F
N nybyggarn3 skrev:
Det är min bild också. Framförallt inte i forum för hemmafixare.
Folk med "klass" (behöver inte vara hög) har inget behov av att hävda sig, och absolut inte i ett mekarforum.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
P
J JohanLun skrev:
Det hänger ju lite på hur djuren föds upp och slaktas tänker jag. Och om man som i fallet fisk, fiskar slut på fisken, förstör botten, tar upp och dödar djur som inte blir föda, är sällsynta eller intelligenta... Tex delfiner, valar och hajar...
Nästan värre är s.k. odlad fisk. Dessa fiskar lever hela sitt liv i en miljö som inte är i närheten av deras naturliga. Trångt och fullt av fiskbajs.

Nästan all lax man köper i snabbköpen är odlad.
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Varför vara stolt över mög? Finns ju bra svensk korv, eller svensktillverkat iallafall receptet kanske inte är svenskt.
Prova Gustafskorv!
 
P
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Billigt är aldrig bra.
Det måste du nog leda i bevis för att vi ska tro på dig.
Observera att, som en klok man förklarade i den här tråden, anekdotiska bevis inte duger. ;)
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
P
hsd hsd skrev:
Prova på surströmming och skriv här hur den smakade
Ps.har Du haft covid,ds
Man skulle kunna tro att en covidinfektion är en förutsättning för att kunna avnjuta delikatessen surströmming, men så är det inte! Folk har ätit surströmming långt innan covid-19 dök upp, men för nybörjaren är det bra att inte sätta igång för hårt. Vana surströmmingsätare öppnar burken vid middagsbordet och tar en tunnbrödsmacka och lite potatis till sillen för syns skull. De vill ju inte skrämma bort nybörjarna.

En nybörjare rekommenderas att göra en tunnbrödsrulle med lite surströmming, mandelpotatis och lök för att inte chocka smaklökarna. Om en nybörjare äter surströmming utan tillbehör så finns en viss risk att smakläkarna blir lite överbelastade. De hämtar sig efter en stund, men det är lite onödigt att gå ut så hårt. En van surströmmingsätare behöver givetvis inte bry sig om dessa förhållningsregler.

Nubbe och öl hör förstås till, som vanligt till sill.

PS.
Angående burköppnandet så rekommenderas nybörjaren att öppna burken under vatten. Den goda aromen från surströmmingen kan annars bli lite för mycket.
DS.
 
P
A
P pmd skrev:
Förklaringen finns här:
[länk]
Ok,. Tack.
Verkar märkligt. Sandigt? Wikifelia? Nja jag vet inte..
 
Redigerat:
  • Gilla
Fredrik-1980
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nästan värre är s.k. odlad fisk. Dessa fiskar lever hela sitt liv i en miljö som inte är i närheten av deras naturliga. Trångt och fullt av fiskbajs.

Nästan all lax man köper i snabbköpen är odlad.
...och full av antibiotika för att alls överleva i den miljön,
 
H heimlaga skrev:
...och full av antibiotika för att alls överleva i den miljön,
Och troligen utfodrad på annan fisk som fiskas slut, eller kyckling som fötts upp på ett eländigt sätt. Så, ja, tyvärr, jag vet inte om det finns någon fisk man kan köpa med gott samvete...
 
J JohanLun skrev:
Och troligen utfodrad på annan fisk som fiskas slut, eller kyckling som fötts upp på ett eländigt sätt. Så, ja, tyvärr, jag vet inte om det finns någon fisk man kan köpa med gott samvete...
Köp ett metspö...färsk,nystekt abborre
 
  • Gilla
Tullen127 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nästan värre är s.k. odlad fisk. Dessa fiskar lever hela sitt liv i en miljö som inte är i närheten av deras naturliga. Trångt och fullt av fiskbajs.

Nästan all lax man köper i snabbköpen är odlad.
Nästan all animalisk föda vi äter är uppfödd, och vegetabilierna odlade. Vore det inte så skulle jorden inte kunna föda miljarder människor.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Det lokala charkföretaget här, Nyhléns-Hugossons, har överträffat sig själva på senare år. Deras alspånsrökta falukorv har gjort mig till falukorvsälskare, annars något jag sällan åt efter jag flyttade hemifrån. Väldigt mycket godare än t ex Scans varianter, inklusive Deli, och nästan perfekt konsistens.
De har många andra riktigt trevliga saker också, såsom deras bacon i samma alspån-serie, bättre än det mesta jag testat, i princip inget vatten i alls och steker pga detta på nolltid till perfekt krispighet. Vanligt standardbacon i svenska affärer brukar mer eller mindre koka färdigt pga allt vatten och saknar rätt rökighet.

Men som sagt, denna falukorv ser kanske inte speciell ut på papperet, men den slår all annan jag ätit. Rekommenderas varmt om ni skulle råka på den.
MultiMan MultiMan skrev:
Det lokala charkföretaget här, Nyhléns-Hugossons, har överträffat sig själva på senare år. Deras alspånsrökta falukorv har gjort mig till falukorvsälskare, annars något jag sällan åt efter jag flyttade hemifrån. Väldigt mycket godare än t ex Scans varianter, inklusive Deli, och nästan perfekt konsistens.
De har många andra riktigt trevliga saker också, såsom deras bacon i samma alspån-serie, bättre än det mesta jag testat, i princip inget vatten i alls och steker pga detta på nolltid till perfekt krispighet. Vanligt standardbacon i svenska affärer brukar mer eller mindre koka färdigt pga allt vatten och saknar rätt rökighet.

Men som sagt, denna falukorv ser kanske inte speciell ut på papperet, men den slår all annan jag ätit. Rekommenderas varmt om ni skulle råka på den.
O så är falukorven i Norrland, satan oxå, får väl hålla till godo med Jägarfalu. Bacon nu för tiden smakar bläääk.
 
P pmd skrev:
Det måste du nog leda i bevis för att vi ska tro på dig.
Observera att, som en klok man förklarade i den här tråden, anekdotiska bevis inte duger. ;)
Lågt pris är ingen garanti för prisvärdhet. Högt pris kan vara prisvärt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Lågt pris är ingen garanti för prisvärdhet. Högt pris kan vara prisvärt.
Lågt pris kan innebära ett högt pris och högt pris kan ske till ett lågt pris. Priser är högst individuella beroende på vad som avses. Och priser kan användas för att bekräfta tillhörighet (Enbart)
Ursäkta för HUFÄ. (Helt Utanför Facking Ämne) ;)
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.