Hej
Denna fråga verkar som att den kommit upp tidigare men dom flesta har dött ut. Så skapar en ny för att reda ut detta.

Har mindre sprickor (bilder följer), några större, några mindre. Tidigare ägaren säger att sprickorna inte blivit större utan varit där sen dom flyttat in (10 år sen). Detta borde tyda på en sättningsspricka

Är en kåk från 1978 med halva mexitegel och halva trä.

Det som man borde göra är att fräsa ur och sen täta. Men med vad? En del sprickor går igenom tegelstenarna och hur man än gör så kommer det se fult ut. Så jag testa med Cement express på en liten gavel för att se om det höll och på 2 år har inte den sprickan blivit större. Fräsde då inte ur. Varför ska man fräsa ur? Kan förstå om sprickan går halvvägs och man vill stoppa den men går den igenom hela huset vad gör det då för nytta?

Sen till målning. När man fogat MÅSTE man måla. Ser förskräckligt ut annars. Vad finns det för nackdelar. Finns tegelfärg att köpa idag för att kunna få ett snyggt vitt tegel, varför inte bara slabba på?
 
Vit putsad vägg med spricka bredvid en svart dörr och grund av betong, omgiven av gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hörn av ett hus som visar spricka vid anslutningen mellan en vit putsad fasad och ett svartmålat träpanelområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit tegelvägg med sprickor och en del alger vid takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart stuprör monterat på en vit putsad fasad med grön gräsmatta och blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå trall ovanpå brun betongkant bredvid en gräsmatta, med synlig sprickbildning och sättningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis bild på en husvägg med ljus stapelstenfasad och en del av ett mörkblått plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka som sträcker sig i en vit putsad fasad under ett mörkt plåttak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aj då, inte så kul att få sådana sprickor i mexiteglet och i grunden, bor själv i ett hus där några mindre sprickor finns i fogarna mellan teglen. Den tidigare ägaren valde att använda någon form av Silikon för att täta dessa sprickor men jag funderar stark på att starta ett projekt där jag byter ut silikonet mot ny fog, får se om det blir så. Har även några små sprickor i grunden (inga stora) som behöver tätas och läggas på nytt bruk/yta. Sparar detta tillkommande vår/sommar. Utöver detta ska ju grunden även målas om.
Finns alltid något att göra oavsett om hus har tegel, trä eller annan fasad. :geek:
 
Jag har beslutat att det blir tätning med utefog och sen måla. Blir inte underhållsfritt men kan inte vara bra att ha det som det är nu heller
 
  • Gilla
Nordsjö
  • Laddar…
N
Vad är felet med att ha det som det är nu?
Såna sprickor finns ju i alla mexitegel hus och är bara kosmetiska.
Allt du gör kommer se sämre ut efteråt, låt det vara.
Eller slamma hela kåken med bruk och färga sen med kalkfärg.
Slabba inte på fel färg på teglet, då kommer du ångra dig.
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 4 till
  • Laddar…
Har också mindre sprickor. Kan bero på att murbruket som användes inte binder på Mexitegel. Annars kan du ta en borrmaskin med en tunn betongborr och borra försiktigt. Mistänker att det är samma som i mitt hus att man var medveten om att betongen i skarvarna inte binder till Mexitegel och därför lagt in armeringsjärn i alla horisontella skarvar. Armeringsjärnen rör sig av värmen och kylan vilket resulterar i att det blir sprickor i hörnen på fastigheten. Inget att oroa sig i alla fall för min del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.