Vi är just i tagen med att bygga hus, de börjar gräva på tomten idag.
Nu en lite "dum" fråga, men ska man gräva bort för hela tomten för att förbereda för gräsmatta? men är inte det för tidigt? Huset planeras klart i juni.

Idag är det typ åkermark, eller vildvuxen äng är mer korrekt. brukar vara ett enormt maskroshav.
Det är 1000kvm tomt vi har så ganska stort.
Men hur får vi det till bra gräsmatta sen. Ska man gräva bort översta lagret? lägga på jord?
Borde vi förbereda för det nu eller avvakta? eftersom vi inte kan fixa med gräsmatta förrän i Juni tidigast
Jag är verkligen helt novis på detta och vet inte hur man gör rent praktiskt.

Vi kommer bygga garage/förråd i steg 2 så det är idag gott om plats för att köra in med maskiner även när huset är byggt.
Vi har beställt att de förbereder marken bakom huset för altanbygge, med rätt fyllnad till det.

Vi funderar på att så gräs men har även funderat på rulle. VI har också utmaningen att marken slutar mot huset. och vi får inte ändra topografin.
 
Är ingen expert på att anlägga gräsmatta men vi bor med liknande förutsättningar.

Föregående ägare till vårt hus lät hyvla bort topplagret jord och ogräs och körde sedan ut fin ogräsfri jord och sådde gräsmatta.

Vi har lerjord och det är inget man vill ha liggandes bar och trampa/köra i så utifrån det skulle jag vänta.

Om inte hela ängen bebyggs så kan ni ta det lugnt med att så gräsmatta. Maskrosor och annat ogräs kommer ändå att invadera en gräsmatta konstant.
Vi bor på landet med hästhagar och gären runt om. Gult maskroshav på vår/sommar och en hel del annat ogräs. Jag bara klipper (o)gräsmattan. Den är grön och "fin". Om man inte har oceaner av tid och energi så är det hopplöst att försöka hålla en "perfekt" gräsmatta under sådana omständigheter.

Som jämförelse kan jag bara nämna att i stadsmiljö (även små städer) så är det i det närmaste helt dött och sterilt vad gäller djur och natur. (Ogräs och insekter mm) Det går inte att jämföra att hålla en gräsmatta i urban miljö jämfört med ute på landet. Nämner det så att inte era förväntningar och verkligheten kolliderar allt för brutalt. :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
KristinaRT
Det är inte lönt att göra något med marken förrän ni är beredda att så/rulla gräs. Bar jord är inte bar många dagar innan det börjar växa ogräs.

Ägna istället tiden åt att fundera på om ni bara ska ha gräsmatta eller kanske lite träd, odlingsområde/pallkragar, en damm eller liknande. Bara gräsmatta blir ganska monotont, en damm tex drar till sig massor med djur, träd skuggar och ger dimension till trädgården, och med häckar/staket/spaljéer kan man skapa roliga rum i trädgården. Om man tänkt igenom detta innan kan man utnyttja tex en grävmaskin mer effektivt (gropar till träd, små kullar, en damm?)
 
  • Gilla
RHdstrm och 2 till
  • Laddar…
Tack för snabba svar. Då känns det som att vi tänkte helt rätt. Vi tar det när vi flyttat in.
En annan granne som bygger har grävt ut hela sin tomt, därav var vi lite fundersamma om vi tänkte rätt.

Själv älskar jag maskrosor när de är gula och eftersträvar inte perfekt gräsmatta, (alla tomter är inte ens sålda så vi lär ha maskros hav minst kommande sommar med :) )
 
Är det bara översta lagret jord som är bra så kan man skala av den och lägga I en hög men jord som ligger på sin plats och där det växer något ät oftast betydligt mer vattenhållande och vattengenomsläpplig. Maskrosor är t ex perfekta för att skapa öppningar i jorden och de är en pionjärväxt så i en välskött gräsmatta är de inget stort problem. Perfekt att göra marmelad på om man ändå vill bli av ned blommorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.