt räkneexempel som de flesta förstår:
I det fiktiva landet X så finns det 1000 invånare, 990 av deśsa är vaccinerade mot den likaledes fiktiva sjukdomen Y, 10 vägrar för de tror inte att vaccinet skyddar.
På sjukhus vårdas nu 5 ovaccinerade (50%) och 10 vaccinerade (~1%)

De fem ickesjuka ovaccinerade skriker högt "Vaccinet hjälper inte, en majoritet av de som vårdas på sjukhus är vaccinerade! Tänk själva!".

Jag tycker nog andel är viktigare än antal.
 
  • Gilla
vanpire och 9 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det stämmer förvisso, men är rätt värdelös information i sig, det som är intressant är andelen vaccinerade som behöver vård vs andelen ovaccinerade som behöver vård, inte antalet.

Ett enkelt räkneexempel som de flesta förstår:
I det fiktiva landet X så finns det 1000 invånare, 990 av deśsa är vaccinerade mot den likaledes fiktiva sjukdomen Y, 10 vägrar för de tror inte att vaccinet skyddar.
På sjukhus vårdas nu 5 ovaccinerade (50%) och 10 vaccinerade (~1%)

De fem ickesjuka ovaccinerade skriker högt "Vaccinet hjälper inte, en majoritet av de som vårdas på sjukhus är vaccinerade! Tänk själva!".

Jag tycker nog andel är viktigare än antal.
Om det nu en vacker dag blir så att vi "bara" har typ 5 covidinsjuknade personer på IVA i hela landet så kan vi väl dock skippa skrämselrubrikerna på Aftonbladet att en tydlig majoritet av alla inlagda är ovaccinerade(!!) om det visar sig att 3 utav dom just är det. I det läget kan vi gott vara lite nyanserade och börja prata antal.
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dayangel skrev:
Jag syftar på studien om att vaccinerade sprider mindre smitta (sprider under kortare tid) som har blivit omnämnd under december månad i SVT, Aftonbladet m.m. Detta var då baserat på 174 (eller om det var 176) personer.. då får man verkligen hoppas att det finns andra studier med lite större testurval just beträffande smittspridningen.
Okej, har nog sett liknande studier tidigare. Det är ju rätt omständligt att ha många som ska testas varje dag så de blir ju inte så stora.

En av de mer intressanta, tycker jag, är den som som studerade familjer (väldigt många) och undersökte hur vaccinering påverkade hur ofta som någon i familjerna blev sjuk. Om jag kommer ihåg rätt så när en person i familjen vaccinerade sig så minskade risken för övriga i familjen att bli smittade med nästan 50 % och om 4 av 5 i familjen var vaccinerade så minskade risken för den 5:e med 97 % (eller något sånt).

Eftersom den gjordes i samband med massvaccinering av vuxna så är det ju flera månader sen den presenterades. Det blev så tydligt hur mycket smittspridning som sker i hemmen och att när en förälder vaccinerade sig så halverades risken att övriga skulle smittas. Det gällde förstås när de vuxna hade vaccinerats rätt nyligen (dvs. högt skydd mot infektion) och naturligtvis handlade det inte om omikron.

Det finns däremot en dansk studie som kom förra veckan med just skillnader mellan omikron och delta när det gäller smittspridning inom hushåll: #14754 och #14758
"Ovaccinerade har 1,4 gånger större risk för att smitta vidare"
 
  • Gilla
Dayangel och 2 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Vad föreslår ni ska göras med covid-sjuka på sjukhusen som låtit bli att vaccinera sig i frihetens namn då? Det är ju själva problemet (utöver självvållat lidande), att de tränger undan andra patienters vårdbehov.

Det var redan brist på personal innan covid pga dåliga villkor, och ytterligare fler slutade efter föregående vinter. Nu är vi på väg att bli av med vår semester för andra vintern i rad. Vad tror ni kommer hända?
Hög belastning på vården kan man inte bara skylla på ovaccinerade. Det förelåg redan hög belastning innan pandemin vilket eskalerade kraftigt när covid-19 inledningsvis dök upp på kartan vilket skedde plötsligt. Alla medborgare i Sverige betalar skatt vilket ska täcka upp om man plötsligt blir sjuk på något vis detta gäller även om man inte vaccinerat sig.

Problemet med hög belastning inom vården är något som byggts upp under lång tid med nedskärningar där mindre personal ska göra lika mycket och mer för att de som driver vården inte vill betala för den personal som behövs. Ex de 26 barnmorskor som sade upp sig på grund av ohållbara förhållanden. Detta problem med nerskärningar fins överallt numera så det är inte bara vården som går på knäna på grund av överbelastad personal. Företagen är giriga och vill inte betala för den personal som faktiskt behövs för att människor ska må bra på sina arbetsplatser därför är det överbelastning, stress, vantrivsel mm. Folk borde säg nej mer i stället för hela tiden acceptera och säga ja ja för de långsamma negativa förändringar som faktiskt sker i samhället blir till slut väldigt stor.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
L LiteForce skrev:
Hög belastning på vården kan man inte bara skylla på ovaccinerade. Det förelåg redan hög belastning innan pandemin vilket eskalerade kraftigt när covid-19 inledningsvis dök upp på kartan vilket skedde plötsligt. Alla medborgare i Sverige betalar skatt vilket ska täcka upp om man plötsligt blir sjuk på något vis detta gäller även om man inte vaccinerat sig.

Problemet med hög belastning inom vården är något som byggts upp under lång tid med nedskärningar där mindre personal ska göra lika mycket och mer för att de som driver vården inte vill betala för den personal som behövs. Ex de 26 barnmorskor som sade upp sig på grund av ohållbara förhållanden. Detta problem med nerskärningar fins överallt numera så det är inte bara vården som går på knäna på grund av överbelastad personal. Företagen är giriga och vill inte betala för den personal som faktiskt behövs för att människor ska må bra på sina arbetsplatser därför är det överbelastning, stress, vantrivsel mm. Folk borde säg nej mer i stället för hela tiden acceptera och säga ja ja för de långsamma negativa förändringar som faktiskt sker i samhället blir till slut väldigt stor.
Aha, det var illa redan illa så man behöver inte försöka göra vad man kan för att det inte ska bli värre.

10 killar ska ut och fiska och båten som de äger tillsammans läcker lite, men inte värre än att båten trots allt fungerar så ingen av grabbarna vill betala mer för att fixa den. Väl ute på sjön kommer plötsligt och oväntat en kraftig våg som gör att båtens skick blir än sämre och båten börjar ta in mer vatten.
Några börjar ösa, några försöker laga skadan, medan en kille sitter och snackar om hur dålig båten var innan så han tänker minsann inte hjälpa till.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 9 till
  • Laddar…
J
L LiteForce skrev:
Hög belastning på vården kan man inte bara skylla på ovaccinerade. Det förelåg redan hög belastning innan pandemin vilket eskalerade kraftigt när covid-19 inledningsvis dök upp på kartan vilket skedde plötsligt. Alla medborgare i Sverige betalar skatt vilket ska täcka upp om man plötsligt blir sjuk på något vis detta gäller även om man inte vaccinerat sig.

Problemet med hög belastning inom vården är något som byggts upp under lång tid med nedskärningar där mindre personal ska göra lika mycket och mer för att de som driver vården inte vill betala för den personal som behövs. Ex de 26 barnmorskor som sade upp sig på grund av ohållbara förhållanden. Detta problem med nerskärningar fins överallt numera så det är inte bara vården som går på knäna på grund av överbelastad personal. Företagen är giriga och vill inte betala för den personal som faktiskt behövs för att människor ska må bra på sina arbetsplatser därför är det överbelastning, stress, vantrivsel mm. Folk borde säg nej mer i stället för hela tiden acceptera och säga ja ja för de långsamma negativa förändringar som faktiskt sker i samhället blir till slut väldigt stor.
Hur är det ett argument mot vaccinering att vården redan var belastad innan covid? Det borde ju vara ett argument för vaccinering...

Vad menar du är lösningen i det du säger?
Menar du att vi ska säga upp oss? Eller säga nej genom att vägra vårda ovaccinerade?

Tycker du att det rimligt att sluta använda säkerhetsbälte eller vinterdäck med argumentet att man ändå betalar skatt utifall att en olycka skulle ske?
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.