Har en ladugård med ett mindre rum där det är betonggolv och timrade väggar som vi har uppvärmt. Dock förvinner mycket värme genom rummets tak.Väderstad
Ovanpå detta finns ett loft som jag skulle vilja isolera golvet på för att behålla mer värme i rummet under.
Vill även lägga golvskivor så loftet lan användas som förvaring.

Denna del och övriga ladugården har ej tät panel som väggar.

Loftgolvet består av plankgolv med rundat timmer över skarvarna.

Kan jag lägga byggplast eller vindpapp direkt på loftgolvet, regla och lägga i isolerskivor och sedan golvspån eller hur går jag tillväga?
Oisolerat loftgolv med plankor och runda timmerstockar i en ladugård, med synliga isolerskivor och rörigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla, oregelbundna plankgolv och rundade timmerbalkar i ett ladugårdsloft, med synliga skarvar och spån på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en ladugård med timrade väggar och synliga träbjälkar, där isolering av loftgolvet diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är svårt att ge något bra svar utan att veta mer om konstruktionen som bär upp loftgolvet idag.

Använd aldrig plast i ouppvärmda utrymmen.
 
  • Gilla
Jessnet och 1 till
  • Laddar…
Det är nog bättre om du tar bort bakveden så att du får en slät yta. Sedan lägger du plasten och isolering på det.

Det är ingen risk med plasten så länge det inte är kallare i rummet än ute under längre perioder.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Det är ingen mening med att kosta på pengar och arbete på att isolera loftet om detta inte är dimensionerat för den tänkta användningen. Om du inte tänker använda loftet utan bara vill ha taket till underliggande utrymme isolerat, kan du bortse från denna synpunkt. Sedan upprepar jag: Använd inte plast i utrymmen som saknar permanent uppvärmning. Det behöver inte vara 20 grader, men skall alltid vara varmare än på andra sidan isoleringen.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Det är främst isoleringen för rummet under som är anledningen.
Sen är det bra om det går att förvara lite överblivna cellplastskivor och annat ovanpå.

Rummet under är uppvärmt med element till 18-19grader. Därav att jag vill isolera taket då det försvinner mycket värme därigenom.

Går det att glra utan att ta bort bakveden vore det skönt för det är ett hästjobb att få bort dom.
Provade lite på ett par....
 
Jag skulle tagit bort lockbrädorna(bakveden) som ligger över springorna. Inte lätt att få isoleringen bra annars.
Lägg sedan en vindpapp i botten, regla upp ett bjälklag, i med isolering, skruva ditt lämpligt golvmaterial(golvspån eller liknande)
Annars kan du isolera med lösull,ekofiber eller spån, då skulle det gå utan att ta bort bakveden.
 
  • Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Det lutar åt vindpapp, bjälklag, lösull och golvspån men ska låta en snickare titta på plats för input.
Stort tack för att ni tog er tid. Uppskattas!
 
Nu är det dags att ta tag i detta.
Det är ju ett ladugårdsloft så fuktigheten blir ju hög emellanåt.
Tänkte då på fukttrögt (V313) golvspån eller bör jag välja något annat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.