Jag ska montera en övervakningskamera på fasaden. Vill inte ha trådlös kamera utan det ska vara el och nätverkskabel. Behöver därför göra hål i fasaden (träfasad nyproduktion) för att dra ett litet rör eller liknande och leda in kablagen. Antar att det inte bara är att göra ett hål rakt genom träet då man förstör tätningen så frågan är hur detta görs på bästa sätt utan att förstöra husets täthet?
 
Borra. För in röret. Sen täta med lämplig fogmassa.ex utefog eller fogskum beroende på hur stort hålet är.
 
raveper raveper skrev:
Borra. För in röret. Sen täta med lämplig fogmassa.ex utefog eller fogskum beroende på hur stort hålet är.
Okej, så det finns inget i själva tätningen so kan t skada?
 
E
Är det ångspärren du oroar dig för så kan du borra pilothål genom väggen och borra rätt dimension för röret genom bara ytskikten. Tryck därefter genom röret. Plasten kommer sluta tillräckligt tätt runt röret.
 
E Emil_K skrev:
Är det ångspärren du oroar dig för så kan du borra pilothål genom väggen och borra rätt dimension för röret genom bara ytskikten. Tryck därefter genom röret. Plasten kommer sluta tillräckligt tätt runt röret.
Okej tack för info. Som jag förstår det ska jag alltså sett utifrån borra tills jag kommer fram till ångspärren. Sedan tar jag röret och trycker in den i det borrade hålet och sedan försiktigt fortsätta att trycka för att det ska bli ett så litet hål som möjligt i ångspärren. Nu är jag inget proffs på detta men känns som att det inte kommer bli 100% tätt när jag tryckt in röret men det kanske kvittar (dvs. förhoppningsvis sipprar det inte ut varmluft från det lilla hålet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.