Hej!

Duschväggarna ser grå och sjaskiga ut på grund av vad jag tror är kalkbeläggning. Därtill finns annan smutsbeläggning nederst vid golvet.

Vad kan användas som får duschväggarna fina utan förstöra det blanka marmorgolvet vi har i badrummet?

Duschvägg med kalkbeläggningar och smuts vid foten mot ett blankt marmorgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
O oscrug skrev:
Hej!

Duschväggarna ser grå och sjaskiga ut på grund av vad jag tror är kalkbeläggning. Därtill finns annan smutsbeläggning nederst vid golvet.

Vad kan användas som får duschväggarna fina utan förstöra det blanka marmorgolvet vi har i badrummet?

[bild]
ättika, har du provat det?
Det påverkar väl inte marmor.. :thinking:?
samt citron.. (y)
 
Maskintok skrev:
ättika, har du provat det?
Det påverkar väl inte marmor.. :thinking:?
samt citron.. (y)
Hej! Jag tror att just ättika och citron är det som förstör marmor.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
A
O oscrug skrev:
Hej! Jag tror att just ättika och citron är det som förstör marmor.
Aha ja jag vet inte.
var mer ett vänskapligt tips... :thinking:

provat såpa som får ligga ett tag.. Sedan spola av med riktigt hett vatten?
 
Redigerat:
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
A
en liten fundering

Varför har man marmorgolv i dusch/badrum om man inte kan använda t, ex citronsyra eller andra rengörande medel? :thinking:

gäller inte TS utan rent allmänt..
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Vi valde marmor för att det var snyggt :D men ja marmor är såklart lite opraktiskt.

Det finns flera medel för att rengöra marmorn men kruxet är att kunna rengöra duschväggarna och det är det vi hoppas på tips kring..
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
O oscrug skrev:
Vi valde marmor för att det var snyggt :D men ja marmor är såklart lite opraktiskt.

Det finns flera medel för att rengöra marmorn men kruxet är att kunna rengöra duschväggarna och det är det vi hoppas på tips kring..
Jo det köper jag och förstod..
Men tänkte om det var så att marmor för badrum kanske hade någon typ av beläggning på sig:thinking:
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
Jag brukar köra med städservetter och putsa med en handduk, jag tycker det funkar. Sitter det väldigt hårt kan man väl lägga någon papp/kartong på golvet och göra rent med något av det vanliga. Eller bara vara väldigt försiktig så att det inte rinner ner på golvet.

Tips är att alltid dra fönsterskrapan efter dusch, det gör väldigt mycket faktiskt. Svårare på välvda dörrar dock.
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
Jag tror inte det finns något magiskt trick, men en metod kan vara att försiktigt gnugga in rengöringsmedlet (som typiskt innehåller någon syra) på glaset med en mikrofiberduk eller liknande medan man t.ex. lägger duschmunstycket på golvet och låter vatten rinna över marmoren så att ev spill rinner bort snabbt.
 
A
marmor drar åt sig vatten och för att minska vattensöndring så kan man impregnera stenen...

kanske är så man ska göra för att rengöra den också? :thinking:
Då olja även kan rengöra..
såpa är ju en typ av detta.. :cool:(y)
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
M
Om du först och främst mättar marmorn med vatten och sedan lägger en handduk under duschväggen (om det går) så borde du kunna tvätta av duschväggen med ättika på ett sätt så att det inte droppar på marmorn.
Eftertorka med en fuktig disktrasa och spola av golvet.

då BORDE det inte skada marmorn.

men om du vill vara 100% säker, så tycker jag inte du ska ta råd från forumet utan prata med den som har tillverkat eller levererat golvet.
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
Om du har kalkavlagringar kan du använda ett rakblad. Köp en hällskrapa (eg till spishällen) och skrapa försiktigt med låg vinkel.
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
  • Gilla
multix och 2 till
  • Laddar…
Jag använde svinto, tog ut dörrarna och la på bockar, mera lättjobbat så.
Ättika bet inte alls.

Protte
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
AXS
Kör såpa och vit Scots Bright hemma, blir kanon med ganska lite jobb.
 
  • Gilla
oscrug
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.