T
Vi har en murstock som vi skulle vilja installera en kamininsats i, men får höra från olika håll att det blir mycket jobb för att hålla/stötta upp teglet?Något som gjort detta?Vill ha det som på bifogad bild.
 
  • Murstock före och efter installation av en kamininsats, med synlig tegelstruktur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lisamarie@ och 2 till
  • Laddar…
Tombrittberg
T tinajade skrev:
Vi har en murstock som vi skulle vilja installera en kamininsats i, men får höra från olika håll att det blir mycket jobb för att hålla/stötta upp teglet?Något som gjort detta?Vill ha det som på bifogad bild.
Torde väl finnas flera bilder från det här projektet.

Hade själv en öppenspis i mitt förra hus som var byggd i vinkel och där hade man lagt in ett kraftigt
plattjärn för att hålla upp en murad kupa. Borde väl fungera i det här fallet också.
 
T
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Torde väl finnas flera bilder från det här projektet.

Hade själv en öppenspis i mitt förra hus som var byggd i vinkel och där hade man lagt in ett kraftigt
plattjärn för att hålla upp en murad kupa. Borde väl fungera i det här fallet också.
hittade tyvärr inte fler bilder. Ok va bra då funkar det att göra. Tack för snabb info
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
Innan ni börjar riva så skulle jag ta dit en gammal murare, han kan säga direkt om/hur det ska göras. Sedan skulle jag gå till en smed och få honom att göra en "kassett" som er spisinsats passar bra i. Ni vill inte börja såga på måfå i en murstock innan ni vet måtten....
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Vi går i samma tankar som TS just nu, Jag undrar hur det löste sig för er och hur ni gick tillväga? :)
 
  • Gilla
MariaBK och 1 till
  • Laddar…
B BiancaVahi skrev:
Hej!
Vi går i samma tankar som TS just nu, Jag undrar hur det löste sig för er och hur ni gick tillväga? :)
Vi undrar samma. God fortsättning!
 
Själva ökar vi storleken på vår öppna spis för en kassett, vara försiktig och inte använda slagborr eller än värre verktyg så går det fint. Men sten för sten, sen försäkra att det håller ihop, mura på ny förstärkning, järn, kan vara bra, men borde inte behövas. Det är försiktighet och lågt tempo som är melodin (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.