HEj!

För 2 år sen hade jag värdens tvist med styrelsen i bostadsföreningen. Jag hade såklart också rätt i slutändan.

Det handlade om att firman som gjorde stambytet o gjöt om mitt badrumsgolv hade avsevät för mycket vatten i betongblandningen (som var utfylld med leka-kulor) ...det finns ingen annan rimlig förklaring.

Kruxet är att jag väntade i över 6 veckor från att golvet var gjutet till att jag la flytpackel över elslingorna som elekriken hade satt dit. En vecka senare var badrummet helt klart. Alltså "stambytes-betongen" fick toka i hela 6 veckor, är inte det extremt lång tid, och man borde väl vara 101% säker på att det är torrt för att jobba vidare med badrummet?

Jag ringde en byggkille som sa att på byggen lägger man klinker dagen efter golver är gjutet, kanske var överdrivet(?) ...men att det handlar om ett par dagar i alla fall.

Ni som kan detta vad säger ni?

(mitt golv o grannens tak nere hade fukt, men det självtorkade efter några månader och idag 2 år senare så finns ingen fukt alls - så det läckte alltså inte från mitt nyrenoverade badrum som det hävdades från styrelsen. Nej, jag gjorde ingen ny renovering, inget gjordes efter fuktens upptäcktes)
 
Sex veckor är ovanligt kort tid. Normal ska betongen ligga minst 2-3 månader, inte för uttorkningen, utan för att den ska hinna krympa tillräckligt. Annars riskerar man att plattorna eller spacklet släpper. Man lägger absolut inte klinkers dagen efter, om man inte använt snabbetong alltså.

Huruvida betongen torkat tillräckligt efter sex veckor beror på hur tjockt man lagt och hur mycket vatten som finns i den, och såklart rummets temperatur och relativa fuktighet. Och såklart på huruvida restfukten kan diffundera iväg någon annanstans utan att orsaka några skador.
 
jon_h skrev:
Sex veckor är ovanligt kort tid. Normal ska betongen ligga minst 2-3 månader, inte för uttorkningen, utan för att den ska hinna krympa tillräckligt. Annars riskerar man att plattorna eller spacklet släpper. Man lägger absolut inte klinkers dagen efter, om man inte använt snabbetong alltså.

Huruvida betongen torkat tillräckligt efter sex veckor beror på hur tjockt man lagt och hur mycket vatten som finns i den, och såklart rummets temperatur och relativa fuktighet. Och såklart på huruvida restfukten kan diffundera iväg någon annanstans utan att orsaka några skador.

Om det nu finns snabbetong så är det väl ingen som ser fördelen med att använda vanlig betong? Är den sabba dyrare kanske?

Om man gör stambyte så har jag mycket såvrt att tro att man anävden annat än betong som torkar snabbt. 100tals bor ju där o vill gå på toa, tror inte boende accepterar en torktid på 2-3 månader som du kanske uppskattar tiden till(?)

Om nu firman lagt annat än snabbtorkande betong så borde de defenetivt berättat det för strylsen och mig så man vet att det inte går att renovera klart på flera månader. ....nä, jag tror det defenetivt hade räckt med 6 veckors torktid, ananr är inte acceptabelt när man bor där. Firman måste ha valt snabb-betong. Min granne väntade nästan lika länge och dem hade inga problem med fukt.
 
nattugglan11 skrev:
Är den snabba dyrare kanske?
Ja, mycket.

Sedan är det ju lite härligt med din tillförsikt när du menar att firman måste valt snabbetong, annars skulle de ha berättat det för er. Om du visste hur mycket okunnighet och slarv det finns i den här branschen så skulle du nog inte vara så säker.. :)

Och som jag skrev, det är inte torktiden som är 2-3 månader, det är krympningen som till största delen sker då. Det kan mycket väl torka snabbare eller långsammare.
 
Det beror ju helt på vad det är för betong.
Va det byggfirman som sa att ni skulle
vänta 6 veckor innan flytspackling?
Gjorde ni resten av badrummet själva?.
Vi har jobbat med ardex a-34/35mix den
är beläggningsbar efter 24tim.
Nu använder vi mer eps-cementen.
Den flytspacklar man minst 3 dar efter att den
är lagd och sen är det flytspacklets spec som gäller vid
beläggnings tid.
Det som gäller vid all blandning är att vatten mängden ska
vara rätt.
Blandade dom leca kulorna med cement vatten?
Innan dom la betong på?

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
.
Den flytspacklar man minst 3 dar efter att den
är lagd ... .
Kan spacklas omgående efter läggning, och ska spacklas inom max tre dagar.
 
Det va det jag va ute
efter men blev fel ;)

Mvh Putte
 
Misstänkte att det var ett skrivfel, men jag måste tydligen besserwissra lite.. :)
 
no problemo ;)

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Det beror ju helt på vad det är för betong.
Va det byggfirman som sa att ni skulle
vänta 6 veckor innan flytspackling?
Gjorde ni resten av badrummet själva?.
Vi har jobbat med ardex a-34/35mix den
är beläggningsbar efter 24tim.
Nu använder vi mer eps-cementen.
Den flytspacklar man minst 3 dar efter att den
är lagd och sen är det flytspacklets spec som gäller vid
beläggnings tid.
Det som gäller vid all blandning är att vatten mängden ska
vara rätt.
Blandade dom leca kulorna med cement vatten?
Innan dom la betong på?

Mvh Putte
Problemet är att byggfirman sa inget till styrelsen, o styrelsen frågade inget heller, och jag visste inget heller. Det var en miss av styrelsen att inte ta reda på det, och jag tänkte att 6-8 veckor måste räcka gott o väl!! Jag minns inte exakt torktiden men det va minst 6 veckor.

Firman gjorde en såkallad grovåterställning, jag fick göra resten, dvs flytspackel, tätskick, kakel osv.

Jag vet inte hur firman gjöt golvet, vet bara att det finns lekakulor i det. Jag har ett svagt minne jag tittade in i badrummet när de var halvvägs klara och då såg jag nog hela golvet fyllt med tillsynes bara bruna lekakulor o ingen betong, så en känsla är att de sedan fyllde toppen/slutklämmen med betong över dessa kulor.

Vad är cementvatten? Troligvis gjorde de som du frågade om, cementvatten(?) och sist cement.

Min teori är att de gjöt golvet, och självklart med rätt eller inte rätt mängd vatten så blir det fuktigt i krinliggande/resterande golv som fanns kvar efter uppbilningen. Man bilade upp mkt av golvet för att byta avloppsrör. Så det kan inte varit många centimeter kvar ner till grannens lägenhet. Vid denna gjutning av golv så blev den lilla biten mot grannes tak blött såklart, och några veckor senare såg hon gula fläckar i sitt tak....och då trodde styrelsen att det var mitt nya badrum som läckte vatten.

....men i själva verket tyder allt på att det var golvgjutningen som inte fick torka som det skulle, för man gjort fel på något punkt. Det var alltså inte fel på min privata badrumsrenovering. Eftersom jag använder det varje dag i 2 år nu o ingen fukt finns under hos min granne.

Styrelsen behandla mig mkt illa under denna "tivst" som pågick i 12 månader, för att styrelsen inte ville balanda in försäkringsbolag av nån skum anledning. Jag fick tillslut hjälp av mit tförsäkringsbolag som satt punkt för tvisten. Men detta irriterar mig än idag efter lång tid o jag ville få svar på detta med betonggjutning.
 
Man kan blanda in lite cement blandat med
vatten i leca kulorna.
Bara så dom blir uppblötta.
När det torkar så är det lättare att gå på.
Men det behöver inte vara så att dom gjort så.
Man kan hälla ut lecan och gjuta yta uppe på.
Att det fuktade igenom till grannen under
kan vara att dom blaskade med vatten eller hade
nån utav blandningarna för blöta.
Och om det bara är en tunn kaka kvar ner till
grannen så suger ju vattnet ner i betongen och
syns i taket.Och det kan vara därför det inte syntes på en gång.

Tråkiigt att dom inte ville blanda in försäkringsbolaget på
en gång. Dom i styrelsen har väl fått en skit-deal av bygg
företaget som dom vill mörka.
Konstigt att dom inte fick hela badrummen, va det ett val från din sida
eller nått föreningen hittat på?

Mvh Putte
 
ByggPutte skrev:
Man kan blanda in lite cement blandat med
vatten i leca kulorna.
Bara så dom blir uppblötta.
När det torkar så är det lättare att gå på.
Men det behöver inte vara så att dom gjort så.
Man kan hälla ut lecan och gjuta yta uppe på.
Att det fuktade igenom till grannen under
kan vara att dom blaskade med vatten eller hade
nån utav blandningarna för blöta.
Och om det bara är en tunn kaka kvar ner till
grannen så suger ju vattnet ner i betongen och
syns i taket.Och det kan vara därför det inte syntes på en gång.

Tråkiigt att dom inte ville blanda in försäkringsbolaget på
en gång. Dom i styrelsen har väl fått en skit-deal av bygg
företaget som dom vill mörka.
Konstigt att dom inte fick hela badrummen, va det ett val från din sida
eller nått föreningen hittat på?

Mvh Putte
Ja, det var bara en kaka ner till grannen, o visst blev den kakan blöt. Men jag som var helt grön innan på renovering fattade det inte först och var själv upptagen i "forskningsstuider" om har man renoverar badrum o hur man skall lösa tvisten som blev sen pga denna fukt, nu i efterhand kan jag mer.

Ja, jag misstänkte också att stryelsen anlitat svart för att göra stambytet, det var en son till en gubbe i kåken som fixade stambytet, sonens byggfirma alltså. Lika skumt var de målare som gjorde målningen i källaren, ett gäng polacker, som en annans son hittat nån stans. Fy fan.

Anledningen att styrelsen inte ville blanda in försäkringsbolaget var enligt orfförande att självrisken var så dyr, bubbla basbelopp, skulle vara billigare att göra om det själv alltså. Men styrelsen visste eller ville inte veta att man måste inte utnyttja försäkringen för att man anmäler skadan. Eller som sagt de ville ligga lågt för att inte behöva redovisa firman som gjore jobbet.

Man gör punktrenoveringen efter behov där vi bor, och man gör bara grovåterställing. En mkt liten förening. Hade vi varit 100 lägenheter o alla i behov av renovering så skulle man nog blåsa ut allt och göra en bättre deal med en firma som kan göra en helrenovering.

Nä, nu halkade vi fårn ämnet. Det vart betong, och jag tror jag fått svar på alla frågor. tack!
 
Lycka till med grannsämjan.
Vi stötte på liknande på jobbet.
Vi gjorde grov jobbet och sen hyrde några
kunder in utländsk arbetskraft.
Inga torktider att tala om.
Och en lägenhet fyllde dom med sot från en
skorsten ;).

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.