Ett tips:
Om det nu undgått någon så fungerar IKEA_s barngrindar alldeles utmärkt att stänga ute både barn OCH hunden från ställen där de inte ska vara.
Kostar i runda släng 300 kr/grind i vitlackat stål som man kan flytta utan märken på vare sig karm eller dörr. PERFEKT! Och ser ju dessutom ordentligare ut än dessa jädrans kompostgaller...
 
ClaJe skrev:
Ett tips:
Om det nu undgått någon så fungerar IKEA_s barngrindar alldeles utmärkt att stänga ute både barn OCH hunden från ställen där de inte ska vara.
Kostar i runda släng 300 kr/grind i vitlackat stål som man kan flytta utan märken på vare sig karm eller dörr. PERFEKT! Och ser ju dessutom ordentligare ut än dessa jädrans kompostgaller...
Kan man få barngrinden i grönt? :p
 
ha ha du kan få den i vilken färg du vill , men då får du spraya/måla den själv!
Fördelen med stålkonstruktion eller vad det nu är för metall...inga gnagmärken från vare sig den tvåbenta eller fyrbenta :)
 
Jag har en otäck erfarenhet av barn/hundgrind. Vår dåvarande engelska cocker spaniel försökte, då vi inte var hemma, hoppa över grinden in till vardagsrummet. Hon missade, fastnade uppepå grinden - troligen för att höftkulan gick ur led, hängde där - vi vet inte hur länge - och lyftes ner när tonårsdottern kom hem. Hon hade hunnit äta upp halva dörrkarmen (gammalt hus med rejäla karmar); helt blodig i käften. Jag fick i ilfart ta mig hem för direkttransport till djursjukhuset. Hunden tycktes livlös - men hon levde då smärtan vid flyttningen var alltför stor. Vi transporterade henne i hundkorgen. Höftkulan kunde, då hon hämtat sig efter chocken och fått smärtstillande, placeras rätt utan operativt ingrepp.

Efter detta har jag tränat mina hundar genom skrämseltaktik dvs jag använder bara kompostgaller som löst placeras som hinder där valpen inte får gå. Detta har funkat på mina tre senaste hundar.
 
Jag snickrade ihop en egen och hängde den på gångjärnen för dörren.
Fick dock sätta dit ett extra gångjärn men låset passar i dörrens dito...
Lite färg och några kromade rör och det var klart! ;)
 
  • grind.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AliceM
  • Laddar…
Snyggt P-plats!!! Nu fick jag inspiration till ett av våra rum och dörrar, tack!
 
Det där vart snyggt! Fast, jag har tumme någonstans mellan pekfingret och lillfingret så jag kör på Ikea, men om du vill kan du ju få snicka ihop en sån där till mig för en nätt summa?
 
Man tackar...

Den var ganska enkel att göra.
Köpte 2x4" regel på brägårn och kapade i 45´.
Skruvade ihop dessa fyra bitar och tog ur för gångjärn och lås.
(tips här är att rita av gångjärnen och borra några mm med träborr på flera ställen och ta bort det övriga med stämjärn, samma med låset)
Borrade sen tre hål nere och tre djupa hål uppåt.
Trädde i DP-rören först i ovankant och sen er i de undre hålen.
Fixerade rören med lite latexfog så dom inte rör sig.

En annan rolig sak är att version ett av grinden hade ett kompostgaller istället för dom kromade rören, inte fullt lika snyggt!? Sen kom hunden på att man kunde klättra på gallret...
...inte så bra!
 
Som nybliven hundägare behöver vi täppa till lucka i staketet på exakt en meter. Hittar man så långa kompostgaller någonstans?
 
Köpte en kompost på Rusta för 99 kr och det blev mha två (överlappande) långsidor såhär funktionellt:
9330094812_7679dc2ce1_c.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt rymningssäkert - trodde jag. Fast hunden lyckades däremot smita in mellan spjälorna, så jag tog då och gjorde en till likadan grind som numera ligger dubbelt med den första, fast 50% ur fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.