Hej,

Har ett nybyggt hus med vidbyggt garage från i våras.
Garaget har en gjuten platta. Vi har inte fixat någon värme till garaget ännu.

Märkte igår när all snön smält att det måste ha trängt upp fukt i betongplattan, för det var väldigt blött på ett ställe mitt på golvet. Även vid garageporten ser det lite blött ut (se bilder). Det droppade från mitt finger när jag doppade det i vattnet.

Varför/hur har det blivit så här? Vad gör man åt det?

Vi har två års garanti på arbetet.
Hade bara en dålig bild på hur det såg ut innan gjutning.

Vått fläck på garagegolv med fuktspår och olika saker som påsar och skor spridda runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blött område på en betongplatta i garage med synlig fukt och en påse vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blött område på betonggolvet i ett garage med närliggande papperskassar och vita skor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blött mark på betonggolvet i garage nära garageport och cykelhjul, tecken på fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blött område på betongplatta vid garageport som visar tecken på fuktinträngning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blött betonggolv i garage nära gjuten platta och garageport, fuktträngning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person står på armeringsnät ovanpå grus i förberedelse för gjutning av garageplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
Sista bilden ser jag isoleringen som bor under garageplattan .
Tror du får vända blicken uppåt , ang vattenpölen .
 
  • Gilla
Tompa71 och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
Såvitt jag vet så rinner inte vatten uppåt.
 
T
Tomture kanske menar att det kan vara taket som läcker? Är det underifrån så har ju grundarbetet verkligen gått snett, med icke kapillärbrytande massor, fel på dränering eller liknande. Stor kåken i vattensjukt område, sluttning mot huset intill där jättehög med snö skottats ihop och som nu smält etc? Läckage ovan sulan känns mest sannolikt.....fel på takavvattning etc Hur eller hur, markera var det va fuktigt och kontakta husleverantören före agerande på egen hand iom så nytt hus och garanti, är nog rätt väg kan tänkas
 
Tomture61
Kan iofs ha blåst in vatten via antre dörrens tröskel .
Ser ut som tunn papp tätar där , eller mera inte tätar ?
Samtidigt ser jag en nivåskillnad mellan betongplattan / kantelement :thinking:
 
Redigerat:
Tomture61
Cheesen Cheesen skrev:
Såvitt jag vet så rinner inte vatten uppåt.
Nä , vatten har förmågan att påverkas av gravitationen .
 
Vattnet kommer underifrån, det var snustorrt i taket. Det kommer inte från dörren, det kan man se på bilderna. Självklart ska jag ta kontakt med markentreprenören.
 
Tomture61
Har du möjlighet att kika in i husgrunden .
Den ligger lägre , borde vara en sjö där isf
Grunden till garaget har säkerligen makadam (kapilärbrytande) och ett okänt lager cellplast (kapilärbrytande)
Kan du se ngn spricka i betongen ?
 
  • Gilla
Träkåk
  • Laddar…
Cheesen
har ni nån hund?

Annars tycker jag att det ser rätt tydligt ut att det kommer in vid porten.
 
Redigerat:
Tror på fotsvett som kondenseras från påsen...
 
  • Gilla
viriol och 1 till
  • Laddar…
Sådär ser inte en fläck ut som beror på fukt underifrån. Den har en helt annan utbredning. Det är en typisk fläck från något som blötar ovanifrån. Paraply? Läckage från någon kasse? Snöiga gympaskor?
 
:crysmile: Vi använder bara garaget som förvaring, så ingen är där inne, förutom för att hämta saker. Första bilden är tagen precis när jag kom in i garaget, så där kan man ju se att vattnet inte kommer från något annat än möjligtvis kassen med skor, men det kollade jag ju direkt såklart. Skorna i kassen hade legat där i över ett halvår och var torra, paraplyerna är aldrig använda och man ser ju även att vattnet inte kommer därifrån. Och vi har ingen hund.

Garageporten är ca 7-8 meter bort, och ja, där kommer det också upp lite fukt i plattan/kantbalkarna, men det är inte den stora pölen man ser. Porten har aldrig använts. Igår såg vi även att det börjat komma fukt vid ytterdörren i garaget. Tycker det ser torrt och fint ut i krypgrunden. Makadamet är fuktigt på sina ställen, men det kanske är normalt? Pilen pekar på ena kantbalken till garageplattan så ungefär linje med denna sitter ju ytterdörren på bilden.

Person står i garage med fuktfläck på golv nära dörr, pekande mot kantbalken, utan synligt vattenursprung.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vy under garageplatta med rör, kablar och pil som pekar mot kantbalk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på krypgrund med makadam och fuktspärr, synlig fukt och slangar vid garageplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planritning av hus med markerade områden för fukt och en stor blöt fläck i garaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomture61
När jag byggde mitt eget garage så fick jag fuktpåslag (ej vattenpöl) precis vid mina slagportar .
Detta på hösten + garaget var ej isolerat ej uppvärmt och öppet vid hammarband / tak (mycket välventilerat)
Antar att ditt hus är högre än garaget , skulle ta en flukt på hur tätt det är vid övergången mellan hus / garagetak .
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen
Ja bilden från krypgrunden är ju bevis på att vattnet kommer utifrån, genom tak, vägg, dörr eller port.
Om det kommer nerifrån så måste det ha tryckt upp genom en golvbrunn för att kunna bilda ytspänning på betongen.

Har ni någon hund eller katt?
 
Nej vi är två pers, har inga djur. Men ni menar att det kan ha runnit i väggen då och sedan ner i plattan och sedan upp igen? Eller fattar inte riktigt?

Vattenpölen är ju omgiven av torr betong och taket är helt torrt och väggarna är torra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.