Brinnande ved i en Jötul panorama kamin med öppen glaslucka och synliga lågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej!

Vi är nybörjare på det här med kamineldning. Vårt primära syfte med kaminen är att snabbt kunna få upp temperaturen 2-3 grader när vi kommer ut till fritidshuset på helgen samt att ha den som primär värmekälla vid strömavbrott.

Vi vill på inget sätt öka risken för skorstensbrand eller sotbrand. Men hur gör man då för att elda så effektivt som möjligt utan att öka risken för sotbildning?

vi har Jötul panorama (se bild)

1. vi har fått lite svart sot på värmekulitplattorna. Samma sak så finns svart sot på ovansidan innuti kaminen. Är detta normalt eller tecken på felaktig användning?

2. vi har två spjäll. Ett tändspjäll som vi stänger direkt efter att elden tagit sig. Ska vi även justera huvudspjället (det övre) eller låta det vara fullt öppet?

3. Har vi för snåla ilägg. Ofta har vi två mindre vedträn per ilägg. Det är ju viktigt att inte lasta in för mycket men kan man också lasta in för lite?

4. Temperaturen ökar såklart när vi eldar men inte sådär mycket som vi hoppats på. Bara någon enstaka grad. Det är ju ok vid myseldning men mindre bra vid ex strömavbrott där man vill håll uppe temperaturen i huset.

Vi eldar torr ved där vi blandar björk och tall. Röken är genomskinlig.
 
  • Modern Jötul panorama vedkamin med eld och glödande ved inuti synlig genom stort glasfönster, omgiven av dekorativ gallerdesign.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får inte upp temperaturen snabbt i ett utkylt fritidshus hur du än gör. Det tar sin tid.
Det är klart att insidan på kaminen blir svart av eldning.
Värmeavgivningen är ju beroende av yttre ytor på kaminen. Har ni en luftspalt runtom där luften kan circulera? Har ni ett fristående rökrör eller en murad skorsten?
 
Tack för svar!

ska tilläggas att temperaturen i fritidshuset är på 18-19 grader så det är inte utkylt :)

vi har en stor gammal murstock som också har köksfläkt och vedspis kopplat till sig. I samband med installation av kamin (i det som tidigare var öppen spis) så satte vi in rör som isolerades med värmekulit.

Finns det risk att vi har för små ilägg och att detta skapar sotbildning?
 
Det är inte bra för kaminen att elda för kraftigt innan den blivit varm. Stenarna inuti, om det är eldfast tegel, är hygroskopiska dvs suger åt sig fukt när de är kalla. Eldar man sedan max direkt är det stor risk att de spricker. Långsam uppvärmning är bra.
Att det blir sotigt inuti är normalt. Prova att elda rejält när du fått upp temperaturen så att du får lite känsla för vad dom är en liten brasa och vad som är en rejäl. Bara inte så kaminen blir röd. :D

/Höghus
 
Gran är det bästa för att få snabb värme
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Gran är det bästa för att få snabb värme
psykologiskt iallafall ;)
Björken brinner som tusan.. Men granen ger mer värme under lång tid(y)
 
Tack!

Nu gör vi se att vi tänder upp först brasa med smalare vedträn.

När den slocknat och glöd återstår gör vi andra ilägg med lite mer typ två vedträn (25 cm ca 6-8cm breda).

När dessa brunnit ned så lägger vi på tre vedträn (ca 1,3-1,5kg) och då stänger övre spjället något då det fortfarande är 3/4 öppet.

Är detta förfarande rätt?
 
Tomture61
Detta är eldningsinstruktionen jag hittat https://www.jotul.se/sites/sweden/files/products/Manual_C_400_10038277_P02_151018.pdf

Själv har jag en Contura 26T .
När jag eldar lägger jag in 2 st vedträn , 8-12 cm diameter + tändved , tänder uppifrån med 1 st tändkub
Har undertryck i huset så öppnar fönster på glänt + jag har friskluftsanslutning .
Får lite svart innan veden brinner ok , typ 10-15 min , sen är det hur rent som helst på vermiculite plattorna .
Inlägg 2 kan ta ngr minuter innan flammorna dyker upp , beror nog på eldaren som har fullt upp med annat :D
Sota minst 1 ggr / år , är draget dåligt så skaffa en vindflöjel .
Alternativt så har ni kanske självdrag i huset och dåligt med lufttillförseln till kaminen .
Ska inte bli svart i eldstaden , då är det ngt som inte stämmer .
Har jag tex glömt att aska ur ordentligt och vedträna ligger jämsides ned i askan så kan jag få dålig/långsam förbränning .
Lägger jag vedträna i kors så slipper jag aska ur , just då ;)
 
Testa dig fram med att lägga i lite mer ved efter första eldningen.

Vi har en Jötul F3. När jag startar lägger jag i botten två vedträn 8-10cm. I kors ovanpå dessa lägger jag två vedträn 6-8cm och längst upp tre vedträn 3-5 cm. Mest björk. Mellan den översta veden lägger jag en massa näver för att få igång elden snabbt.

När jag tänder har jag både övre och undre spjällen öppna helt. Dessa förblir öppna under hela första eldningen för att värma upp kamin och skorsten ordentligt.

När bara glöd återstår ungefär fyrtio minuter senare lägger jag in fyra vedträn 8-12cm och när de brinner för fullt stänger jag det nedre spjället helt. Efter en stund stänger jag även det övre spjället så mycket att det fortfarande brinner med fulla lågor. Det övre spjället brukar gå att stänga helt ungefär fem minuter efter andra ilägget. Då brinner det ordentligt men inte för snabbt.

Sen fortsätter jag som efter ilägg två hela dagen med nytt vedinlägg varannan timme ungefär.

Lägger jag bara i två vedträn vid varje ilägg blir effekten mycket sämre, det blir lite varmt så att inte luftvärmepumpen går igång, men inte alls som när jag lägger i fyra vedträn - då känner man verkligen att det värmer på ordentligt..

Sotaren har gett mig högsta betyg och det blir varmt och skönt på nedervåningen. Från 18 grader till ungefär 23 grader.
 
Tack för svar!

men du kan alltså behålla elden igång även med bägge spjällen helt stängda?

Min största skräck är alltså sotbrand/skorstensbrand. Röken är som sagt osynlig men lite dallrande luft ovanför skorstenen. Är det ett kvitto på att vi gör så rätt att vi inte behöver vara överdrivet nojiga för skorstensbrand?


QUOTE="Mnbvcxz, post: 4557647, member: 183231"]Testa dig fram med att lägga i lite mer ved efter första eldningen.

Vi har en Jötul F3. När jag startar lägger jag i botten två vedträn 8-10cm. I kors ovanpå dessa lägger jag två vedträn 6-8cm och längst upp tre vedträn 3-5 cm. Mest björk. Mellan den översta veden lägger jag en massa näver för att få igång elden snabbt.

När jag tänder har jag både övre och undre spjällen öppna helt. Dessa förblir öppna under hela första eldningen för att värma upp kamin och skorsten ordentligt.

När bara glöd återstår ungefär fyrtio minuter senare lägger jag in fyra vedträn 8-12cm och när de brinner för fullt stänger jag det nedre spjället helt. Efter en stund stänger jag även det övre spjället så mycket att det fortfarande brinner med fulla lågor. Det övre spjället brukar gå att stänga helt ungefär fem minuter efter andra ilägget. Då brinner det ordentligt men inte för snabbt.

Sen fortsätter jag som efter ilägg två hela dagen med nytt vedinlägg varannan timme ungefär.

Lägger jag bara i två vedträn vid varje ilägg blir effekten mycket sämre, det blir lite varmt så att inte luftvärmepumpen går igång, men inte alls som när jag lägger i fyra vedträn - då känner man verkligen att det värmer på ordentligt..

Sotaren har gett mig högsta betyg och det blir varmt och skönt på nedervåningen. Från 18 grader till ungefär 23 grader.[/QUOTE]

Tack för svar!

Tror du att vedö


Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Testa dig fram med att lägga i lite mer ved efter första eldningen.

Vi har en Jötul F3. När jag startar lägger jag i botten två vedträn 8-10cm. I kors ovanpå dessa lägger jag två vedträn 6-8cm och längst upp tre vedträn 3-5 cm. Mest björk. Mellan den översta veden lägger jag en massa näver för att få igång elden snabbt.

När jag tänder har jag både övre och undre spjällen öppna helt. Dessa förblir öppna under hela första eldningen för att värma upp kamin och skorsten ordentligt.

När bara glöd återstår ungefär fyrtio minuter senare lägger jag in fyra vedträn 8-12cm och när de brinner för fullt stänger jag det nedre spjället helt. Efter en stund stänger jag även det övre spjället så mycket att det fortfarande brinner med fulla lågor. Det övre spjället brukar gå att stänga helt ungefär fem minuter efter andra ilägget. Då brinner det ordentligt men inte för snabbt.

Sen fortsätter jag som efter ilägg två hela dagen med nytt vedinlägg varannan timme ungefär.

Lägger jag bara i två vedträn vid varje ilägg blir effekten mycket sämre, det blir lite varmt så att inte luftvärmepumpen går igång, men inte alls som när jag lägger i fyra vedträn - då känner man verkligen att det värmer på ordentligt..

Sotaren har gett mig högsta betyg och det blir varmt och skönt på nedervåningen. Från 18 grader till ungefär 23 grader.
 
A
L Louise1986 skrev:
Tack för svar!

men du kan alltså behålla elden igång även med bägge spjällen helt stängda?

Min största skräck är alltså sotbrand/skorstensbrand. Röken är som sagt osynlig men lite dallrande luft ovanför skorstenen. Är det ett kvitto på att vi gör så rätt att vi inte behöver vara överdrivet nojiga för skorstensbrand?


QUOTE="Mnbvcxz, post: 4557647, member: 183231"]Testa dig fram med att lägga i lite mer ved efter första eldningen.

Vi har en Jötul F3. När jag startar lägger jag i botten två vedträn 8-10cm. I kors ovanpå dessa lägger jag två vedträn 6-8cm och längst upp tre vedträn 3-5 cm. Mest björk. Mellan den översta veden lägger jag en massa näver för att få igång elden snabbt.

När jag tänder har jag både övre och undre spjällen öppna helt. Dessa förblir öppna under hela första eldningen för att värma upp kamin och skorsten ordentligt.

När bara glöd återstår ungefär fyrtio minuter senare lägger jag in fyra vedträn 8-12cm och när de brinner för fullt stänger jag det nedre spjället helt. Efter en stund stänger jag även det övre spjället så mycket att det fortfarande brinner med fulla lågor. Det övre spjället brukar gå att stänga helt ungefär fem minuter efter andra ilägget. Då brinner det ordentligt men inte för snabbt.

Sen fortsätter jag som efter ilägg två hela dagen med nytt vedinlägg varannan timme ungefär.

Lägger jag bara i två vedträn vid varje ilägg blir effekten mycket sämre, det blir lite varmt så att inte luftvärmepumpen går igång, men inte alls som när jag lägger i fyra vedträn - då känner man verkligen att det värmer på ordentligt..

Sotaren har gett mig högsta betyg och det blir varmt och skönt på nedervåningen. Från 18 grader till ungefär 23 grader.



När det fladdrar ovanför skorstenen så är det optimal förbränning. (y)
fortsätt så och elda så är det inget att vara nojig över.
 
Jag brukar "fis-elda" rätt mycket med spjällen inte speciellt öppna på kaminen för att få jämnare temperatur. Men minst en gång om dagen eldar jag kraftigt en stund för att bränna bort sot, och ännu har sotaren inte klagat. Och ingen skorstenseld. Men det är absolut rätt att vara försìktig.

/Höghus
 
L Louise1986 skrev:
Tack för svar!

men du kan alltså behålla elden igång även med bägge spjällen helt stängda?

Min största skräck är alltså sotbrand/skorstensbrand. Röken är som sagt osynlig men lite dallrande luft ovanför skorstenen. Är det ett kvitto på att vi gör så rätt att vi inte behöver vara överdrivet nojiga för skorstensbrand?
På min kamin kommer det in luft även när övre spjället är i sitt mest stängda läge. Jag stänger så mycket att det fortfarande brinner med gula stabila lågor. Jag tycker att det märks när man stängt för mycket, då försvinner lågorna och det blir rökigt och mörkare i kaminen.

Så länge det brinner ordentligt och ingen rök kommer ur skorstenen utan mer ett genomskinligt "fladder" är det väl lugnt. Jag eldar så här hela säsongen och sotaren säger att det ser bra ut. Knappt någon sot alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.