Finns det någon app till android som gör att man kan skanna ett föremål med mobilen och sedan printa ut det med en 3d skrivare ?:thinking:
 
Blir nog svårt att få det exakt, såvida man inte har tillgång till en avancerad 3d-skanner.

Jag brukar använda ett gratis modelleringsprogram på nätet för att göra modeller, funkar väldigt bra faktiskt:
tinkercad.com
 
Vilken noggrannhet är du ute efter?
För mer detaljrika/precisa avbildningar har jag en https://www.revopoint3d.com/products/pop-portable-3d-scanner-for-3d-printing-revopoint/ som fungerar hyfsat på matta föremål, blanka behöver man först behandla så att de blir matta.
Med iPhone 12/13 så är det lätt att få snabba grova modeller av rätt stora föremål med dess Lidar, och det finns gott om appar för att omvandla dem till STL/OBJ filer, men de kräver i regel en hel del förarbete om du ska få bra resultat
Nedan ett exempel på ett scannat föremål med Pop'en direkt utskrivet utan någon ytterligare bearbetning.
Två 3D-utskrivna statyetter av huvuden framför en 3D-scanner på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vilken noggrannhet är du ute efter?
För mer detaljrika/precisa avbildningar har jag en [länk] som fungerar hyfsat på matta föremål, blanka behöver man först behandla så att de blir matta.
Med iPhone 12/13 så är det lätt att få snabba grova modeller av rätt stora föremål med dess Lidar, och det finns gott om appar för att omvandla dem till STL/OBJ filer, men de kräver i regel en hel del förarbete om du ska få bra resultat
Nedan ett exempel på ett scannat föremål med Pop'en direkt utskrivet utan någon ytterligare bearbetning.
[bild] .
Coolt :)

Jag kan tänka mig att man oftast vill avbilda en trasig komponent, eller göra en reservdel i förväg? Hur bra blir passningsmått och skruvhål och sånt? Eller skannar man yttermåtten och sen borrar?
 
S Smoothie skrev:
Coolt :)

Jag kan tänka mig att man oftast vill avbilda en trasig komponent, eller göra en reservdel i förväg? Hur bra blir passningsmått och skruvhål och sånt? Eller skannar man yttermåtten och sen borrar?
För den typen av saker brukar jag använda skjutmått. :)
Passningsmått varierar ju beroende på om man arbetar med kretskort eller ladugårdar, men om man pratar "reservdelar" brukar det behövas släta eller gängade ytor etc. så då duger inskannade föremål mest som "mall".
 
  • Gilla
Smoothie
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.