Ovanvåningen på vårt 30-talshus har ganska dålig ventilation, bara en ventil i taket på toaletten och ett rum som luft inte alls cirkulerar förbi. På bottenvåningen är ventilation/luftfuktighet bra hela året. Sommartid blir det lite väl fuktigt i källaren samtidigt som det blir alltför låg ventilation på ovanvåningen.

Men eftersom det finns en vind över ovanvåningen så tänker jag att man relativt enkelt skulle kunna ha ett FTX-aggregat på vinden med kanaler till toaletten och rummen på ovanvåningen och låta resten av huset ha självdrag.

Är det är rimlig lösning eller finns det något specifkt att tänka på vid en sådan lösning?
 
A Abbebe skrev:
Ovanvåningen på vårt 30-talshus har ganska dålig ventilation, bara en ventil i taket på toaletten och ett rum som luft inte alls cirkulerar förbi. På bottenvåningen är ventilation/luftfuktighet bra hela året. Sommartid blir det lite väl fuktigt i källaren samtidigt som det blir alltför låg ventilation på ovanvåningen.

Men eftersom det finns en vind över ovanvåningen så tänker jag att man relativt enkelt skulle kunna ha ett FTX-aggregat på vinden med kanaler till toaletten och rummen på ovanvåningen och låta resten av huset ha självdrag.

Är det är rimlig lösning eller finns det något specifkt att tänka på vid en sådan lösning?
Bättre än ingenting men varför bara ftx på övervåning? Du har ju behov av bra vent i alla utrymmen inte minst i källaren. Ftx kräver ju egna tilluftdon så att blanda tilluft genom vägg med tilluft via ftx ger ju ingen bra verkningsgrad på aggregatet. Denna lösning du menar är det nog bättre att använda en centralt frånluft fläkt i stället.
 
  • Gilla
Abbebe
  • Laddar…
Det har du så klart rätt i att man skulle egentligen vilja ha det i hela huset…

Det skulle inte vara något problem praktiskt att ha ett ftx aggregat i källaren också.

Men att dra kanaler till bottenvåningen känns som ett väl stort/komplicerat projekt. Bottenvåningen har bara ett tilluftshål i ytterväggen och det tänker jag behövs för att nuvarande badrums och köks ventilation ska funka.

Fast man kanske ska be om offert på att konvertera hela huset och se om någon firma kommer med något smart till rimlig kostnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.