Ja om nischen går ner till 60 cm ovan spisen kan du nog få rätt bra uppfångning. ska den sitta fritt uppe i taket kan det inte bli annat än ett förstärkt allmänutsug där hela köket får agera som en spiskåpa. Fungerar säkert tillfredsställande i usa där matberedningen består i att öppna mac-påsar Sedan hjälper det inte att suget är enorma 1000 kubikmeter luft/tim eller att den kostar 17000:- om det är matoset man vill bli av med innan hela köket ska bli nerkletat med fett
 
Lyfter tråden igen.
Har kollat vidare, har valt bort bänkfläkt pga att det kräver för mkt dragningar och plats inuti bänkskåpen, i vårt fall skulle vi även behöva klä in en trumma som bygger ut från väggen.

Takfläkt däremot verkar bättre, de är tillräckligt bra numera för att suga upp oset från hällen.
Självklart så kommer det som alltid kladda en del runt hällen .
Men det är enkelt att torka upp på bänkytan.

Eller, synpunkter?
Vad ska man tänka på när man väljer takfläkt?
 
Blåser liv i tråden! Jag ska installera FTX i ett nybygge och vill ha ett aggregat med separat sug ifrån köksfläkten. Typ Swegon Casa R5 smart eller liknande. Induktionshäll med bänkfläkt är planen. Lite svårt att hitta vilka flöden som man kan få från spisutsuget på FTX aggregatet. Är det någon som har provat att koppla suget från FTXen med en "bänkfläkt"/bänkutsug? Jag hoppas på att inte behöva en integrerad fläkt i hällen utan bara FTXens sug.
 
7 721Bäcklin skrev:
Blåser liv i tråden! Jag ska installera FTX i ett nybygge och vill ha ett aggregat med separat sug ifrån köksfläkten. Typ Swegon Casa R5 smart eller liknande. Induktionshäll med bänkfläkt är planen. Lite svårt att hitta vilka flöden som man kan få från spisutsuget på FTX aggregatet. Är det någon som har provat att koppla suget från FTXen med en "bänkfläkt"/bänkutsug? Jag hoppas på att inte behöva en integrerad fläkt i hällen utan bara FTXens sug.
Utan att titta på fläktdiagram så gissar jag att en smart ger ca 100l/s med solen i ryggen och medvind. Du behöver säkert 300l/s i en bänkfläkt. Det är oftast därför bänkfläktarna säljs med fläkt och återcirkulerande.
Du kan slå den tanken ur hågen direkt.
Det kommer inte funka.
 
Blanda in inte in köksfläkten i ventilationen, kör den i separat imkanal ut. Sen om du ska ha spisfläkt med eller utan allians är en annan fråga.


Själv gick jag från spisfläkt med återvinning som hade dåligt flöde ihop med ventilation till en separat franke med egen kanal. Som natt och dag med en begränsning när fläkten går på max kan jag ej tända kaminen. Måste öppna ett fönster lite för att få in mer luft.
Mitt tips.
 
Redigerat:
T
7 721Bäcklin skrev:
Blåser liv i tråden! Jag ska installera FTX i ett nybygge och vill ha ett aggregat med separat sug ifrån köksfläkten. Typ Swegon Casa R5 smart eller liknande. Induktionshäll med bänkfläkt är planen. Lite svårt att hitta vilka flöden som man kan få från spisutsuget på FTX aggregatet. Är det någon som har provat att koppla suget från FTXen med en "bänkfläkt"/bänkutsug? Jag hoppas på att inte behöva en integrerad fläkt i hällen utan bara FTXens sug.
Har en väggmonterad klassisk Franke över klassiskt monterad spis mot bakvägg=gynnsamt utsugsmässigt, som i boostläge suger 720 kubik/h. Franke är gamla svenska Futurum och verkar vara premiumgrejer. Blåser ut i det fria via egen kanal. Öppnar fönster i rum intill vid behov av att köra max. Duger INTE när man steker fläsk eller när det går överstyr i ugnen och hamnar mat i botten och bolmar rök vid lucköppning etc, så tänk till och snåla inte med prestandan om ni lagar mycket mat från grunden är mitt råd. Största utmaningen är nog att man ofta av estetiska skäl inte vill ha en för stor kåpa över spisen (samt har inbyggnadsugn på annat ställe) Vill man ha bäst funktion är nog en rejält tilltagen passiv kåpa och separat kanal ut i det fria som gäller, då behövs nog inte enorma flöden. T.ex. kan https://soliduct.se/kryddhylleflakt-140c-vanster.htm monteras på annat ställe än just i köket. En sådan har jag på sommarstället och känns seriös. Dom kolfilterfläktar jag varit i kontakt med har verkligen varit usla så de känns som en nödlösning men inte full koll där. Att låta FTX sköta köksfläkten kräver nog en enormt stor kåpa typ 1,5m bred som i ett lantkök över vedspisen för att funka, men tveksam ändå.
 
Tack för alla tips! Jag känner mig övertygad om att det är separat fläkt som gäller. Blir väl till att starta en tråd om köksfläktar med extern fläkt placerad utomhus eller på vinden. Ska ha öppen planlösning så det ska vara så tyst som möjligt. Vill även klara mig undan dyra filter.
 
T
7 721Bäcklin skrev:
Tack för alla tips! Jag känner mig övertygad om att det är separat fläkt som gäller. Blir väl till att starta en tråd om köksfläktar med extern fläkt placerad utomhus eller på vinden. Ska ha öppen planlösning så det ska vara så tyst som möjligt. Vill även klara mig undan dyra filter.
Klar fördel bullermässigt att ha fläktenheten på annat ställe än i köket. Kan bli en intressant ny tråd, erfarenheter som funkat bra för detta område verkar komplext och ofta förenat med kompromisser
 
Hej, jag byggde om min ventilation nyligen. Casa r5h på kallvinden och Swegon spiskåpa (samba tror jag) med separat kanal och fläkt på taket.

Kåpan styr takfläkten samt kommunicerar med ftx'n som justerar sina flöden för att underlätta för spiskåpan.

Allmänt nöjd (även om utsuget inte är i bänken som efterfrågades), kanske kan hjälpa ändå.
Mvh Jonas

Förresten, appropå ventilationen, om du extra känslig för buller så finns det tydligen ljuddämpande rörböjar. Har inte provat själv ännu. Sök i forumet för tips!
 
T
J Jwberg skrev:
Hej, jag byggde om min ventilation nyligen. Casa r5h på kallvinden och Swegon spiskåpa (samba tror jag) med separat kanal och fläkt på taket.

Kåpan styr takfläkten samt kommunicerar med ftx'n som justerar sina flöden för att underlätta för spiskåpan.

Allmänt nöjd (även om utsuget inte är i bänken som efterfrågades), kanske kan hjälpa ändå.
Mvh Jonas

Förresten, appropå ventilationen, om du extra känslig för buller så finns det tydligen ljuddämpande rörböjar. Har inte provat själv ännu. Sök i forumet för tips!
Vilken takfläkt valde du?
 
Systemair TFSR 160 EC, lågspänningsstyrd från fläktkåpan. Kör den som mest på 70%, dyr men annars är jag nöjd.
 
T
J Jwberg skrev:
Systemair TFSR 160 EC, lågspänningsstyrd från fläktkåpan. Kör den som mest på 70%, dyr men annars är jag nöjd.
Fläktmotorn suger max 576 kubik/h och 70% ger då om linjär reglering 400, spiskåpan är inte speciellt stor, men det funkar bra alltså? Känns att jag skulle vilja haft 1000 kubik som boost och reglering för att köra 70% vid normal drift. Med din fläktmotor känns det som "på/av" hade funkat.
 
Mja, nu tänker jag inte ge mig in i siffor och flöden (för jag orkar inte..) men kan konstatera att, ja, det funkar hyggligt. Den kåpa jag valt är fast monterad (inte utdragbar eller liknande) så är inte heller idealisk. Bullret är måttligt, men känner inget behov av att driva fläkten hårdare.

Eg var min poäng med första inlägget att belysa möjligheten för spiskåpa och ventialtionsaggregat att kommunicera, vilket jag tyckte verkade vettigt och kan konstatera att funkar ganska bra. Säkert har andra tillverkare liknande möjligheter.

Gräver du i Swegons instruktioner (online) så vill jag minnas att de har plottar på uppsamling i relation till luftflöde mm. https://www.swegon.com/sv/produkter/bostadsventilation/spiskapor/alla-casa-spiskapor/casa-samba/
 
  • Gilla
Träkåk
  • Laddar…
7 721Bäcklin skrev:
Blåser liv i tråden! Jag ska installera FTX i ett nybygge och vill ha ett aggregat med separat sug ifrån köksfläkten. Typ Swegon Casa R5 smart eller liknande. Induktionshäll med bänkfläkt är planen. Lite svårt att hitta vilka flöden som man kan få från spisutsuget på FTX aggregatet. Är det någon som har provat att koppla suget från FTXen med en "bänkfläkt"/bänkutsug? Jag hoppas på att inte behöva en integrerad fläkt i hällen utan bara FTXens sug.
Märke på häll med fläkt? Kör du Bora, Siemens/Bosch eller Miele hade jag inte tvekat en sekund utan kört med kolfilter. Byt filter var 18:e månad (tror det räcker för Miele också) så tar de runt 90% av oset.
 
S
S specter skrev:
Funderar på att bygga ner en liten nisch eller vad man ska säga och fälla in en takfläkt, typ en sån här.
Vad tror ni om en sån lösning?
[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.