Hej,
Någon som vet vad som är lämpligast? har limmat fast gips skivor med punkter av gipsbruk, så det är en ca 2 cm till yttervägg. Kan det bli problem med fukt?
 
Blir inte klok på detta, du får förklara bättre innan någon kan svara.
Är det ytterväggar?
Material i väggarna?
Isolering?
Syfte med detta?
Osv;)
 
  • Gilla
robbanhed och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Blir inte klok på detta, du får förklara bättre innan någon kan svara.
Är det ytterväggar?
Material i väggarna?
Isolering?
Syfte med detta?
Osv;)
Du har rätt, för knapphändig info.
Vi ska ha det som ett sovrum, väggen är mot yttervägg tegel som jag inte tror är isolerad, ca 200 mm tjock.
I garaget går värme rör från fjärrvägme som i sig värmer upp garaget.
ytterväggen är endast sval även vid -5, Garageporten är i anslutning till denna vägg, och porten släpper in kall luft lite varstans.
Jag har punktlimmat så gipset sitter ca 20 mm innanför denna yttervägg. Gipset står på regel som ligger upp från golv ca 30 mm. samt in från vägg, inga reglar nuddar vare sig golv eller vägg, på golvet ligger de på punkter (ca 200 x 200 mm fyrkanter av syllpapp.
Tänker mig att luften kan röra sig hyffsat eftersom det drar lite från ytterdörren, på motsatt sida (diagonalt i rummet) så drar det lite lätt kallt i hörnet vilket tyder på att det rör sig lite under det uppreglade golvet.
 
Om väggen är oisolerad så blir den kall, sätter du en skiva framför så blir väggen ännu kallare.
Du säger limmat gipsskivor, är limmet i kontakt med både gips och yttervägg?
Ju kallare det är bakom gipsen så kan det bli problem med fukt och kondens.
Gips och fukt brukar inte vara en bra kombination;)
 
Tack för svar , ja jag har satt klumpar av gips bruk på gipsskivan , sen tryckt fast den på ytterväggen.
Det är däremot öppet längs med hela väggen upp, så det kommer in n lutf längs hela häggen, dsv så det är som två väggar paralellt med varandra, och kortsidan är öppen. Jag tänkte ha det så ett tag så jag kan "bevaka" utrmmet däremellan. Först tänkte jag gips putsa hela väggen så att den "andas" normalt men jag vill helst ha slät fin vägg. Kan man bygga in en egen kanal fläkt så man drar ut lite luft då och då?
Hjälper det med bilder så du kan se lite?
 
Har slutfört jobbet, ska hålla bevakning på det, verkar funka bar och blir nog svalt och skönt på sommaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.