Håller på att bygga ett fritidshus på 80m2. Allt är nyligen isolerat men endast innertaket och en vägg har ångspärr. Satt igång värmen på ca 18gr för ett behagligt klimat. Detta gjordes för ca 7 dagar sedan.

När jag idag öppnade upp isoleringen för att ta upp hål i fasaden för FTX-ventilationen insåg jag att vindpappen är fuktig på insidan men torr på utsidan. Även isoleringen är fuktig närmast vindpappen. Kontrollerade då väggen med ångspärr och även den är fuktig närmast vindpappen.

Vad ska jag nu göra förutom att gräva ner mig själv i en grop? Behöver jag riva ner all isolering och låta allt torka ut?
 
  • Gilla
Bnilsson
  • Laddar…

Bästa svaret

Rickard.
Många trådar om detta i vinter.

Ångspärren ska man sätta innan värmen så slipper man kondensproblematik som du får nu. Hur blött det är får väl styra åtgärden men troligtvis kan du bara slänga upp ångspärren och låta naturen torka ut resten utåt.

Lite fukt skulle man nästan kunna se som ofrånkomligt när man bygger och oftast är det ingen fara när det bara är tillfälligt.
 
Har virket varit fuktigt under byggtiden eller har du kunnat hålla det torrt tills det blev tät hus? Funderar om det kan vara mycket byggfukt kvar i materialet för i så fall kan det bli aktuellt att ta ner isoleringen och torka ut innan du isolerar och plastar. Och som sagts tidigare man ska inte sätta isoleringen utan att plasta samtidigt, särskilt om värmen är på. Har du möjlighet att kontrollmäta fuktkvoten i virket?
 
Kan man inte hyra en byggavfuktare till detta?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Många trådar om detta i vinter.

Ångspärren ska man sätta innan värmen så slipper man kondensproblematik som du får nu. Hur blött det är får väl styra åtgärden men troligtvis kan du bara slänga upp ångspärren och låta naturen torka ut resten utåt.

Lite fukt skulle man nästan kunna se som ofrånkomligt när man bygger och oftast är det ingen fara när det bara är tillfälligt.
Tack för svar! Lindrar ångesten lite iaf, tills någon annan säger att det bara är att riva :/ tiden får utvisa!

Mitt kommande badrum är mot en yttervägg. Där ska ju ångspärren målas i ett senare skede. Skulle du plasta tillfälligt? Eller ha värmen avstängd tills badrummet är tätat?
 
Centano Centano skrev:
Har virket varit fuktigt under byggtiden eller har du kunnat hålla det torrt tills det blev tät hus? Funderar om det kan vara mycket byggfukt kvar i materialet för i så fall kan det bli aktuellt att ta ner isoleringen och torka ut innan du isolerar och plastar. Och som sagts tidigare man ska inte sätta isoleringen utan att plasta samtidigt, särskilt om värmen är på. Har du möjlighet att kontrollmäta fuktkvoten i virket?
nej, det som är märkligt. Ingen betongplatta eller annat som kan tillföra fukt. Mätte reglarna innan isolering och har för mig att det var 15%. Tror inte att det är mer nu direkt, men om fukten fortsätter är nog risken stor.
 
Fuktspärren tillför inget om det inte finns en fuktbelastning inifrån. Det borde det inte göra i ett tomt hus.
 
Rickard.
D Daniel 109 skrev:
Fuktspärren tillför inget om det inte finns en fuktbelastning inifrån. Det borde det inte göra i ett tomt hus.
Fukt är ingen bristvara i nybyggda trähus.
 
Rickard.
Jannn Jannn skrev:
Skulle du plasta tillfälligt?
Tycker det låter som en utmärkt lösning.
 
En närbild på en fuktspärr med tejpade skarvar intill ett träreglage under byggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard. Rickard. skrev:
Fukt är ingen bristvara i nybyggda trähus.
Finns fukten i stommen så är den ju ändå utanför fuktspärren. Är det däremot en stor blöt platta som ska torka blir det ju inte bra.
 
D Daniel 109 skrev:
Fuktspärren tillför inget om det inte finns en fuktbelastning inifrån. Det borde det inte göra i ett tomt hus.
ljög nog lite här kom jag på. Torkade blöt isolering inomhus, utan någon ventilation. Känns som en rimlig orsak?
 
  • Wow
Freddedan
  • Laddar…
Ja, förflyttas ju fukten ut i väggarna…
 
Jannn Jannn skrev:
ljög nog lite här kom jag på. Torkade blöt isolering inomhus, utan någon ventilation. Känns som en rimlig orsak?
Japp, låter som en bidragande orsak. Fukten måste ju ta vägen någonstans.
 
Lånar tråden här lite snabbt eftersom min fråga är på samma ämne.

Jag är i ungefär samma skede nu, ska börja isolera en nybyggnation.
Men vad är riktigt rätt sätt att isolera nu på vintertid utan att få problem med fukt?

Kan man isolera samt sätta ångspärr, sedan fortsätta låta byggnaden stå kall?
Har ingenting emot att jobba i kyla.

Eller måste man slå på värme efter ångspärren är uppsatt, för att undvika problem när huset värms upp av solen på våren?
Tänkte om det blir problem att det är varmare/plusgrader på utsidan men huset håller fortfarande minusgrader på insidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.