Mikael_L
R Rikard_Sa skrev:
”Saker som vi glömt bort att de funnits”
Det är nog denna tråd som man glömt bort att den funnits i allt OT som nu skrivs
Jag erkänner - skyldig! :oops:
 
F
N nybyggarn3 skrev:
Låter som dom verkligen lyckats. Känner till ett företag själv med liknande siffror. Lite irriterande på ett motiverande sätt.
Det är fina killar så det är kul att satsningen flyger. Företaget har haft verksamhet i drygt två år och gjort ett bokslut tror jag.
 
Mikael_L
F fsn skrev:
Det är fina killar så det är kul att satsningen flyger. Företaget har haft verksamhet i drygt två år och gjort ett bokslut tror jag.
F fsn skrev:
Det tänker jag inte säga. Men det är helt laglig verksamhet. En form av uthyrningsverksamhet.
EDIT: EBIT 8,8M och 7 anställda var det tydligen.
Säker på "resultat", inte omsättning?
Ty en omsättning på drygt en miljon per anställd är rätt OK, riktigt bra i en del branscher, och knappast dåligt i knappt någon bransch.
Men sen att få ett resultat på t.ex. 20% är ju jättekanon, inte många som lyckas med det.
Så då skulle detta bolag alltså behöva ha en omsättning 44 miljoner med ett resultat på 20% för att det skulle gå ihop enligt dina siffror, och 44 miljoner med 20% resultat är inte rimligt. Den branschen skulle omedelbart översvämmas av lycksökare, för dessa fantastiskt lätta pengar. Det första spelbolaget på Malta kanske hade såhär första året, typ ...
 
Hantverkare i all ära men jag anser att de med yrken med lite högre löner har mer lågt hängande frukt att plocka på att starta eget. Detta eftersom effekten blir dubbel när man både får en större del av kakan och får skattefördelarna som lågskattat utdelning ger jämfört med lön över brytpunkten. Detta är dock baserat på vad hantverkare kostar och tjänar där jag bor, kanske är annat läge i Stockholm.

Enklaste exemplet på att höja sin inkomst genom att driva eget borde vara utvecklare av något slag som går som resurskonsult i större projekt. Minimal overhead och startsträcka. Känner någon sådan själv som mer eller mindre blivit en inventarie på ett större företag. Omsätter ca 1.5 miljoner årligen. Kanske inte så kul dock.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Säker på "resultat", inte omsättning?
Ty en omsättning på drygt en miljon per anställd är rätt OK, riktigt bra i en del branscher, och knappast dåligt i knappt någon bransch.
Men sen att få ett resultat på t.ex. 20% är ju jättekanon, inte många som lyckas med det.
Så då skulle detta bolag alltså behöva ha en omsättning 44 miljoner med ett resultat på 20% för att det skulle gå ihop enligt dina siffror, och 44 miljoner med 20% resultat är inte rimligt. Den branschen skulle omedelbart översvämmas av lycksökare, för dessa fantastiskt lätta pengar. Det första spelbolaget på Malta kanske hade såhär första året, typ ...
Nu säljer som nog inte timmar.
 
Det verkar vara många som glömt vad som händer när man har skadligt höga kapitalskatter. Ledtråd: de är inte fastspikade inom landets gränser.

Sen verkar lika många eller fler glömt vad en knegare är. Skillnaden mellan en knegare och en kontorsnisse är om man duschar före eller efter jobbet.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vissa saker glöms fort. En sån här hade jag ansluten till en TV som byttes ut idag. Skadat SCART-till-IR-receiver kabel på träbord, tidigare ansluten till TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 7 till
  • Laddar…
Scart. Ett tämligen rappligt kontaktdon.
Jag har fått berättat för mig att specen säger att det ska tåla 10 ggr isär/ihop, finns det någon som kan bekräfta det?
Låter konstigt för ett don i den användningen, men samtidigt så är det ju klent...?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det verkar vara många som glömt vad som händer när man har skadligt höga kapitalskatter. Ledtråd: de är inte fastspikade inom landets gränser.

Sen verkar lika många eller fler glömt vad en knegare är. Skillnaden mellan en knegare och en kontorsnisse är om man duschar före eller efter jobbet.
Märkligt, måste finnas flera definitioner och kategorier. Nu när jag tänker på minns jag en gammal kompis som la stor vikt vid att dela upp yrkesutövare i de som tvättar händerna innan respektive efter de går på muggen.
 
  • Haha
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Scart. Ett tämligen rappligt kontaktdon.
Jag har fått berättat för mig att specen säger att det ska tåla 10 ggr isär/ihop, finns det någon som kan bekräfta det?
Låter konstigt för ett don i den användningen, men samtidigt så är det ju klent...?
Glömt bort? Köpte ett nytt sådant anslutningsdon senast för en handfull dagar sedan. Att just den kontakten på aktuell tv-apparat sedan visade sig vara en avart och anslutningen inte fungerade är en annan sak. Fick därmed gå på plan B istället vilket blev för ändamålet onödigt dyrt.
 
Ja, det var ju inte svårt att identifiera som så. Ingen aning om vad de ska tåla. Minns det som att de funkade rätt bra, men jag är iofs. ingen videofil.

Rolig gubbgrej dock: jag har väldigt svårt att slänga sladden ifråga istället för att stoppa den i en bra att ha låda. Och då har jag säkert ett par–tre liggande någon någonstans redan…
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det tänker jag inte säga. Men det är helt laglig verksamhet. En form av uthyrningsverksamhet.

EDIT: EBIT 8,8M och 7 anställda var det tydligen.
Det är sämre omsättning än vad jag gör per gubbe. :)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det var ju inte svårt att identifiera som så. Ingen aning om vad de ska tåla. Minns det som att de funkade rätt bra, men jag är iofs. ingen videofil.

Rolig gubbgrej dock: jag har väldigt svårt att slänga sladden ifråga istället för att stoppa den i en bra att ha låda. Och då har jag säkert ett par–tre liggande någon någonstans redan…
Tragiskt tänkte jag. Sen kollade jag min egna bra att ha låda. Inte mindre än två scart-kablar.
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vissa saker glöms fort. En sån här hade jag ansluten till en TV som byttes ut idag. [bild]
Någon som mins CRT projektorer? Vi hade en från Barco. Körde Betamax och laserdisc till den.

Gammal Barco CRT-projektor med tre linser framtill på en matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är sämre omsättning än vad jag gör per gubbe. :)
Hatten av i såna fall. 8 miljoner per gubbe är brutalt om ni inte säljer företagsresor eller liknande.

Får man fråga vad gubbarna gör om dagarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.