Hej. Med ett par enkla klick kan man idag (ofta) se exakt var bilder som postas på forumet är tagna. Bor man i ett villaområde eller ännu mer lantligt så är det ju i princip likvärdigt med att ta reda på medlemmens identitet. Jag misstänker att många på Byggahus inte är medvetna om detta.

Från Byggahus regler:
§ 4.6 Röj inte andra medlemmars identitet eller plats
Respektera andra medlemmars integritet och rätt att vara anonym och privat. Påträngande inlägg som på något sätt röjer en medlems identitet och var man bor raderas.
Det snyggaste vore väl om forumprogramvaran automatiskt rensade EXIF-datat vid uppladdning (förslagsvis allt förutom tidpunkt). Om det inte är möjligt så borde det i alla fall synas en tydlig varning att man riskerar att röja sin identitet om man laddar upp bilder, samt instruktioner till hur man själv kan spara foton på ett sätt som tar bort känslig information.

Har försökt söka på detta ämne i forumen eftersom jag tycker att det borde ha diskuterats tidigare, men kan inte hitta något.
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
Det har varit lite fram och tillbaka över åren men normalläget är att EXIF-data rensas före uppladdning av forum-sw. @Per Eskilsson ,kan du kolla på detta? Söp ni bort det när ni ändrade på funktionen för bilduppladdning?
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Jag kan inte hitta något sätt att redigera gamla bilder i efterhand (vilket är förståeligt). Om policyn är att det inte ska finnas EXIF-data i bilder, men det nu ändå kommit med, så borde man köra ett batch-jobb för att rensa EXIF retroaktivt.
 
  • Gilla
EddieHansson och 2 till
  • Laddar…
harry73
Det var ett bra sätt att ta reda på adress.
Men jag trodde också att de rensas nuförtiden.
 
MultiMan
Jag brukar alltid plocka bort sådan info oavsett forum, men det kan ju hända att man glömmer, så mitt hjärta bultar betydligt hårdare för sidor som tänker på att inte lämna ut information i onödan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Jag kan inte hitta något sätt att redigera gamla bilder i efterhand (vilket är förståeligt). Om policyn är att det inte ska finnas EXIF-data i bilder, men det nu ändå kommit med, så borde man köra ett batch-jobb för att rensa EXIF retroaktivt.
Det går inte att redigera egna inlägg i efterhand. Däremot kan forumägaren köra ett cron-jobb el motsv och tvätta bildfilerna.
 
Tack för påminnelsen. Detta finns med på att göra-listan men har tyvärr inte prioriterats tillräckligt högt.

Vi behöver skapa flera bildstilar men vår befintliga forumprogramvara har inte stöd för detta så vi måste bygga en lösning för det. Och vi vill inte radera all exif eftersom vi då riskerar få andra problem, som t ex felroterade bilder i inläggen.

Vi börjar nu snickra på en lösning men tror att det kan innebära flera veckors arbete. Lite därför som vi dragit ut på det.

När jobbet är färdigt så kommer information om plats ej finnas kvar, inte heller i gamla bilder.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Tack för påminnelsen. Detta finns med på att göra-listan men har tyvärr inte prioriterats tillräckligt högt.

Vi behöver skapa flera bildstilar men vår forumprogramvara har inte stöd för detta så vi måste bygga en lösning för det. Och vi vill inte radera all exif eftersom vi då riskerar få andra problem, som t ex felroterade bilder i inläggen.

Vi börjar nu snickra på en lösning men tror att det kan innebära flera veckors arbete. Lite därför som vi dragit ut på det.

När jobbet är färdigt så kommer information om plats ej finnas kvar, inte heller i gamla bilder.
Förstår. Men under tiden kanske ni kunde lägga upp en varning när man laddar upp bilder? Och så vore det trevligt med en funktion där man själv kunde gå och radera just location info från sina uppladdade foton. Svårt att se att det skulle kunna leda till några negativa bieffekter.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Ett annat förslag: dölj alla bilder som har location exif (visa en placeholder) tills fixen är på plats.
 

Bästa svaret

Nu har vi fixat detta.
EXIF-data ska vara borta på alla gamla bilder, och rensas automatiskt när man laddar upp nya bilder!
 
  • Gilla
fredrik.johansson och 8 till
  • Laddar…
Idag var en tråd på tapeten där @Marlen Eskilsson tog bort inlägg som identifierade TS, och då kom jag att tänka på den här tråden.

@harry73 är en jäkel på sånt här (minns inte om han var aktiv i frågan den här gången, och jag tror att han oavsett brukar vara försiktig med att avanonymisera någon även om han själv knäcker var något är), men jag slänger ändå in hans namn också och frågar om det här verkligen är löst.

Sen kan det förstås vara så att det i den tråden var lättavslöjat även utan metadata, jag vet inte.
 
I det här fallet så hade TS laddat upp ett .pdf-dokument med vissa uppgifter maskerade.

Någon som har tillgång till rätt programvara kan då ladda ner filen och återställa den maskeringen.

Vi får titta på om det går att förhindra på något sätt. Tydligen räcker det inte med att vi säger att man inte får göra det.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
harry73
Det var länge sedan jag lyckades hitta någon genom att titta i bildexifdata.
Gjorde det tidigare, och brukade även berätta för offret hur jag gjorde det.
Har även haft diskussion med Per och Marlen om det och bad dom att ta bort exif-data. Utgick från att det var löst sen länge.

Nu lyckas jag ofta pga att någon har sitt kompletta namn som användarnamn, eller lämnar lite för många namn i lantmäterikartor.

Eller så är det aktiva medlemmar som lämnar bitar av info i olika trådar som tillsammans ger en bra bild (förlåt @Thomas_Blekinge )
Jag har ett bra minne för oviktiga saker.

Men jag försöker i alla fall inte röja offrets identitet och förklarar gärna för offret hur jag gjorde.

Jag har för övrigt ingen aning vem nötegårdsgubben är, men jag har försökt :)
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vill tillägga att jag nu har raderat de här .pdf-dokumenten.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.