Ni som valt att bygga kataloghus som fritidshus, vilket har ni byggt och vilket totalpris blev det?
 
josefinm skrev:
Ni som valt att bygga kataloghus som fritidshus, vilket har ni byggt och vilket totalpris blev det?
Med kataloghus- menar du "nyckelfärdigt" eller alla slags icke-lösvirkeshus ??

Jag håller på och skall bygga et Onsala från CABoden, men det levereras i byggsats så det är kanske inte riktigt vad du menar ?

/K
 
Jag menar nyckerlfardigt
 
Ritat huset själv, beställt av Boro, byggt i deras fabrik i Mockfjärd. Har inte gjort slututräkning ännu, men cirka 1,5 milj inkl grund har det nog gått på. Observera att grundarbeten/materiel, materiel/arbete för tapeter, målning in- och utvändig har inte gått genom Boro.

Boyta cirka 90 kvm.

Mvh
Babs1
 
Jag hänger på den här tråden för vi är också ute efter att bygga fritidshus, lösvirkes eller nyckelfärdigt och allt däremellan.
 
MaPaFrid skrev:
Jag hänger på den här tråden för vi är också ute efter att bygga fritidshus, lösvirkes eller nyckelfärdigt och allt däremellan.
Ja vi bygger ju inte nyckelfärdigt (för dyrt för oss), utan själva med ett modulhus för CA-boden.

Vår totalbudget ligger på 253 tkr inklusive tomt för ett 45 kvm hus.

Huruvida vi klarar att hålla den kan man följa på vår blogg :)

/K
 
hej !
Vi ska bygga nytt, har tittat på en del hus och har slutligen fastnat för ett miljöhus, Sverige Stugan.

Har någon erfarenhet kring detta husbygge och kan lämna ev. synpunkter ?
 
markar skrev:
hej !
Vi ska bygga nytt, har tittat på en del hus och har slutligen fastnat för ett miljöhus, Sverige Stugan.

Har någon erfarenhet kring detta husbygge och kan lämna ev. synpunkter ?
Har du någon länk där man kan titta på huset i fråga?
 
klaskarlsson skrev:
Ja vi bygger ju inte nyckelfärdigt (för dyrt för oss), utan själva med ett modulhus för CA-boden.

Vår totalbudget ligger på 253 tkr inklusive tomt för ett 45 kvm hus.

Huruvida vi klarar att hålla den kan man följa på vår blogg :)

/K
Hej har fastnat för ett likdant som ni bygger nu, det verkar bra pris/utrymmesmässigt. Dock så får jag ihop en budget på 500-630 000 beroende på lite olika slutpriser (el, grund, vvs etc) men hoppas givetvis det går att komma under detta. Kommer att följa din blogg med spänning!
Om man räknar ihop tillägg för isolering/tak etc så landar jag på 190 000 kr i pris för byggsatsen..
 
markar skrev:
hej !
Vi ska bygga nytt, har tittat på en del hus och har slutligen fastnat för ett miljöhus, Sverige Stugan.

Har någon erfarenhet kring detta husbygge och kan lämna ev. synpunkter ?
Använd sökfunktionen här sök på sverigestugan i ett ord så hittar du nog mer. Det var en lång följetong här för ett par år sedan, och den verkar inte vara slut ännu.
 
Patte skrev:
Hej har fastnat för ett likdant som ni bygger nu, det verkar bra pris/utrymmesmässigt. Dock så får jag ihop en budget på 500-630 000 beroende på lite olika slutpriser (el, grund, vvs etc) men hoppas givetvis det går att komma under detta. Kommer att följa din blogg med spänning!
Om man räknar ihop tillägg för isolering/tak etc så landar jag på 190 000 kr i pris för byggsatsen..
190 tkr - då är det deras största, Korsbacka, med div tillbehör va ?
Om ni sedan lägger på hantverkare så låter er bugdet rimlig. Vår budget är ju på drygt 250 000 kr inklusive tomt och allt. Men då är det bara elektriker, och grävmaskinist som jobbar förutom jag+ida och släkt/vänner :)

Jag kan iaf rekommendera CAboden. Den enda negativa är att dom haft så mycket att göra att Christer (vd+säljare) har varit svårnåbar i Juni/Juli. Byggsatsen var dock helt enligt spc. Rejäla takstolar och ngr glesväxt, men hyfsat virke. Verkar vara bra fönster också, med riktiga spröjs. Dörren, jag tog den isolerade, är kanske lite "alldaglig", fiskbensmönster med sneställt fyrkantig ruta, men helt ok den med.

Innerväggar och sånt får man ju själv fixa till, men det framgår tydligt av CA bodens spec också - även om dom levererar så att fönster/dörrar hamnar rätt...

/K
 
Hej
Vi tittar på ett likadant som ni bygger, ett Onsala med loft 45,2m2.
Budgeten ser ut som följer:
styckning tomt 45 000 (kanske är dyrt vet ej)
borrning brunn 25 000
anslutning el 35 000
inköp hus 116 600 (inkl loft, loftstege, isolering (de tar 23 000kr för isoleringssats, köper ev själv för att spar lite), plåttak, reglar, 37 graders taklutning, loftfönster, isolerad dörr (funderar på att köpa en egen istället och avboka den helt) isolerat golv, väggar, takreglar, golv, frakt etc totti 191 575 kr)
kök 25 000
badrum 25 000
el 50 000 (kan inte gör ngt själv så jag får leja bort allt)
vvs 75 000 (här hoppas jag komma ned i pris, varför är VVS så dyrt??)
färg 25 000
"inredning" (väggar, tapeter, garderober) 30 000
grund 95 000 (här hoppas jag komma ned i pris)
altan 15 000
Totalt 630 875 kr. Sen har jag räknat på ett "best case" scenario också och då landar vi på ca 500 000 kr. Då är det räknat på billigare pris med grund, el, kök, badrum, borrning brunn, styckning etc. Men man får väl se den budgeten som en ren bonus om det skulle hålla :)
 
Patte skrev:
Hej
Vi tittar på ett likadant som ni bygger, ett Onsala med loft 45,2m2.
Budgeten ser ut som följer:
styckning tomt 45 000 (kanske är dyrt vet ej)
borrning brunn 25 000
anslutning el 35 000
inköp hus 116 600 (inkl loft, loftstege, isolering (de tar 23 000kr för isoleringssats, köper ev själv för att spar lite), plåttak, reglar, 37 graders taklutning, loftfönster, isolerad dörr (funderar på att köpa en egen istället och avboka den helt) isolerat golv, väggar, takreglar, golv, frakt etc totti 191 575 kr)
kök 25 000
badrum 25 000
el 50 000 (kan inte gör ngt själv så jag får leja bort allt)
vvs 75 000 (här hoppas jag komma ned i pris, varför är VVS så dyrt??)
färg 25 000
"inredning" (väggar, tapeter, garderober) 30 000
grund 95 000 (här hoppas jag komma ned i pris)
altan 15 000
Totalt 630 875 kr. Sen har jag räknat på ett "best case" scenario också och då landar vi på ca 500 000 kr. Då är det räknat på billigare pris med grund, el, kök, badrum, borrning brunn, styckning etc. Men man får väl se den budgeten som en ren bonus om det skulle hålla :)
Aha, ni kör ett "fullbestuckat" Onsala - då förstår jag. Vårt var lite mer sparsamt extrautrustat, så därför kostade vårt ca 120 tkr - det var iof enligt 2006 års prislista också.

Om jag citerar dig och fyller i vår budget så ser det ut så här ungefär:
-Tomt: 40 000 kr, 1800 kvm i Borlänge
-styckning tomt 4000 kr (blev drygt 10000 - och sen tillkommer gräsmatta och ev efterarbeten om man vill "snygga till saker"
-borrning brunn 0kr (VA ingick i vår tomt)
-anslutning el 15000 kr (14 tkr + elektriker 1000 kr) Då hade vi elskåp redan vid tomtgräns.
- inköp hus ca 120 000; Utan loft med med isolering, extra fönster, isolerad ytterdörr och frakt till tomt.
- kök ca 5000 (begagnat)
- badrum ca 8000 (jag delade upp det lite annorlunda än per rum)
- el 12 000 + 4000 + 2500 + element då drar jag allt själv och har kontakt med en elgrossist så material blir till inköpspris
- vvs 5 000 - 10 000 - VVS är otroligt dyrt !! Då drar jag allt själv
- färg 3000 kr - men här missade jag den mkt dyra utomhusfärgen så det tillkom ca 3000 kr för det
- 9000-15000 (återigen har jag delat budgeten lite annorlunda)
- grund 10 000
altan - inte budgeterat så det får jag ta "löpande"

Totalt blir det ca 260 000 kr och vi kommer förhoppningsvis landa nästan på eller strax över budget. Jag har en del större poster kvar tex:
Innegolv, element, tapet/färg inne. Duschblandare/dush. Tätskikt/fog/fix, kallförråd (jag har ju en tillbyggnad på mitt onsala) samt yttertak (vilket blir papp á ca 6000-18000 kr)
Dessutom har jag en husvagn och byggbil att sälja - så det priset avgör lite också hur det kommer gå...

Glöm inte saker som stämpelskatt, bygglov, KA, byggfelsföräkring, ev verktyg och ev förberedelser heller...

Skulle jag valt idag så hade jag skippat dörren och köpt en mer orginell för 3000-5000 kr på ngt byggvaruhus, eller begagnad. Är iof nöjd med dörren, men den är som sagt ganska vanlig till utseendet...

/K
 
Ett kallförråd- hur har du byggt till huset då? Vad kostade det extra, och hur flexibla är de med ändringar på CA Boden?

Nej just det det kommer ju till, vissa poster som man tenderar att glömma..

Huset kommer förmodligen stå på berg så då hoppas jag man kan gjuta ngn slags plintar och på så sätt komma runt ett gediget/dyrt grundbygge.

Sen funderar jag på att köpa vanliga tegelpannor (det kostar ca 68 kr / m2) istället för att beställa plåttegel från dem till en kostnad av 205 kr / m2
 
Patte skrev:
Ett kallförråd- hur har du byggt till huset då? Vad kostade det extra, och hur flexibla är de med ändringar på CA Boden?

Nej just det det kommer ju till, vissa poster som man tenderar att glömma..

Huset kommer förmodligen stå på berg så då hoppas jag man kan gjuta ngn slags plintar och på så sätt komma runt ett gediget/dyrt grundbygge.

Sen funderar jag på att köpa vanliga tegelpannor (det kostar ca 68 kr / m2) istället för att beställa plåttegel från dem till en kostnad av 205 kr / m2

Om du kikar på bloggen så ser du att taket fortsätter utåt på norrsidan brevid dörren. Där är det ett kallförråd på ca 6 kvm. Det bygger jag helt själv. CA boden har vissa moduler som dom tillverkar och levererar inte ngt utanför detta, det är ju deras affärside, med standardmoduler...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.