N nybyggarn3 skrev:
Hatten av i såna fall. 8 miljoner per gubbe är brutalt om ni inte säljer företagsresor eller liknande.

Får man fråga vad gubbarna gör om dagarna?
8.8 miljoner på 7 Pers är ju 1.2 miljoner per gubbe typ.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
8.8 miljoner på 7 Pers är ju 1.2 miljoner per gubbe typ.
Aha, mindre brutalt:)
En briljant programmerare dom du bör väl ligga närmare 2 miljoner?
 
N nybyggarn3 skrev:
Aha, mindre brutalt:)
En briljant programmerare dom du bör väl ligga närmare 2 miljoner?
Jag själv omsätter ungefär 2.1 miljoner men jag har högre arvode än mina undersåtar
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Någon som mins CRT projektorer? Vi hade en från Barco.
Har Barco gjort något annat än sin konferensrumsdongel alltså!?! Fan tro’t. Inget jag minns iaf.
 
N nybyggarn3 skrev:
Aha, mindre brutalt:)
En briljant programmerare dom du bör väl ligga närmare 2 miljoner?
Vet förresten inte om det framgick men jag var inte sarkastisk. Du verkar skärp baserat på det du skrivit i andra trådar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har Barco gjort något annat än sin konferensrumsdongel alltså!?! Fan tro’t. Inget jag minns iaf.
De hade komposit och RGB.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Äkta falukorv är ju den gjord på hästarna som drev pumphjulet till falu koppargruva.
Men för i helvete karl!!!!
Kan du ingen historia????

Äkta falukorv är gjord på framförallt nöt, eftersom man behövde hud för att göra rep till gruvan!
Hästarna behövdes framförallt till våra krig.
 
L lat skrev:
Men för i helvete karl!!!!
Kan du ingen historia????

Äkta falukorv är gjord på framförallt nöt, eftersom man behövde hud för att göra rep till gruvan!
Hästarna behövdes framförallt till våra krig.
Klart jag vet. Men det lät roligare sådär. Läs tråden vi har redan dragit det där
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag skulle vilja generalisera det i typ 3 grupper, eller kanske 4 om jag tänker efter.
- Dels de som egentligen inte har något i egenföretagande att göra, bristerna för detta är däremot vitt skilda, men det gemensamma är att det brister på minst en punkt alldeles för mycket.

- Dels de som klarar av egenföretagande, men antingen bara som helt egen, dvs sig själv, eller möjligtvis kanske en anställd eller något halvt löst samarbete med någon annan enmansfirma.
Dessa klarar antingen inte av större verksamhet, eller är helt enkelt ointresserade av det som anställda innebär. Jag själv hör troligen till denna gruppen.
Och detta tror jag är majoriteten av bolagen i Sverige.

- Dels de som klarar av att styra en mycket större verksamhet, och här klumpar jag lite fult ihop de som kan rodda ett företag på några anställda, eller ett tiotal, med de som klarar att ratta ett företag med hundratals eller tusentals anställda. Någonstans kanske inkompetensnivån infinner sig, men jag känner ett par personer som jag bedömer skulle klara av väldigt stora företag, dessa har alltså mycket stor koll på vad de inte ska syssla med och vad de verkligen ska göra. Det är den viktigaste nyckeln för att rodda stora verksamheter.

Det är här jag kanske borde delat upp det till 2 slags människor. Farsan jobbade i de sista åren innan pension för en grävfirma. Den var framgångsrik, hade jobb i hela Sverige, även lite i Norge och danmark. Men chefen lät den inte växa något mer, fast den helt klart kunde gjort det. Han kunde inte släppa tanken på att inte längre ha lite koll och insikt i alla projekten som samtidigt var igång. Även om sönerna rattade mycket helt på egen hand så gick det tydligen inte att helt släppa deras projekt utan han var tvungen att även ha koll där. Så firman slutade att växa när det närmade sig gränsen för hur många bollar chefen kunde ha i luften.
Helt klart en framgångsrik företagare, och på sätt och vis gjorde han väl rätt, han hade nog fått magsår och ett sämre liv ifall han inte längre skulle haft full kontroll.
Jag har en leverantör jag jobbat med i kanske 7-8år nu. Det är ett familjeföretag och dom har gjort en resa. När jag träffade dom så var det runt 30-40 anställda och ”familjen” stod för allt tänkade, alla beslut oavsett om det var stora affärsbeslut eller om det skulle bytas färg på toaborsten. De anställda var bara arbetare som kunde lämna hjärnan hemma när dom gick till jobbet. Sist jag var där så hade dom mer än fördubblat sina lokaler som dom själva äger, köpt ytterligare en fastighet bredvid sin egen och hade 230 anställda. Det en verksamhet som binder väldigt mycket kapital i maskiner som har inneburit en en utmaning att hålla pengar i kassakistan trots att företaget går som tåget men en annan stor bit har varit att bygga upp en administrativ- och teknisk organisation utöver ägarfamiljen.
 
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Säker på "resultat", inte omsättning?
Ty en omsättning på drygt en miljon per anställd är rätt OK, riktigt bra i en del branscher, och knappast dåligt i knappt någon bransch.
Men sen att få ett resultat på t.ex. 20% är ju jättekanon, inte många som lyckas med det.
Så då skulle detta bolag alltså behöva ha en omsättning 44 miljoner med ett resultat på 20% för att det skulle gå ihop enligt dina siffror, och 44 miljoner med 20% resultat är inte rimligt. Den branschen skulle omedelbart översvämmas av lycksökare, för dessa fantastiskt lätta pengar. Det första spelbolaget på Malta kanske hade såhär första året, typ ...
nej, det är mindre omsättning, nästan hälften.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är sämre omsättning än vad jag gör per gubbe. :)
Möjligt att du har, MDA? Men nu var det är inte omsättning i detta fallet.
 
Redigerat:
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vissa saker glöms fort. En sån här hade jag ansluten till en TV som byttes ut idag. [bild]
Neeeej! Varför påminde du oss?
 
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vissa saker glöms fort. En sån här hade jag ansluten till en TV som byttes ut idag. [bild]
min sitter fortfarande där:cool:
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
F
Fotografen Fotografen skrev:
Scart. Ett tämligen rappligt kontaktdon.
Jag har fått berättat för mig att specen säger att det ska tåla 10 ggr isär/ihop, finns det någon som kan bekräfta det?
Låter konstigt för ett don i den användningen, men samtidigt så är det ju klent...?
Hur ofta monterade man isär/ihop donet? Jag gjorde aldrig, inte ens när jag flyttade kabeln..;)
 
A
Maskintok skrev:
borrar upp cylinder kan man göra..
Men det är effektivare att öppna utblåset och Jacka kolven något så att avgaserna går iväg snabbare..
samt minska motstånd i ljuddämparen.

putsa Insuget istället för att öppna upp det..
öka på mängden luft i motorn så den får andas..

samt naturligtvis köra på ett bränsle med högt oktan värde.. ;)
Idag har det blivit sjukt avancerat på enkla gamla tvåtaktare. Det säljs kit med reedventilskonvertering, riktiga avstämda pipor mm. Men de plockar ut 12-15hk på 50cc också. Trimcylindrar med större cc är bara larv.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.