Hej! Jag klurar på att skaffa vedkamin till sommarstugan så att man kan värma den någon helg på vintern och vinterbada och sånt. Det är många funderingar med detta. Stugan är på 60m2 men rummet som ska värmas är på c:a 25 m2 och har en förberedd hörna sedan tidigare fotogenkamin.

1) Är det dumt att värma ett litet hus från låt säga 10 minus till 15 plus på kort tid? Kan saker spricka, blir det problem med fukten?

2) Funderar på täljstenskamin och har hittat en beg. Morsö 1452. Är det dumt om man vill ha upp värmen fort? Är den säkrare iom att den inte blir så varm på sidorna? Och vågar man ställa en så tung kamin på plintgrund?
 
Har du el och täckning så du kan ringa upp ett element dagarna innan?
 
Jo, ström har vi. Vi brukar stänga av den på vintern för säkerhets skull men det är kanske inte nödvändigt. Har fått för mig att en kamin värmer betydligt fortare än element men ringar man upp det innan så är det ju inget problem. Och vi har faktiskt fast monterade el-element men vet inte hur man skulle fjärrstyra dem.

Sen är det ju det med elpriset, fast räknat mot kostnaden av kaminen och sotning mm och hur ofta den kommer användas så kanske det kvittar.

Slutligen är det detta med mysfaktorn. Har verkligen fått mersmak på knastret och strålvärmen från elden. Kanske ska man ställa en sån där hipster etanolkamin i hörnan.
 
T Trrttsch skrev:
Jo, ström har vi. Vi brukar stänga av den på vintern för säkerhets skull men det är kanske inte nödvändigt. Har fått för mig att en kamin värmer betydligt fortare än element men ringar man upp det innan så är det ju inget problem. Och vi har faktiskt fast monterade el-element men vet inte hur man skulle fjärrstyra dem.

Finns det mobilnät så kan jag rekommendera Ontech med reservation för att de just nu är i ett teknikskifte pga av att mobilnäten uppgraderas just nu vilket gör vissa modeller obrukbara. Har jag i min, kallställda, stuga och det fungerar oerhört bra. Startar elvärmen 3x1000 watt i 3 rum och har bra värme när jag kommer upp. Slår på ca 1-2 dygn innan jag ska upp. Är det -25- -35 så orkar såklart inte dessa element av att nå upp till 20 grader men det är ju inte så ofta.

Sen är det ju det med elpriset, fast räknat mot kostnaden av kaminen och sotning mm och hur ofta den kommer användas så kanske det kvittar.



Slutligen är det detta med mysfaktorn. Har verkligen fått mersmak på knastret och strålvärmen från elden. Kanske ska man ställa en sån där hipster etanolkamin i hörnan.
 
Enligt https://byggexperten.nu/index.php/49-gjutjaernskaminer/260-morsoe-1452 lämnar kaminen 5kW och väger 208kg.
Sannolikt har du inte så hög effekt på elementen så det lär gå fortare att värma med kaminen.
Du kan ju prova att ställa två fullvuxna människor där du tänkt dig att ha kaminen så kan du se om golvet sviktar.

/Höghus
 
Golvet känns stabilt men tänker att kanske över tid påverkar det. En del plintar har sjunkit några cm och det är ett annat projekt att ta tag i. Lägger kamintankarna på is ett tag och löser det med el-element denna vinter. Tack alla för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.