richardtenggren richardtenggren skrev:
Snart är bränslepriset högre än milersättningen :p

Man bör kanske börja åka hyrbil de resor man gör :p
Det är det redan i reda pengar. På min beräkning ska jag efter alla avdrag och skatt få tillbaka 8,575 kr milen. Bilen drar 12 kr milen i rena pengar, plus slitaget och dylikt skit.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag tror att höjningen av bränslepriset kom lite som en chock för många. Sett till att man fram till 2030 kommer fortsätta höja andelen förnybart med ungefär samma procentsats som vid nyår så är det bara att räkna på vad som kommer hända varje nyår kommande åren. Dieselpriset i Sverige är idag högst i världen.
i oktober låg hong kong högst med 19,5. Men vi gick ju om de nu.
Det är bara ocker, de vill att man ska vara miljövänlig men hvo gick upp till 24 kr litern.

Det jävliga i kråksången är att jag med många inte kan åka kollektivt för att där finns vissa gubbar som säger blankt nej trots de fått erbjudande om ekonomisk hjälp.

Så runt 100-200 gubbar måste köra till sina arbeten för att de vägrar sätta till 1 avgång till som de tog bort :D
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
richardtenggren
R Rkarlsson skrev:
Det är det redan i reda pengar. På min beräkning ska jag efter alla avdrag och skatt få tillbaka 8,575 kr milen. Bilen drar 12 kr milen i rena pengar, plus slitaget och dylikt skit.
Jag tänkte på ersättningen från jobbet och där är det väl inte så illa än, men konstigt att det inte höjts sen jag började jobba…
Tror vi får typ 42 kr/milen (varav 18,5 kr skattefritt) :)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Varför måste miljövänligt vara dyrt? Vill man att alla ska ställa om så borde det ju uppenbarligen vara tvärt om. Klart politikerna inte ser till sina invånares bästa. Ja, en vanlig lönetagare blir fattigare.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tänkte på ersättningen från jobbet och där är det väl inte så illa än, men konstigt att det inte höjts sen jag började jobba…
Tror vi får typ 42 kr/milen (varav 18,5 kr skattefritt) :)
Det är rätt sjysst betalning. Om vi använder vår egna bil för att köra för arbetet har vi endast 18,5 milen. Kan garantera att min bil lär inte gå så många km för arbetet i år.
 
richardtenggren
R Rkarlsson skrev:
Det är rätt sjysst betalning. Om vi använder vår egna bil för att köra för arbetet har vi endast 18,5 milen. Kan garantera att min bil lär inte gå så många km för arbetet i år.
Ja absolut, men man tycker det ändå är fel när den skattefria delen är lägre än literpriset på bränsle typ :p
 
M
richardtenggren richardtenggren skrev:
Jag tänkte på ersättningen från jobbet och där är det väl inte så illa än, men konstigt att det inte höjts sen jag började jobba…
Tror vi får typ 42 kr/milen (varav 18,5 kr skattefritt) :)
Min reseersättning till o från jobbet höjdes från 18 till 18,50 per mil i januari 2008. Då kostade bensinen 12,50kr/liter, motsvarande 13,60 i dagens penningvärde. Man kan väl lugnt säga att respengen inte riktigt har hängt med i utvecklingen, 14 år med samma belopp:confused:
 
  • Gilla
Ganescha
  • Laddar…
richardtenggren
M Markarbetaren skrev:
Min reseersättning till o från jobbet höjdes från 18 till 18,50 per mil i januari 2008. Då kostade bensinen 12,50kr/liter, motsvarande 13,60 i dagens penningvärde. Man kan väl lugnt säga att respengen inte riktigt har hängt med i utvecklingen, 14 år med samma belopp:confused:
Precis och då gick jag fortfarande i gymnasiet :)
 
G Ganescha skrev:
Varför måste miljövänligt vara dyrt? Vill man att alla ska ställa om så borde det ju uppenbarligen vara tvärt om. Klart politikerna inte ser till sina invånares bästa. Ja, en vanlig lönetagare blir fattigare.
Om det fanns stora mängder till lågt pris skulle vi bara kört på det. Men det räcker inte till, då kan man ta mer betalt för de som vill vara miljövänliga. Jag kör tex på HVO.
Jag inbillade mig inte att priset på HVO skulle ligga kvar när dieselpriset steg. HVO ligger kvar på ca 10% över vanlig diesel. Efterfrågan ökar ju även på grund av ökad inblandning.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ja absolut, men man tycker det ändå är fel när den skattefria delen är lägre än literpriset på bränsle typ :p
Ja det ska ju inte vara fördelar att slita upp din bil på arbete tycker ju de duktiga gubbarna.

Farsan och hans kollegor hade rätt sjysst deal. De fick ju 18,5 skattefritt eller välja firmabil och betala förmån.
Alla köpte bara bilar värda typ 15-20 tusen och körde de till de var skrot, gjorde exakt allt själva vid reperationer och service. På så sätt så kostade det ju ingenting för de att ha bilarna heller =)
 
M
D Daniel 109 skrev:
Jag inbillade mig inte att priset på HVO skulle ligga kvar när dieselpriset steg. HVO ligger kvar på ca 10% över vanlig diesel.
Kostar inte HVO 20% mer än dieseln idag?
https://www.circlek.se/drivmedel/drivmedelspriser
 
D Daniel 109 skrev:
Om det fanns stora mängder till lågt pris skulle vi bara kört på det. Men det räcker inte till, då kan man ta mer betalt för de som vill vara miljövänliga. Jag kör tex på HVO.
Jag inbillade mig inte att priset på HVO skulle ligga kvar när dieselpriset steg. HVO ligger kvar på ca 10% över vanlig diesel. Efterfrågan ökar ju även på grund av ökad inblandning.
Om man nu vill att ALLA ska bli mer miljövänligare så borde man från regeringens sida uppmuntra det rejält med kraftiga subventioner på EL, bränsle, kraftigt reducerade priser på EL bilar osv.
Vill man påskynda det så gör det snorbilligt för folk att gå över till helt miljövänligt.
 
Ska vi bli miljövänliga är inte ökad konsumtion vettigt alls. Så subventioner är nog inte lämpligt.
 
richardtenggren
Jag tycker man borde premiera HVO istället, men problemet är väl till viss del användningen av palmolja.

Men det finns ju många intressanta satsningar på detta, Colabitoil satsar på HVO-produktion i Norrsundet, Preem byggde nyss en pyrolysanläggning här i Gävle.
Sen finns väl också Sunpine i Piteå sedan några år :)

Har för mig att jag läst om något projekt hos Preem i Lysekil också, men det lades väl tyvärr ner pga något politiskt beslut.
 
D Daniel 109 skrev:
Ska vi bli miljövänliga är inte ökad konsumtion vettigt alls. Så subventioner är nog inte lämpligt.
Blir inte ökad konsumtion. Bilen är ett måste för mååååånga, ett inköp av en el bil finns inte på tapeten för en väldigt stor del av befolkningen. Att göra ett sådant inköp billigt som bara f-n och dessutom extremt billig laddning skulle få majoriteten att gå över till EL.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.