Har senaste året hört talas om puttsbruk som innehåller korksmulor och ska fungera bra som isolering.
Funderar på om det behövs flera cm tjocka lager av den putsbruken för att den ska fungera som isolering?
Misstänker att korken inte kommer att släppa igenom så mycket fukt och så kommer källarväggen att bli kallare.
Vet inte om det finns något fuktskydd mellan hålstenarna i källarväggen och resten av huset som är byggd i trä.
Funderar på om det finns risk för fuktskador om källarväggen kommer att bli kallare och kanske inte torkar ur.. Under marken har jag isolerat källaren med Platommatta, 30 cm markskivor i stenull och ett 10 cm tjockt lager vit frigolit Så jag kanske inte tjänas så mycket på att isolera 45 cm källarvägg ovanför marknivå.. Har varit inne på att isolera utsidan av källaren med frigolitliknande material med puts på utsidan men det är kanske inte värt kostnaden.
 
B
All isolering krävs ju I många cm för att det ska ge något. Kan tänka mig att korksmulor i puts fungerar på ungefär samma sätt som eps betong, rent värmeöverföringsmässigt. Det blir bättre än betong men lågt mycket sämre än riktig isolering.

Förutom att det är organiskt, vilket gör att måste hålla det torrt så det inte möglar.

Spontant låter det som en dålig idé med kork i puts. Titta på putssystem med isolering istället från weber/finja, om du vill putsa med isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.