Hej!
Vårt hus är nybyggt och likaså är tomten nylagd, dvs en helt grön gräsmatta.
Vi funderar på att plantera prydnadsbuskar i rosa, ex vipphortensia Pinky Winky i anslutning till altanen (se röd markering på bilderna. Blir det konstigt utan staket/spalje etc? Jag har inte sett att man planterar i anslutning till altan utan någon typ av spalje. i vårt fall vill vi inte ha det men ser det lite märkligt ut om man inte har det?
Vi vill gärna få upp lite höjd där och inte en känsla av helt öppet...


Mvh ej gröna fingrar än...
 
  • Vit enplansvilla med altan, grön gräsmatta och röd markering där prydnadsbuskar som Pinky Winky kan planteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit enplansvilla med altan och grönlummig gräsmatta markerad i rött för plantering av prydnadsbuskar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag tror det blir väldigt fint efter några år. Jag har vipphortensian 'Limelight' som buskage och efter några år blir de magnifika i grupplantering. Men jag skulle nog lägga 1-1,5 m grus mellan trädäcket och buskaget. Det blir bredare än ni tror med tiden.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det blir väldigt fint efter några år. Jag har vipphortensian 'Limelight' som buskage och efter några år blir de magnifika i grupplantering. Men jag skulle nog lägga 1-1,5 m grus mellan trädäcket och buskaget. Det blir bredare än ni tror med tiden.
tack för ditt svar!
1-1,5 m grus just för att de inte ska ”välla över” altanen?
Hur höga kan dessa bli? Och planteringsavståndet bör då vara 1 m?
 
Hej, har du tittat på Endless summer sorterna? De skulle vara väldigt vackra mot ert vita och lite amerikanska typ av hus. Blir inte heller riktigt så stora som Limelight, vilka kommer skymma ert hus. Vänligen Eva.
 
S Stockholm69 skrev:
Hej, har du tittat på Endless summer sorterna? De skulle vara väldigt vackra mot ert vita och lite amerikanska typ av hus. Blir inte heller riktigt så stora som Limelight, vilka kommer skymma ert hus. Vänligen Eva.
tack för svar Eva!
Jag ska kika på dem
Vad tror du annars om idén att plantera vid altanen utan spaljé?
Med vänlig hälsning, Therese
 
Claes Sörmland
T therik skrev:
tack för ditt svar!
1-1,5 m grus just för att de inte ska ”välla över” altanen?
Hur höga kan dessa bli? Och planteringsavståndet bör då vara 1 m?
Precis, de kan särskilt vid regn böjas ned och bli rätt breda.

Det finns två sätt att odla vipphortensia/syrenhortensia, du kan låta dem växa friväxande eller klippa ned dem varje vår. Som friväxansde blir de rejält höga, kanske för höga för er altan. Klipper du ned dem årligen så blir de mer mer 1-1,5 m till hösten och sen börjar de om. Det finns ju också svagväxande sorter som håller sig lägre även som friväxande. Jag är osäker på hur starkväxande Pinky Winky är, det är en ny sort på den svenska marknaden.

Kolla också in vidjehortensia 'Annabelle'. En lägre amerikan som funkar välfigt bra kring Stockholm, den klarar våra torra somrar.

Överväg
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Precis, de kan särskilt vid regn böjas ned och bli rätt breda.

Det finns två sätt att odla vipphortensia/syrenhortensia, du kan låta dem växa friväxande eller klippa ned dem varje vår. Som friväxansde blir de rejält höga, kanske för höga för er altan. Klipper du ned dem årligen så blir de mer mer 1-1,5 m till hösten och sen börjar de om. Det finns ju också svagväxande sorter som håller sig lägre även som friväxande. Jag är osäker på hur starkväxande Punky Winky är, det är en ny sort på den svenska marknaden.

Kolla också in vidjehortensia 'Annabelle'. En lägre amerikan som funkar välfigt bra kring Stockholm, den klarar våra torra somrar.

Överväg
Tack!
Annabelle ska jag kika på! Hur hög blir den tror du?
Huset ligger på Öland så rätt torra somrar.
 
Claes Sörmland
T therik skrev:
Tack!
Annabelle ska jag kika på! Hur hög blir den tror du?
Huset ligger på Öland så rätt torra somrar.
Kanske 1,2 m om det inte regnar för mycket. På västsidan är de nog större, de har ju nederbörd i juni-juli.
 
  • Gilla
therik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.