Hej alla och god fortsättning.

Jag sitter och klurar lite på hur jag på bästa sätt drar golvvärme i ett fritidshus som jag ska bygga. Jag tänker 20 slang 300cc, 80 från vägg.

Jag försöker få så att utgående först dras vid yttervägg, men i övrigt har jag dålig koll på hur man ska tänka.

Vad tycker ni? :)
 
  • Planritning av fritidshus med markerad golvvärmeinstallation, 20 slang 300cc, 80 från vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schematisk ritning av golvvärmeinstallation med slingor och kopplingscentral i ett fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Om du har golvfönster lägger du tajtare vid dem. i övrigt försök att få ytterslingan längs med de kallaste väggarna, jag hade försökt att hellre lägga de på längden längs med huset än tvärtom.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Om du har golvfönster lägger du tajtare vid dem. i övrigt försök att få ytterslingan längs med de kallaste väggarna, jag hade försökt att hellre lägga de på längden längs med huset än tvärtom.
just det. tack. hur många slingor hade du lagt?
 
Visst går det att få leverantören av material att ta fram en ritning på detta?
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Visst går det att få leverantören av material att ta fram en ritning på detta?
Ok. Tänkte att det kostade massa extra, men det kanske dom kan bistå med som en service?
 
O oswim skrev:
Ok. Tänkte att det kostade massa extra, men det kanske dom kan bistå med som en service?
Nu köpte jag min golvvärme av min lokala rörmokare men han skickade min planritning till LK som ritade alla slingor.

Finns kanske någon webhandel som erbjuder samma tjänst gratis eller nästan gratis?
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Som SvanteC säger och 2 slingor runt ytterväggarna och sen på mitten, koll in så att avslut blir där du började. Du skickar du en ritning i skala till tex LK och säger att jag vill lägga GV i mitt hus, då får du en ritning med allt på, kanske t.o.m en lista på vad som behövs. Det kan skilja lite, det med att lägga vid ytterväggarna först , men lätt att ändra i praktiken
 
  • Gilla
oswim och 1 till
  • Laddar…
Tack för hjälpen! Mailar LK och ser om dom kan hjälp mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.