Ni kan väl inte på allvar mena att allemansrätten gäller i det här fallet. Det är ju helt uppenbart en gård där det bedrivs verksamhet och ingen ängsmark.

Stäng du bara och oroa dig inte för det.
 
  • Gilla
Aleta
  • Laddar…
harry73
G-83 G-83 skrev:
Ni kan väl inte på allvar mena att allemansrätten gäller i det här fallet. Det är ju helt uppenbart en gård där det bedrivs verksamhet och ingen ängsmark.

Stäng du bara och oroa dig inte för det.
Och hur menar du att allemansrätten inte gäller för en gård där det bedrivs verksamhet?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Så allemansrätten gäller inne bland ekonomibyggnaderna på en gård menar du? Om jag skulle sätta 2 meter högt staket med låsta grindar runt mina byggnader skulle alltså någon kunna hävda att jag begränsar allemansrätten för att den inte får vistas runt mina byggnader och få rätt i det?

Jag köper att man har rätt att vara i beten och skog samt passera utanför det som räknas som gårdsplan och omedelbar närhet till gårdens byggnader. Men som skissen är ritad i detta fallet känns det helt orimligt att allemansrätten gäller inne på gårdsplanen då det, som jag förstår, inte går någon väg igenom gården.
 
G-83 G-83 skrev:
Så allemansrätten gäller inne bland ekonomibyggnaderna på en gård menar du?
Ja. Hemfridszon har man bara runt bostäder. Sen kan det finnas andra gods skäl som gör att man ändå för hägna in området, som lösgående djur, men i övrigt är det lagligt att vistas inom området för vem som helst.
 
Staket och grindar runt tomten har ni såklart rätt att sätta upp. Gör några trevliga handskrivna skyltar vid grinden. I värsta fall flertalet kameror även dessa skyltade så kanske pöbeln fattar vinken….
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det är dock inte en tomt…
 
harry73
Det var 150m från tilltänkt grind till bostadshus, och dessutom utom synhåll
 
Spelar det roll? Det är ändå privat mark och väg!
 
Ja, det spelar roll, det är själva grejen med allemansrätten. Majoriteten av all mark och alla vägar är för övrigt privata.
 
Grindar och bommar får man alltid ha
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Grindar och bommar får man alltid ha
Nej, det får man inte alltid. Oftast, men inte alltid. Och de får inte utan anledning hindra allmänhetens tillträde utan orsak. Och orsaken behöver vara bättre än ”för att jag vill det”.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det får man inte alltid. Oftast, men inte alltid. Och de får inte utan anledning hindra allmänhetens tillträde utan orsak. Och orsaken behöver vara bättre än ”för att jag vill det”.
Ok, alltid i fall liknande TS då!? Oavsett hade jag struntat i detta, man kan ju inhängna delar av marken så de idiotier som ska snoka och stjäla kommer in på gården, vilket i sig är helt sjukt att vi tillåter detta sorgliga bananland!
 
Rätt viktigt att hålla isär "grind" och "låst grind" när man pratar om vad man får och inte får sätta upp. Inte säker på att alla menar samma sak i den här tråden.
 
Det är tråkigt att Allemansrätten gäller inne på gårdsplaner när bostadshuset inte ligger exakt där. Själv tycker jag att det hör till vanligt hyfs att man inte går in på en gård om det inte är en väg rakt igenom. Det finns till och med folk som känner på dörrar och kliver in om det är öppet ...
Vitsen med att ha allemansrätt tycker jag är att folk ska ha tillgång till skog och mark, inte ekonomibyggnader eller för den delen större trädgårdar.
Skulle man inte kunna hävda att industrier som inhägnar sina tomter bryter mot allemansrätten också i så fall?:thinking:;)
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.