snuttjulle snuttjulle skrev:
Mätaren idag har inte möjlighet till att ansluta något. Får se hur nästa ser ut. Va sugen på en egen [länk] då jag tycker det vore smidigt att få in detta på det jag redan har istället för något nytt systen. Men tänker inte bestämma mig innan jag fått den nya mätaren som tydligen ska vara på gång.
Jag tror tyvärr inte att denna enhet är kompatbel med Telldus Tellstick.
 
Letade bara reda på en mätare av den typen och missade skriva in ordet typ när jag snabbt sökte fram just denna. Och för att ha den typen av mätare har inte jag hittat någon med 433Mhz
 
Nej, det finns ingen mätare för 433Mhz, du får gå på Zwave.
Men det är också lite lurigt, eftersom kompabiliteten inte är 100% på Zwave.
Så man måste kolla att det funkar till just Tellstick.
 
Spelar ju knappt någon roll då Zwave verkar vara ett skämt i räckvidd. Har nu min Tellstick stående ca 5 meter från den första Zwave för att sedan 1.5 meter till och en trävägg ha den jag ville ha från början med koll att den slår på och av. Och ska jag kunna nå till elmätaren kommer jag ju behöva fylla huset med Zwave grejer bara för att och inte för att jag vill styra nått med dem.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Spelar ju knappt någon roll då Zwave verkar vara ett skämt i räckvidd. Har nu min Tellstick stående ca 5 meter från den första Zwave för att sedan 1.5 meter till och en trävägg ha den jag ville ha från början med koll att den slår på och av. Och ska jag kunna nå till elmätaren kommer jag ju behöva fylla huset med Zwave grejer bara för att och inte för att jag vill styra nått med dem.
Ok, trist att det fungerar så dåligt för dig.
Jag hade räckviddsproblem med min första Tellstisck, men det är flera år sedan, och då var det en generell bugg i hårdvaran.
Men nu har jag i alla fall ca 20 meter med flera väggar mellan mina enheter.
 
Fel på hårdvaran? Hur vet man om man har en av dessa? Och kan man lösa detta genom att ha den första enheten nära och låta den hantera resten av enheterna?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Fel på hårdvaran? Hur vet man om man har en av dessa? Och kan man lösa detta genom att ha den första enheten nära och låta den hantera resten av enheterna?
Om man bara har en räckvidd på 5 meter så skulle jag säga att det är fel på hårdvaran.
Och då skulle jag byta ut den, istället för att försöka att lösa problemet på ett dyrt och krångligt sätt.
 
Det är ju knappast gratis att köpa en ny och se att det är något annat som strular. Så därför jag tänkte mig att om detta går att lösa på annat sett med en enhet som får agera repeater för alla zwave saker så är det ju en typ av lösning.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det är ju knappast gratis att köpa en ny och se att det är något annat som strular. Så därför jag tänkte mig att om detta går att lösa på annat sett med en enhet som får agera repeater för alla zwave saker så är det ju en typ av lösning.
Ja, alla nätanslutna Zwave enheter fungerar som repeater i ditt mesch nät.
Dock inga batteridrivna.
 
  • Gilla
snuttjulle
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det är ju knappast gratis att köpa en ny och se att det är något annat som strular. Så därför jag tänkte mig att om detta går att lösa på annat sett med en enhet som får agera repeater för alla zwave saker så är det ju en typ av lösning.
Är det själva parningen som strular? Som tidigare nämnt är den extremt kort men efter man parat ihop så räcker den mkt längre
 
Nä det är när jag redan parat ihop dem. Verkar som att det är när brytaren ska sända tillbaka info till Tellsticken det fallerar för när jag kör dem från appen så kan jag se att lampan slocknar eller tänds men telsticken får tydlignen inte den informationen. Effekt och spänning ser jag så någon typ av kontakt har de.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.