Hej. Jag tänkte koppla in en ny 230 v spis med 3 fas + nolla där en 400v spis med 3 fas utan nolla suttit. Den nya spisen har 4 stift, den gamla har 3 stift ( inget stift till nollan i väggen ). I väggen finns 4 ledare, varav en är nolla ( blå ), en brun och två svarta. När jag kopplade in den nya spisen fungerade enbart hällarna, men inte ugnen... Byglingen i den nya spisen sitter mellan terminal 2 och 3, och i den gamla mellen 1 och 2 plus 3 och 4... Behöver jag flytta bygeln i den nya på något vis? Tack på förhand.
 
  • Anslutningsschema för spis med märkningar för 230V och 400V för olika faser och nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klistermärke på spis som visar elektrisk anslutningsschema för olika fas-konfigurationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ha 5ledare i väggen. Nolla, jord och tre faser.
 
tommib
Välkommen till forumet!

Det första du kan lära dig är att blå inte alltid är nolla. Principiellt så ska du aldrig någonsin lita på färger.

Som Daniel 109 säger så ska du ha tre faser, nolla och skyddsjord fram till anslutningspunkten. Om du inte har det fungerar din spis med en tvåfasig anslutning också men då krävs antagligen omkoppling i centralen.

Jag undrar också lite över den bruna, är den verkligen brun? Kan den vara röd? Det verkar konstigt att du inte skulle ha skyddsjord framdraget till anslutningen för en spis, det har mig veterligen aldrig varit normalt.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Det första du kan lära dig är att blå inte alltid är nolla. Principiellt så ska du aldrig någonsin lita på färger.

Som Daniel 109 säger så ska du ha tre faser, nolla och skyddsjord fram till anslutningspunkten. Om du inte har det fungerar din spis med en tvåfasig anslutning också men då krävs antagligen omkoppling i centralen.

Jag undrar också lite över den bruna, är den verkligen brun? Kan den vara röd? Det verkar konstigt att du inte skulle ha skyddsjord framdraget till anslutningen för en spis, det har mig veterligen aldrig varit normalt.
M Marshall2203head skrev:
Hej. Jag tänkte koppla in en ny 230 v spis med 3 fas + nolla där en 400v spis med 3 fas utan nolla suttit. Den nya spisen har 4 stift, den gamla har 3 stift ( inget stift till nollan i väggen ). I väggen finns 4 ledare, varav en är nolla ( blå ), en brun och två svarta. När jag kopplade in den nya spisen fungerade enbart hällarna, men inte ugnen... Byglingen i den nya spisen sitter mellan terminal 2 och 3, och i den gamla mellen 1 och 2 plus 3 och 4... Behöver jag flytta bygeln i den nya på något vis? Tack på förhand.
Tack för responsen... Jo, det är fem ledare i vägg konatkten, 1 blå, 1 brun och 2 svarta plus jord. Bilden blev fel roterad, skuven till jordbläcket ska var uppåt.
j Felroterad bild av en öppen väggkontakt med fem ledare: en blå, en brun, två svarta och en jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så med den gamla spisen är bläcket med den blå kabeln oanvänd, finn inget stift till den. Men från den nya spisens kontakt ( med 4 stift + jordbläck ) kommer den blå på rätt ställe i väggen. Så kan det vara att byglingen i den nya spisen är fel?
 
M Marshall2203head skrev:
Så med den gamla spisen är bläcket med den blå kabeln oanvänd, finn inget stift till den. Men från den nya spisens kontakt ( med 4 stift + jordbläck ) kommer den blå på rätt ställe i väggen. Så kan det vara att byglingen i den nya spisen är fel?
Rör du inget på din nya spis som kommer med stickpropp av den typen dvs Perilex kan du ansluta till ditt vägguttag oberoende om den har tre eller fyra runda stift. Det du visar på senaste bilden säger med största säkerhet att det är helt ok där avseende nolla osv ett väl utfört montage av ett utförande numera tyvärr ganska sällsynt.
 
Skönt att höra... Men när jag kopplar in nya spisen funkar bara hällarna, men inte ugnen... Vad kan det bero på?
 
Nej bygeln skall sitta så, om du har tre faser.

Jag skulle nog börja med att verifiera att nollan verkligen finns och är inkopplad i centralen. Och att du verkligen har alla tre faserna. Var det ngt. fel på gamla spisen, som kan förklaras av en saknad fas?

Ha spisen bortkopplas tills du med säkerhet vet att nollan är rätt. Den blir förstörd om den kopplas in utan ansluten nolla.
 
  • Gilla
Morkl
  • Laddar…
Har du ställt in klockan på spisen?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Då får kolla så alla säkringar är hela eller till som första steg. Eller så att det inte lånats en fas till något annat vid något tillfälle. Bäst är om du kan mäta på uttaget om du har något instrument. Ta en bild vid elcentralen annars så kanske det går att säga något av det på distans.
 
GK100 GK100 skrev:
Då får kolla så alla säkringar är hela eller till som första steg. Eller så att det inte lånats en fas till något annat vid något tillfälle. Bäst är om du kan mäta på uttaget om du har något instrument. Ta en bild vid elcentralen annars så kanske det går att säga något av det på distans.
De byglar som finns på gamla spisen indikerar att den har gått på tre faser. Men en fas kan ju vara död.

Om du inte har något instrument så köp en multimeter. Brukar finnas för ngn hundralapp på Jula, CO, Biltema eller på en byggmarknad. Köp en som klarar att möta minst 400V. En del billiga går bara till 250V.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
H hempularen skrev:
De byglar som finns på gamla spisen indikerar att den har gått på tre faser. Men en fas kan ju vara död.

Om du inte har något instrument så köp en multimeter. Brukar finnas för ngn hundralapp på Jula, CO, Biltema eller på en byggmarknad. Köp en som klarar att möta minst 400V. En del billiga går bara till 250V.
Ja eller en tvåpolig spänningsprovare från samma ställen det är inte fel att ha vid diverse eljobb hemma. Kan vara lite säkrare och enklare att använda också.
 
Den gamla spisen har inte haft några problem... den ska bytas ut efter lång och trogen tjänst... Men tanken på att nollan ( blå ) i uttaget faktiskt kan var urkopplat ner i centralen kan ju förklara en del, eller? Eftersom den gamla spisen inte behöver nollan... eller tänker jag helt fel?
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du ställt in klockan på spisen?
Klockan startar inte alls... det är bara hällarna som funkar...
 
H hempularen skrev:
Nej bygeln skall sitta så, om du har tre faser.

Jag skulle nog börja med att verifiera att nollan verkligen finns och är inkopplad i centralen. Och att du verkligen har alla tre faserna. Var det ngt. fel på gamla spisen, som kan förklaras av en saknad fas?

Ha spisen bortkopplas tills du med säkerhet vet att nollan är rätt. Den blir förstörd om den kopplas in utan ansluten nolla.
Den är inte inkopplad för tillfället... vi kör med den gamla än så länge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.