M
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tycker man borde premiera HVO istället, men problemet är väl till viss del användningen av palmolja.
Nestes HVO som säljs hos t.ex. OKQ8 innehåller ingen palmolja.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Blir inte ökad konsumtion. Bilen är ett måste för mååååånga, ett inköp av en el bil finns inte på tapeten för en väldigt stor del av befolkningen. Att göra ett sådant inköp billigt som bara f-n och dessutom extremt billig laddning skulle få majoriteten att gå över till EL.
Elbilar subventioneras redan rejält. El är väldigt billigt jämfört med alternativen även utan subventioner. Det blir definitivt ökad konsumtion om man subventionerar priset.
 
M
G Ganescha skrev:
Blir inte ökad konsumtion. Bilen är ett måste för mååååånga, ett inköp av en el bil finns inte på tapeten för en väldigt stor del av befolkningen. Att göra ett sådant inköp billigt som bara f-n och dessutom extremt billig laddning skulle få majoriteten att gå över till EL.
Hur resonemanget går bland dom styrande är något bl.a. jag inte förstår. Allt velande med skatter hit och dit är det nog ingen som begriper sig på. Min 4 år gamla dieselbil är en miljöbil, skattebefriad i 5 år. Men idag är det helt andra bullar, nu snackar vi plötsligt Bonus-Malus och en likadan bil kostar 10-12,000 om året i skatt dom första 3 åren. Istället så ger vi bonus till dom rika som åker Volvo XC90 T8 för 900,000kr. Jag vet att man nu tänkt om vid pris över 700,000kr, men ändå.
 
M Markarbetaren skrev:
Hur resonemanget går bland dom styrande är något bl.a. jag inte förstår. Allt velande med skatter hit och dit är det nog ingen som begriper sig på. Min 4 år gamla dieselbil är en miljöbil, skattebefriad i 5 år. Men idag är det helt andra bullar, nu snackar vi plötsligt Bonus-Malus och en likadan bil kostar 10-12,000 om året i skatt dom första 3 åren. Istället så ger vi bonus till dom rika som åker Volvo XC90 T8 för 900,000kr. Jag vet att man nu tänkt om vid pris över 700,000kr, men ändå.
Nu försvinner väl de flesta miljöbonusar helt 2022 för de dyraste bilarna och dom som köper en hybrid får ännu sämre bonus?
https://www.mestmotor.se/recharge/a...snart-forsvinner-klimatbonusen-manga-elbilar/
 
A
G Ganescha skrev:
Nu försvinner väl de flesta miljöbonusar helt 2022 för de dyraste bilarna och dom som köper en hybrid får ännu sämre bonus?
[länk]
Ja men regeringen hoppas att höjda bilskatter för oss övriga som kör och äger en fossilbil ska kunna fylla på potten så de kan subventionera elbilar igen...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elbilar subventioneras redan rejält. El är väldigt billigt jämfört med alternativen även utan subventioner. Det blir definitivt ökad konsumtion om man subventionerar priset.
Tror du utgår från att en stor del av bilåkandet är okynnesåkande/nöjesåkande. Det tror jag inte alls är fallet.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Nej, det gör jag inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör jag inte.
vad är det egentligen som skulle bli överkonsumtion?
 
Har jag nämnt överkonsumtion?
 
D Daniel 109 skrev:
Har jag nämnt överkonsumtion?
Nej, förlåt en ökad konsumtion. Vilken konsumtion kommer öka som då skulle vara dålig eller rent av skadlig?
 
V videopac skrev:
Ja, det är väl inte mer än rätt att staten tar lite av sina vinster på elhandeln och betalar tillbaka till de som pungslagits. Är det vettigt att man skall frysa för att man inte har råd att värma huset om man har elvärme?

Det är ju inte så att Vattenfall har produktionskostnader som uppgår till marknadspriset direkt...
Alla har "pungslagits".
 
G Ganescha skrev:
Nej, förlåt en ökad konsumtion. Vilken konsumtion kommer öka som då skulle vara dålig eller rent av skadlig?
Priset påverkar konsumtionen. Vilka resor man väljer att göra, hur fort man kör, hur stor bil man skaffar sig. Det är många faktorer som absolut påverkas av priset.
 
A
G Ganescha skrev:
Nej, förlåt en ökad konsumtion. Vilken konsumtion kommer öka som då skulle vara dålig eller rent av skadlig?
Är inte det detta handlar om..
utan den svenska avundsjukan..

Nu vill man subventionera elbilar på bekostnad av fossilbilsägarna... Varför vi nu ska subventionera en elbil..?
Vi betalar redan högre skatt på fordonen och högt drivmedelspris..men staten är ändå inte nöjd.. den ska ha..

vi har inte sett annat än att när staten hade kapital så fungerade elbils subventionen..
Men nu detta, vilket i sig är en effekt av den sämre arten... :thinking:
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
A
N Nilsson i Boda skrev:
Alla har "pungslagits".
Och alla borde få en del av skatten tillbaka eller så skulle staten använda detta för att minska summan på nätavgiften...
 
D Daniel 109 skrev:
Priset påverkar konsumtionen. Vilka resor man väljer att göra, hur fort man kör, hur stor bil man skaffar sig. Det är många faktorer som absolut påverkas av priset.
Du menar om helt plötsligt alla har råd med elbil och att ladda den så kommer den övriga konsumtionen att öka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.