Hejsan jag undrar vad ni tror detta är? Om det är blåbetong eller inte? Sitter ungefär 70-80 cm ifrån plattan i källaren på gjutklack är typ 5 cm tjock..
Men osäkert om det är
Blåbetong eller ej?

mvh!!
 
  • Närbild på en gråaktig betongyta med ojämn textur och en spricka som avslöjar mörkare material inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppning i en betongkonstruktion som visar olika lager, möjlig frågeställning kring materialets typ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en misstänkt blåbetongvägg med synligt grovt material och tjocklek vid en källarplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på misstänkt blåbetong med synlig spricka och grov textur i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, det är inte blåbetong.
 
Okej :) är detta någon vanlig standard sten tro? Var lite osäker eftersom är gammalt hus och är lite blå/grått stenarna som går bakom.. Och var väldigt lätt att spika in något i dom och det skulle det tydligen vara om det var blåbetong :)
 
Blåbetong är en slags gasbetong, den består av en massa gasbubblor.
Det ser mer ut som att man har tagit upp ballasten ur betongen och packat ihop ballasten å låtit den ”brinna ihop”.


Såhär se blåbetong ut, iaf den som vi har (det mesta är bortplockat).
Närbild av blåbetong med synliga gasbubblor och ojämn textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: All gasbetong/lättbetong är långt ifrån blåbetong.
Om blåbetong strålar (å i så fall hur mycket) eller inte beror på var ifrån alunskiffern kommer.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Tack för svar! Ja , men har googlat lite och försökte få lite info angående detta.. och tycker bilderna på alla kallar "blåbetong" såg så olika ut så gjorde mig osäker om det var det eller ej..
Huset är byggt 1936 så är gammal och såg att dom använde blåbetong som byggnads material då! :)
 
Här är en Byggahus artikel angående blåbetong,
https://www.byggahus.se/renovera/blabetong-hus-fakta-atgarder

Väggbiten en liten bit ner i artikeln ser ut exakt så som våra obehandlade väggar såg ut.

Jag lånade hem en gammamätare från jobbet och kollade av väggarna. De väggar som var målade/tapetserade strålade typ ingenting, medan de obehandlade strålade lite mer. Men vi har/hade väldigt lågstrålande blåbetong.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Här är en Byggahus artikel angående blåbetong,
[länk]

Väggbiten en liten bit ner i artikeln ser ut exakt så som våra obehandlade väggar såg ut.

Jag lånade hem en gammamätare från jobbet och kollade av väggarna. De väggar som var målade/tapetserade strålade typ ingenting, medan de obehandlade strålade lite mer. Men vi har/hade väldigt lågstrålande blåbetong.
Om jag får gissa så antar jag att din blåbetong inte strålade så mycket för att den innehåller små mängder alunskiffer. Alunskiffer är rikt på Uran därav strålningen. Alunskiffer ger också blåbetong dess karaktäristiska färg. Jag skulle inte ens säga att det du visar är blåbetong. Andra bergarter kan också avge strålning. Att det inte strålar lika mycket där det är målat låter konstigt. Färg kan skydda mot det utsöndrande ”randonet” men för att skydda mot strålning är det främst avstånd eller bly som hjälper.

Men har du mätt så är det så, säger inte att du ljuger men det talar emot det jag tror mig veta i detta ämnade.
 
Det är slaggplattor.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är slaggplattor.
Tack för svaren :) är de bara slipa ordning och knacka den lösa putsen som sitter och reparerar väggen där de behövs då egentligen? Eller ska man göra något eftersom det är satt med luft spalt bakom :)? Tänkte ifall det skulle hända att det blir fuktigt så lägger det sig mellan bara och inte syns om du förstår vad jag menar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.