Z z_bumbi skrev:
Har ni köpt tomten är det bara att gräva några gropar och se vad ni har för jord. Om det är bra jord överst så lägger ni den i hög och planerar även grävande och körande på tomten för att minska skadorna.
Är det mycket sten så kolla om grävarna inte kan sortera bort de största vid återställandet.
Tack! Ska ta med mig det inför att de ska börja med markarbetet!
 
smh smh skrev:
Jag har aldrig förstått varför folk lägger så mycket pengar på att köpa jord.... 20 cm matjord behöver ni om ni ska ha en perfekt golfgreen. Är kraven lägre än så behöver ni kanske inte tillföra något alls.
Börja med att undersöka förutsättningarna. Vad har växt där tidigare? Finns det några växter på platsen nu?
smh smh skrev:
Jag har aldrig förstått varför folk lägger så mycket pengar på att köpa jord.... 20 cm matjord behöver ni om ni ska ha en perfekt golfgreen. Är kraven lägre än så behöver ni kanske inte tillföra något alls.
Börja med att undersöka förutsättningarna. Vad har växt där tidigare? Finns det några växter på platsen nu?
Lite så jag resonerar också men det har verkligen varit spridda skurar men sammanfattningsvis verkar alla tidigare trådar/svar på andra forum göra gällande att man ”ska” ha 15cm matjord oavsett vad. I min värld har det låtit helt galet så tacksam för alla svar! Alltså det är ju en gammal skogstomt omgärdat av diverse träd, idag växer det ju gräs, sly och diverse växter där. Så ja, förutsättningarna verkar ju finnas redan från början!
 
smh
Jo, många tycker det, men många människor gör otroligt mycket onödigt arbete i sina trädgårdar :) Om du inte behöver en supertjusig gräsmatta så kan du börja med att helt enkelt röja av all sly och börja klippa växtligheten som är kvar. I början kommer det att vara stora grästuvor och se trist och konstigt ut (och vara svårt att klippa med gräsklippare, du får antagligen ta några vändor med trimmer först). När du klipper ytan regelbundet kommer det mesta (skott från träd och buskar, de flesta växter) att dö ut eftersom det inte klarar klippning. De grässorter som klarar klippning (dvs såna som du vill ha i din gräsmatta) kommer däremot klara sig och fortsätta växa. Till hösten kan du sen så in gräsfrö där det saknas.

Håll lite koll under tiden på vad som växer. Är det t ex mycket tistlar, brännässlor, kirskål? I så fall har du näringsrik jord och behöver antagligen inte göra någonting för att gräsmattan ska trivas.
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.